Urmatorul Harry Potter

Postat la 11 noiembrie 2008 172 afişări

Unii editori au asteptat rabdatori sa le apara in ograda o alta mina de aur gen Harry Potter. Altii s-au inchis in laboratorul secret si au incercat sa il fabrice artificial. Oricum ar fi, piata este luata cu asalt de carti promovate drept “urmatorul Harry Potter”.

Cand editura Bloomsbury Press semna in 1996 un contract in valoare de 3.000 de euro cu ilustra anonima J.K. Rowling, nici nu visa ca in zece ani Harry Potter, un personaj primit la inceput cu reticenta, va ajunge sa vanda sapte carti in 400 de milioane de exemplare in 67 de tari. Sau ca vrajitorul va creste intr-un deceniu cat altii in zece vieti si ca va deveni personaj de film, urmand sa inspire haine, papusi si obiecte de colectie.

 

Intre timp, Rowling a pus capat aventurilor micului vrajitor (desi a lasat sa se inteleaga ca ar putea exista o urmare), iar editurile din intreaga lume au pornit intr-o cautare vrednica de insasi intriga din roman spre a-l identifica pe urmatorul Harry Potter. Sau macar un personaj care sa aiba cel putin jumatate din succesul lui Harry. In cautare s-au implicat si studiourile de film (care anul viitor vor lansa ultima parte a seriei), mai ales ca Warner Bros. a incasat peste 3,5 miliarde de dolari din productiile cu Harry Potter.

 

Intrebarea cine va fi noul Harry Potter a revenit in actualitate in septembrie, cand Scholastic - cel mai mare editor si distribuitor de carte pentru copii din lume si casa de editura ce detine drepturile pentru Statele Unite ale seriei Harry Potter - a lansat o noua serie pentru copii, “The 39 Clues”. In plus, pe internet tocmai a aparut trailerul urmatorului film din serie, care urma sa fie introdus in cinematografe in octombrie, dar care a fost amanat pentru anul viitor. “Nici macar nu visam sa avem un alt Harry Potter”, spunea David Levithan, director editorial executiv la Scholastic. Aceasta nu inseamna ca Levithan nu ar face orice sa reediteze succesul, chiar daca efortul ar presupune sa creeze el insusi un alt personaj de aceeasi factura. Mai exact, daca J.K. Rowling a conceput personajul Harry Potter intr-un tren aglomerat care o ducea de la Manchester la Londra, “The 39 Clues” s-a nascut intr-un birou corporatist. Levithan a adunat, in fiecare saptamana, zece editori in camera de consiliu a editurii pentru un brainstorming. “Consiliul” se pare ca a fost productiv, pentru ca au rezultat personajele principale ale noii serii, Amy si Dan. Cartea este dezvoltata si supravegheata de o echipa de zece angajati ai editurii, inclusiv patru editori.

 

Fiecare carte din serie va fi scrisa de un autor diferit, care va semna un contract de confidentialitate ce pare desprins din filmele cu James Bond. Editura a avut ratiuni cat se poate de lucrative, proiectul fiind sa lanseze cele zece carti din serie pe banda rulanta, cate una la fiecare trei sau patru luni. Si, fapt esential, editura va detine controlul total asupra produsului. Daca Harry Potter a transformat-o pe autoarea britanica intr-una dintre cele mai bogate femei din lume, Amy si Dan sunt proprietatea Scholastic. Micul vrajitor pare, asadar, sa le fi deschis ochii editorilor americani, care atunci cand au mirosit parfumul milioanelor de euro, nu au mai fost dispusi sa lase scriitorii sa profite. Urmand acelasi drum cu Harry Potter, noua serie va fi ecranizata; studiourile DreamWorks au achizitionat drepturile de productie, iar filmul urmeaza sa fie regizat si produs de Steven Spielberg.

 

Printre toate aceste planuri de marketing, povestea din romane este lasata la urma. “The 39 Clues” are ca personaje principale doi orfani, Dan si Amy Cahill. La inceputul primei carti din serie, “The Maze of Bones”, care tocmai s-a lansat in Marea Britanie, intreaga familie se aduna pentru a citi testamentul bunicii. Atunci li se dezvaluie secretul familiei Cahill - de fapt cea mai puternica familie din lume, avand in vedere ca din ea fac parte personaje importante sau macar celebre din istoria omenirii, ca Benjamin Franklin, Abraham Lincoln sau Harry Houdini.

 

Fiecare membru al familiei este pus sa aleaga intre a accepta cate un milion de dolari si a pleca, fara nicio intrebare asupra istoriei clanului, sau a porni intr-o calatorie prin lume pentru descoperirea secretului respectiv. Amy (14 ani) si Dan (11 ani) aleg sa descopere secretul, la fel ca sase alte echipe din familie. Toti pornesc in cautarea celor 39 de indicii ce ar trebui sa-i calauzeasca spre locul unde vor afla secretul, intersectandu-se sau sicanan-du-se pe tot parcursul cartii. Aventurile ii duc in locuri exotice si trebuie sa faca fata unor experiente cu evident substrat educational. Scholastic a editat cartea intr-un milion de exemplare si a organizat evenimente de lansare in sapte orase. Seria dezvaluie cateva asemanari cu Harry Potter. Amy si Dan sunt, la fel ca si Harry, orfani care descopera ca istoria familiilor lor ascunde un secret. Familia Cahill este impartita in patru ramuri, fiecare avand o personalitate diferita, asemenea scolii de magie Hogwarts, care era impartita in patru case diferite.

 

Totusi, daca Harry Potter a asteptat cativa ani pana sa-si puna numele pe produse conexe (papusi, tricouri, jocuri), editorii nu s-au dovedit la fel de rabdatori cu noua serie, care a debutat cu un intreg concept multimedia. Fiecare carte “The Maze of Bones” are in interior un pachet cu sase carduri care seamana cu niste carti de joc si includ mai multe indicii sau puzzle-uri. Colectionarii au posibilitatea sa cumpere carduri suplimentare (exista 355 de variante) pe care sa le schimbe cu prietenii sau sa foloseasca indiciile de pe carduri in jocurile online de pe site-ul the39clues.com. Cei ce descopera toate cele 39 de indicii castiga marele premiu de 10.000 de dolari. Levithan a numit abordarea “editare multidimensionala”. “Incercam sa cream un nou model de editare si sa facem o lansare spectaculoasa”, explica el. Daca Harry Potter a devenit milionar in zece ani, editorii de la Scholastic nu mai par dispusi sa astepte.

 

Numai ca, desi aparent simpla, reteta succesului Harry Potter nu poate fi copiata cu usurinta. Cartea lui J.K. Rowling se citeste ca un roman pentru copii, iar micii cititori pot sa se identifice cu Harry; parintii sunt insa la randul lor fascinati, dincolo de aventurile prin care trece eroul, de o serie de detalii filozofice si mitologice care scapa ochiului neinitiatilor.

 

Si editorul britanic Barry Cunningham, cel care a descoperit-o pe Rowling, a incercat anul trecut sa reediteze succesul aventurilor vrajitorului cu seria “Tunnels”, care prezenta aventurile unui baiat de 14 ani (Will Burrows) pasionat de arheologie. Atunci cand tatal sau dispare, Will sapa un tunel catre o lume fantastica aflata in subteranele Londrei si porneste impreuna cu prietenul sau, Chester, in cautarea acestuia. Cartea a fost scrisa de Roderick Gordon si Brian Williams, niciunul dintre ei scriitor de profesie. Gordon, care are doi copii, a fost pana in 2001 bancher de investitii, iar Williams este artist plastic si actor. Ca o masura a interesului pentru acest gen de literatura, trebuie amintit ca inca dinainte de lansarea cartii pe Amazon existau deja un milion de comenzi pentru ea. Primele doua romane ale seriei au fost traduse si in Romania la editura Corint Junior.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
publicatii,
editori,
carti,
Harrz Potter
/arta-si-societate/lifestyle/urmatorul-harry-potter-3482224
3482224
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.