Stakeholders pentru responsabilitate

Autor: Ioana Matei Postat la 31 august 2021 422 afişări

Dragoş Anastasiu - medic, pionier în industria transportului şi a turismului în România şi, nu de mult timp, business angel - este de părere că responsabilitatea dintr-o companie trece încet-încet, de la conducerea acesteia, până la fiecare membru al ecosistemului dezvoltat în jurul businessului.

Fie în România, fie în altă parte (pentru că eu nu văd o diferenţă) a face business cu responsabilitate este legat în mare măsură de oameni şi natură, iar totul se dezvoltă pe termen lung. Dincolo de ideea că un business trebuie să facă bani pentru acţionari, responsabilitatea trece de acest prag şi se îndreaptă spre toţi stakeholderii, unde sunt incluşi şi statul, şi mediul înconjurător”, răspunde omul de afaceri Dragoş Anastasiu, întrebat în legătură cu felul în care vede modul de dezvoltare a unui business responsabil.

La origine medic, el este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români. Printre reuşitele sale se numără tranzacţia prin care a vândut divizia de turism a grupului Eurolines către grupul german DerTour (Der Touristik), parte a gigantului REWE. Businessul din turism al lui Anastasiu ajunsese la o valoare cumulată de circa 150 de milioane de euro, potrivit datelor ZF şi vânzarea pare să fi fost poate una dintre cele mai bune decizii luate de antreprenor, în contextul turbulenţelor aduse de pandemie un an mai târziu finalizării tranzacţiei. Acum, activităţile lui Dragoş Anastasiu se concentrează pe serviciile de ospitalitate (deţine din 2015 Green Village 4* Resort în Delta Dunării şi are participaţii la Valea Verde Resort, din satul Cund, Transilvania), închiriere de maşini (din 2014 deţine şi franciza Enterprise Rent-A-Car) management hotelier şi dezvoltări IT. Cifra de afaceri bugetată pentru 2021 la nivel de grup se plasează la circa 35 de milioane de lei.

Dincolo de aceste reuşite, Anastasiu se declară un CEO preocupat de  creşterea încrederii tuturor celor conectaţi cu businessul pe care îl conduce: „CEO-ul are şi va avea mereu un rol important din toate punctele de vedere. Cred, totuşi, că perioada în care marea parte a responsabilităţii stă pe umărul unui singur om (fie el antreprenor sau CEO ) trece încet – încet, iar businessul responsabil şi sustenabil va pleca de la asumarea fiecăruia şi a întregii echipe”.

Adaugă că paşii pe care compania pe care o reprezintă îi face în direcţia durabilităţii şi capitalismului sustenabil pleacă de la ideea de responsabilitate individuală a tuturor celor care contribuie la business; în acest sens şi-au propus să lucreze la mentalitatea fiecăruia, la modul în care fiecare abordează temele de pe ordinea zilei. „Ne preocupă dezvoltarea personală a fiecăruia şi creşterea asumării, a iniţiativei şi a responsabilităţii fiecăruia, dar şi a întregii echipe”, precizează Anastasiu.

Omul de afaceri menţionează astfel că principalele investiţii legate de sustenabilitate sunt direcţionate în dezvoltarea colaboratorilor şi a mentalităţii acestora. „Apoi, în funcţie de linia de business, avem proiecte şi investiţii importante în digitalizare şi energie verde/ regenerabilă (în special în zona hotelieră la Green Village, în Sfântu Gheorghe, Delta Dunării şi la Valea Verde în Cund, Mureş.)”, adaugă el. Dragoş Anastasiu observă că problema economiei circulare este extrem de actuală, în mod deosebit în industria ospitalităţii şi a transporturilor, iar teme precum deşeurile şi/sau energia şi soluţii sustenabile cu privire la acestea vor fi cruciale pentru succes în viitor.

Pandemia a avut un rol în dezvoltarea de strategii axate pe valoare pe termen lung şi sustenabilitate în cadrul companiei sale: „Pandemia ne-a îndepărtat definitiv de planificarea pe termen scurt şi de oportunistică. Ne-a pus pe gânduri şi am căutat şi găsit soluţii atât pentru colaboratorii interni, cât şi pentru cei externi, dar şi pentru dezvoltarea businessului în era digitalizarii şi a economiei verzi”.

Nu crede că directorii generali trebuie să conducă neapărat schimbările în această direcţie, ci că aceasta este o responsabilitate care aparţine tuturor celor dintr-o organizaţie. „Nu mai cred în ideea oamenilor providenţiali care se pun în fruntea mulţimilor şi le arată drumul. Cred mai mult în responsabilitatea şi iniţiativa individuală şi în modelele „de jos în sus. Aşa încât, da, cred că directorii generali pot juca un rol important, la fel cum cred că şi toţi antreprenorii mai mici şi colaboratorii lor pot şi trebuie să joace un rol la fel de important în a găsi căi de rezolvare faţă de toate temele majore cu care ne confruntăm azi, dar cu siguranţă şi mâine, şi peste 100 de ani la nivel global”. Iar în legătură cu găsirea unei persoane care să se ocupe exclusiv de acest rol, spune că preferă să responsabilizeze fiecare colaborator în parte, deşi în viitor nu exclude un rol bine determinat de CSO (Chief Sustainability Officer). „Am făcut deja de ceva timp progrese în ceea ce priveşte inovaţia şi fericirea angajaţilor (avem prin urmare manageri în aceste două domenii). Încă nu am luat în calcul un CSO, tocmai pentru că încercăm să responsabilizăm fiecare colaborator în parte. Dar nu excludem în viitor şi un rol bine determinat de CSO.”

PROIECT SUSŢINUT DE 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.