Lichiditatea bursei româneşti se vindecă
Această îmbunătăţire a lichidităţii nu vine din vid. Mai multe companii antreprenoriale aleg bursa pentru a-şi accelera dezvoltarea şi pentru a-şi valida transparenţa în faţa investitorilor. Branduri româneşti cunoscute se pregătesc pentru listare, mizând pe ideea că piaţa recompensează businessurile sănătoase şi penalizează lipsa de guvernanţă.
Pe piaţa de capital românească, una dintre cele mai persistente şi dureroase probleme – lichiditatea redusă – dă semne clare de vindecare. Este, poate, cea mai bună veste pe care o poate primi un ecosistem care aspiră să devină un canal serios de finanţare pentru companiile româneşti şi o destinaţie atractivă pentru economiile investitorilor locali. Iar statisticile recente de la bvb.ro nu lasă loc de interpretări optimiste fără acoperire: lichiditatea creşte, susţinut şi constant, iar numărul de tranzacţii revine la niveluri record.
În 2024, valoarea medie zilnică de tranzacţionare pe piaţa reglementată şi AeRO, luând în calcul toate instrumentele, a fost de 29,8 milioane euro, în scădere uşoară faţă de recordul de 31 milioane euro din 2023, dar mult peste nivelul din 2021 (17,4 milioane euro).
Pentru acţiuni şi instrumente structurate, valoarea s-a situat la 14,28 milioane euro, semnificativ peste media din perioada 2017–2020, când cifrele oscilau între 9 şi 12 milioane euro pe zi. Anul 2025 pare şi mai promiţător, estimările indicând o valoare medie zilnică de 33,5 milioane euro pentru toate instrumentele – un maxim istoric. La fel de încurajatoare este şi evoluţia numărului de tranzacţii.
În 2023, s-au înregistrat aproape 2 milioane de operaţiuni (1,9771 mil.), iar în 2024 s-a trecut pentru prima oară pragul de 2,6 milioane de tranzacţii – o cifră care ar fi părut utopică în urmă cu doar câţiva ani. Comparativ, în 2019, numărul total era de doar 578.700. Această îmbunătăţire a lichidităţii nu vine din vid. Mai multe companii antreprenoriale aleg bursa pentru a-şi accelera dezvoltarea şi pentru a-şi valida transparenţa în faţa investitorilor. Branduri româneşti cunoscute se pregătesc pentru listare, mizând pe ideea că piaţa recompensează businessurile sănătoase şi penalizează lipsa de guvernanţă. Nu e încă momentul triumfalismului. Volatilitatea rămâne ridicată, iar structura pieţei e în continuare dominată de retail. Dar dacă tendinţa actuală se menţine, atunci ceea ce a fost considerată multă vreme o rană adâncă – lichiditatea slabă – începe, cu adevărat, să se vindece.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













