În cine loveşte timbrul de mediu - pierd dealerii de maşini noi sau piaţa second-hand?

Autor: Bogdan Alecu Postat la 05 februarie 2013 117 afişări

A devenit deja un obicei ca la fiecare început de an de după 2007 să se discute nu doar despre programul „Rabla„, ci şi despre taxa de poluare, de primă înmatriculare sau, mai nou, despre timbrul de mediu.

Odată cu intrarea acestuia în vigoare unii spun că România va fi transformată în coşul de gunoi al Europei, în timp ce alţii zic că principiul "poluatorul plăteşte" este susţinut de forma actuală, cu toate că acesta prevede o micşorare cu până la 90% a taxei pentru maşinile mai vechi de 15 ani. "Dacă ne uităm la taxa de poluare şi efectele acesteia, economia are nevoie de o direcţie stabilă. Nu este o problemă atât de mare cât este taxa, ci stabilitatea, pentru ca economia să se ajusteze în funcţie de taxă", spune Marco Schulz, directorul general al BMW Group România.

În opinia sa "este de înţeles că aceia care locuiesc la ţară în general se vor orienta către aceste maşini datorită veniturilor mici şi nevoii de mobilitate. Dar cei care fac legile trebuie să se gândească dacă ce fac este bine. Ar trebui o abordare mai strategică, care să susţină ecologia. Ar trebui mers spre direc-ţia în care maşina care poluează să aibă şi taxa cea mai mare".

Cum era de aşteptat, şeful BMW susţine modul german de a taxa maşinile poluante. În Germania nu contează vârsta maşinii, ci cât de mult poluează. Dacă o maşină are 20 de ani, aceasta va plăti un impozit anual semnificativ mai mare ca una nouă sau aproape nouă. Iar un impozit anual de poluare este mai eficient decât o singură taxă. "O taxă de primă înmatriculare nu are un impact atât de mare, cum are un impozit anual. Dacă vrei efecte, ai nevoie de un impozit anual. Noi nu suntem foarte afectaţi de timbrul de mediu deoarece noi avem maşini cu un consum redus de combustibil, însă cele mai vechi vor fi afectate", a spus Schulz.

În plus, şeful BMW România a subliniat faptul că autorităţile trebuie să reglementeze plata TVA-ului. România este una dintre puţinele ţări unde se pot cumpăra maşini din afară, iar TVA-ul nu este plătit nici acolo, dar nici aici, iar acesta este un dezavantaj semnificativ pentru dealerii de maşini second-hand.

Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care deţine şi funcţia de director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală, spune că formula pentru timbrul de mediu este calculată după cerinţele Comisiei Europene şi va reduce importurile de maşini poluante. Oficialii Dacia spuneau în urmă cu două săptămâni că formula de calcul a noului timbru de mediu trebuie refăcută deoarece avantajează maşinile Euro 3 şi 4 cu motoare diesel.

Guvernul a prezentat la finalul lunii ianuarie proiectul de ordonanţă pentru înlocuirea taxei de poluare cu un timbru de mediu. Aceasta este cea de-a 11-a modificare a taxei de primă înmatriculare, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2007, şi mai este cunoscută drept taxa de mediu sau de poluare. Modificarea vine în contextul în care niciuna din formele anterioare nu a fost în conformitate cu legislaţia europeană în vigoare.

Odată cu intrarea în vigoare a acestei taxe, sunt avantajate importurile de maşini second-hand mai vechi de 15 ani pentru care taxa este micşorată cu până la 90%. De cealaltă parte, pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4 (normele reprezintă împărţirea pe grade de poluare a automobilelor în funcţie de noxele, dar şi de particulele cancerigene emise de acel motor), cu cele mai mari volume de import, taxa este micşorată cu până la 50% în cazul motorizărilor diesel şi mărită pentru cele pe benzină.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Poluare,
taxe,
masin,
înmatriculare
/analize/transporturi/in-cine-loveste-timbrul-de-mediu-pierd-dealerii-de-masini-noi-sau-piata-second-hand-10543815
10543815
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.