La volanul istoriei

Postat la 25 septembrie 2006 329 afişări

Masinile bune sunt greu de gasit. Colectionarii impatimiti le pastreaza precum \"mainile\" castigatoare de la un joc de poker si cand le vand, asta se intampla intr-un cerc privat, restrans, departe de atentia publicului. Chiar daca in Romania inca nu s-au organizat licitatii speciale, atunci cand o masina restaurata rara este pusa la vanzare, colectionarii discreti si investitorii deopotriva intra in cursa, iar pentru vanzator rezultatul este de ordinul zecilor de mii de euro. Atat restaurarea cat si simpla achizitie a unui autovehicul istoric se poate transforma, dincolo de argumentul pasiunii, intr-o investitie destul de profitabila. \"In mod cert valoarea tuturor vehiculelor istorice creste de la an la an, procentul fiind de 5-15% pe an. Valoarea de catalog a unui vehicul istoric depinde de vechimea si starea in care se afla acesta, numarul de exemplare produse precum si al celor care au supravietuit\", spune Bogdan Coconoiu, un pasionat colectionar de masini de epoca restaurate. Si probabil ca stie ce spune, din moment ce colectia sa cuprinde 6 astfel de autovehicule in diferite stadii de restaurare, printre care un Steyr 100 Cabriolet din 1935, un Austin Mini din 1964, un Ford V8 3 Window Coupe din 1934 sau o Lancia Fulvia din 1971.Coconoiu spune ca nu isi priveste pasiunea ca pe o afacere si nu vrea sa vorbeasca despre preturi de vanzare sau cotatii. Afacere sau nu, cert este ca un Ford 3 Window Coupe din anii \'30 complet restaurat se vinde in cadrul licitatiilor din Vest chiar cu peste 70.000 de dolari. Cea mai veche masina din Romania Aldo Sforza, proprietarul unui rar Morgan din 1980 de 300 de cai putere, singura sa masina de colectie, spune ca valoarea vehiculelor istorice creste de la an la an, insa procentul variaza in principal in functie de oferta si cererea de pe piata. \"Morganul meu are o valoare de piata in prezent ce poate depasi 60.000-70.000 de dolari\", spune italianul. Fata de pretul de achizitie al masinii, cotatia actuala reprezinta o apreciere de circa 2-3 ori. \"Colectia mea cuprinde 6 modele de masini de epoca americane, printre care si cea mai veche masina din Romania, un Ford T din 1914. Fiecare valoreaza acum circa 35.000-40.000 de dolari\", spune Axel Kohnen, un german casatorit cu o romanca si stabilit in Romania. Un calcul rapid ne arata ca valoarea colectiei sale depaseste 200.000 de dolari. Axel Kohnen a pus la punct intre timp si o afacere pornind de la colectia sa, inchiriindu-si masinile clientilor interesati. Kohnen spune ca si-a cumparat masinile din Uruguay, fiecare dintre acestea petrecand circa 4 saptamani pe vapor apoi alte 2 luni la intrarea in vama din Romania. Colectionarul ramane fidel insa marcilor nord-americane. \"Am primit recent o oferta de 80.000 de dolari pentru un Lamborghini Countach, un model destul de rar, din Statele Unite. Inca nu m-am decis ce o sa fac\", mai povesteste Kohnen.Colectionarii in varsta, mai stilati, prefera masinile clasice, de dimensiuni impresionante, precum modelele Bugatti sau Bentley antebelice. Alte marci din portofoliul colectionarilor sunt Ferarri, Maserati sau Aston Martin. Aceste modele sportive, construite in special in perioada anilor \'50-\'60, sunt preferate in special de impatimitii curselor de masini.Ceea ce-i determina pe colectionari sa plateasca sume impresionante pentru o masina care in unele situatii nici nu se apropie de performantele si confortul oferite de automobilele contemporane se rezuma la un singur lucru: istoria. Mai multi factori contribuie la valoarea istorica a unei masini, dar raritatea si proprietarii anteriori sau realizarile acestora la volanul masinii sunt privite ca fiind cei mai importanti factori cand vine vorba de valoare. Cum piata automobilelor de epoca din Romania este inca la inceput, cu tranzactii putine si cu valori care inca nu rivalizeaza cu licitatiile organizate in SUA, spre exemplu, se intalnesc foarte multe paradoxuri din punct de vedere al preturilor. \"In Romania, preturile solicitate pentru vehiculele istorice antebelice, nerestaurate, sunt exagerate, uneori depasesc chiar cotatia pentru un exemplar restaurat. Din pacate, in acest mod multe exemplare se distrug in asteptarea unor clienti, care nu mai apar, pentru ca se orienteaza (potentialii cumparatori - n.r.) spre varianta importului\", mai spune Coconoiu, care este si presedintele Comisiei Istorice din cadrul Retromobil Clubului Roman, organizatia care grupeaza colectionarii de automobile istorice din Romania.O pasiune costisitoare\"Valoarea unei colectii variaza de la cateva mii si poate ajunge la sute de mii de euro, oricum pentru colectionari aceste masini au o valoare sentimentala, cunoscut fiind faptul ca acestia renunta foarte greu la un exemplar. Unele masini sunt foarte greu de achizitionat - odata intrate intr-o colectie, exista sanse foarte mici sa mai fie oferite curand spre vanzare, de aceea orice sansa trebuie fructificata\", mai spune Coconoiu. El spune ca cele mai scumpe vehicule istorice din Romania, conform cotatiilor internationale sunt modelele Lamborghini Miura, Jaguar XK 150 Roadster, B.M.W. 327 Cabriolet sau Ferrari 365. Potrivit Retromobil, una dintre cele mai valoroase colectii de automobile de epoca din Romania ii apartine doctorului George Danciu, proprietarul clinicii stomatologice Dent-A-America, care detine un Jaguar XK 140 Roadster din 1954, model cotat pe piata internationala la peste 70.000 de dolari, sau un Ferarri 365 din 1968. George Danciu nu a dorit sa furnizeze informatii suplimentare legate de colectia sa. Nici restaurarea si nici simpla achizitie a unui automobil nu sunt ieftine. \"Costul unei operatiuni totale de restaurare, referindu-ne doar la manopera, variaza in functie de amploarea interventiilor, foarte importanta fiind starea caroseriei, preturile incepand de la 3.500-4.000 de euro. Restaurarea totala presupune demontarea completa a automobilului\", mai povesteste Coconoiu.La toate aceste costuri se adauga si intretinerea anuala a automobilului. Spre deosebire de un automobil modern, intretinerea unui vehicul istoric este costisitoare. Spre exemplu, anvelopele costa de trei ori mai mult ca unele normale (n. r. - peste 500-1.000 de euro), fiind produse in serie limitata, in timp ce uleiurile speciale si filtrele costa aproape dublu.Afacere de nisaExistenta colectionarilor de masini de epoca din Romania a dat nastere si unor afaceri de nisa - atelierele de restaurari. In momentul de fata pe piata exista 2 astfel de ateliere de reconditionari de autovehicule istorice.\"O firma de restaurari poate finaliza in jur de 8-12 proiecte pe an, depinde de amploarea acestora si dificultatea procurarii de piese. In Romania exista doar doua firme autorizate care executa restaurari de vehicule istorice, Oltimer Studio si Auto Classic Forum. Investitiile intr-un atelier de restaurari auto sunt ridicate, de minim 100.000 de euro, excluzand spatiul destinat atelierului, insa si mai dificil este sa gasesti specialistii potriviti unei asemenea companii\", mai spune Coconoiu. Cele mai scumpe masini de epocaBugatti Royale Kellner Coupe 1931 - 17,6 milioane de dolari;Mercedes-Benz 38/250 SSK 1929 - 7,9 milioane de dolari;Bugatti Royale Berline de Voyager 1931 - 11,8 milioane de dolari;Ferrari 330 1962- 7,2 mil. dolari;1966 Ferrari 330 P3 - 6,6 mil. dolari;Bentley Speed Six 1930 - 5,4 milioane de dolari;Duesenberg SJ Speedster 1935 - 4,7 milioane de dolari; Shelby Cobra Daytona Coupe 1964 - 5,2 milioane de dolari;GM Futurliner 1953 - 4,3 mil. dolari;Alfa Romeo 8C 2900 1937 - 4,9 milioane de dolari.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
La,
volanul,
istoriei
/arta-si-societate/lifestyle/la-volanul-istoriei-4073308
4073308
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.