2010 in viziunea oamenilor care tin de bani in companii

Postat la 15 decembrie 2009 333 afişări

Anul acesta, directorii financiari au fost pionii principali in infrastructura companiilor. Au avut un an extrem de dificil, cu decizii transante si se pregatesc pentru unul si mai greu, in care vor continua actiunile de reduceri drastice ale costurilor si in care, cel mai probabil, vor avea de platit taxe mai multe si mai mari.

"Pe o scara de 1 la 10, acum doi ani, importanta directorului financiar era de 5. Acum se situeaza undeva in zona 7. Importanta lui a crescut in timp pentru ca si responsabilitatea este mai mare", a mentionat Ricard Martin, directorul de raportare financiara in cadrul ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), in cadrul conferintei "CFO-ul, cel mai important manager pe timp de criza?", organizata de BUSINESS Magazin, in parteneriat cu ACCA.

Practic, Martin rezuma in cateva cuvinte faptul ca anul acesta departamentul financiar a avut un rol cheie in lupta pentru supravietuire a companiilor si, mai departe, lasa sa se inteleaga ca importanta sa este in crestere si ca , in curand, directorul financiar va deveni cel mai important jucator din companie.

n esenta, asta inseamna dublarea sau chiar triplarea responsabilitatilor, un nivel crescut de presiune si decizii drastice, care pot avea ca efect scaderea numarului de angajati, a salariilor, amanarea sau stoparea platii dividendelor. La o prima vedere, sarcina directorului financiar, care se transforma dintr-o data in "omul negru", este foarte complicata in vremuri de criza. Pentru Reinhard Pichler, CFO-ul Petrom, cea mai mare companie de pe piata, lucrurile stau tocmai invers. "Rolul unui CFO este mai usor pe timp de criza decat atunci cand este liniste. Poti face greseli mult mai mari pe timp de crestere pentru ca te lasi luat de val", spune zambind Pichler. Daca incepe insa sa enumere care au fost cele mai dificile dezicii pe care a trebuit sa le ia in 2009, tonul devine brusc serios. "Anul acesta a trebuit sa le comunicam actionarilor ca nu isi vor primi dividendele aferente anului 2008. Nu este un lucru usor, pentru ca acesti oameni au nevoie sa primeasca ceva in schimbul investitiilor pe care le-au facut", adauga CFO-ul Petrom.

De altfel, la Petrom, programele anticriza au fost demarate inca de anul trecut si vor fi continuate si anul viitor, cand va fi nevoie de aceeasi prudenta in gestionarea banilor din companie. Mesajul pe care Pichler a vrut sa-l transmita in interiorul grupului a fost acela ca trebuie sa fie foarte atenti la 2010 si anii care urmeaza pentru ca o intoarcere la cresterile din 2007 si 2008 nu este deloc aproape.

La fel a facut si Toyota Romania, unul dintre principalii jucatori de pe piata auto, care a avut de luptat cu un context inca si mai dur, in conditiile in care piata auto a scazut anul acesta cu peste 60%. Pentru cei de la Toyota, o prima problema a fost reducerea stocurilor create cu un an inainte. "Daca ai stocuri, esti mort. Toti dealerii auto au mizat pe o crestere continua a pietei, iar cand aceasta nu a mai venit ne-am vazut pusi in fata unor stocuri foarte mari si a trebuit sa incepem destocarea. Lucru care nu este deloc usor", enunta Iuliana Andronache, CFO la Toyota Romania. Dincolo de promotiile pe care le-a facut pentru a vinde masinile de pe stoc, departamentul financiar a trebuit sa puna la punct o campanie de reducere a costurilor, in cadrul companiei. "S-au redus toate costurile, inclusiv cele de personal si am fost nevoiti sa trecem si noi la neplata dividendelor", spune Andronache. Bugetul "foarte optimist" pentru anul viitor este la fel de sumbru si ia in calcul o temperare a scaderii dramatice din acest an. "In variante mai pesimiste, vorbim de o scadere cu 10% fata de anul acesta sau chiar 20%, in cazul organizarii alegerilor anticipate", spune Andronache.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/2010-in-viziunea-oamenilor-care-tin-de-bani-in-companii-5173201
5173201
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.