Se cauta un guru

Postat la 17 iunie 2008 331 afişări

Un trainer cu experienta si renume poate sa castige intr-un an cam cat un top manager sau un bancher. Daca in strainatate acest lucru este general valabil, in Romania fericitii pot fi numarati pe degetele de la doua maini.

Ruxandra Milca, partener in cadrul firmei de training si consultanta Ascendis, a avut prima experienta de trainer acum 17 ani, cand printr-o conjunctura pe care o numeste fericita, a ajuns sa tina cursuri de produs si vanzare pentru vanzatorii din reteaua Xerox. “Dupa ce am terminat Facultatea de Matematica, m-am angajat ca programator intr-un centru de calcul unde, ulterior, am fost contactata de o firma britanica de consultanta si instruire care lucra pentru Xerox si voia sa-si tina cursurile in limba romana. Acesta a fost, practic, inceputul meu in consultanta”, spune Ruxandra Milca. Dupa doi ani in care a testat mai degraba un teren nou, a lucrat pe rand la Philips, Gestetner, a fost director de divizie Toshiba la Scop Computers, director de vanzari la Xerox Romania si abia din 2001 s-a dedicat in exclusivitate consultantei si trainingului, in domeniile unde se specializase in anii de “pauza”: vanzari, negociere, prezentare, management al vanzarilor, management general, coaching. Experienta acumulata a incurajat-o ca o vreme sa lucreze ca freelancer, insa in scurt timp a inteles ca un post intr-o companie mare este mult mai avantajoasa, asa ca in 2003 a facut urmatorul pas si a intrat in echipa Ascendis, unde la inceputul acestui an a devenit partener. “Ca freelancer, ai o zona restransa de contacte si clienti. Nu poti patrunde in proiecte mari, pentru ca prima intrebare pe care ti-o pune un client este cata putere ai, iar tu, oricat ai fi de bun, nu poti duce mai mult decat o firma”, recunoaste Ruxandra Milca, spunand ca accesul la proiecte pentru companii precum Raiffeisen, Romstal sau Orange i-ar fi fost cel mai probabil limitat daca ar fi ramas pe cont propriu. Acum este unul dintre cei mai bine platiti traineri din Romania. Potrivit lui Costea Dumitrescu, partener in cadrul Ascendis, aceasta inseamna un salariu net intre 80.000 si 100.000 de euro pe an, adica intre 6.600 si 8.300 de euro pe luna. De un asemenea salariu beneficiaza doar trainerii care livreaza mult si scump. Me¬dia in randul trainerilor de top este de aproximativ 100 de zile de training pe an, cu un tarif care porneste de la 1.200 de euro pe zi si poate ajunge la 3.000 de euro pe zi de persoana. “Acest lucru il pot face doar trainerii din firmele mari, ceea ce in Romania inseamna Ascendis, TMI, Achieve Global, Codecs. Firmele mici nu au cum sa ceara decat cel mult 500 de euro pe zi, pentru ca nu o sa primeasca niciodata mai mult”, spune Milca.

Care sunt elementele care fac diferenta dintre un trainer de 3.000 de euro pe zi si unul de 500? In primul rand, experienta vasta in domeniul pentru care este solicitat, considera Valeria Mihaiescu, regional HR director la Deloitte Balkans. Urmeaza aptitudinea pe care o are trainerul respectiv de a transmite anumite informatii, astfel incat ele sa fie corect receptate de cursanti. In principiu, un trainer ajunge sa fie considerat matur abia dupa o experienta de aproximativ doi ani de zile in domeniu, ceea ce implica macar 200 de zile de curs livrate.

Daca in Romania cei care castiga, in medie, 100.000 de euro pe an sunt relativ putini, in strainatate acesta este salariul obisnuit al unui trainer, excluzand, desigur, cazurile celor care si-au transformat numele si know-how-ul intr-un brand si care primesc chiar si 200.000 de euro doar pentru participarea la un seminar, in calitate de expert, consultant sau vorbitor. In momentul de fata, toti specialistii sunt de acord ca piata interna de training este inca insuficient dezvoltata in comparatie cu alte piete care deja si-au creat o traditie in domeniu, iar salariile consultantilor par mari doar comparativ cu nivelul pietei de munca din Romania. Mai mult, piata de training si consultanta este extrem de segmentata si mai are pana cand va ajunge sa produca autoritati clare in domeniu, echivalentul local al unor “guru” ca Stephen Covey sau Anthony Robbins.

“Trainerii foarte cunoscuti din strainatate, pe langa faptul ca sunt buni, au parte si de un marketing foarte bine pus la punct: au site-uri personale, scot carti, articole in publicatii de specialitate si, pe langa aceasta, vin din tari puternice, SUA sau Anglia”, spune George Avram, senior consultant la TMI Training & Consulting, care pana acum a avut de multe ori ocazia de a participa la conferinte tinute de experti ca Anthony Robbins, Jim Rohn, Stephen Covey, Brian Tracy sau Ken Blanchard. Acestia castiga, de multe ori, intr-o singura zi chiar si de doua ori mai mult decat castiga acum un trainer roman bun intr-un an intreg. O echivalare a beneficiilor materiale nu se intrevede in viitorul apropiat sau pe termen mediu la trainerii romani, insa Avram crede ca exista potential ca macar din punctul de vedere al know-how-ului sa-i prindem din urma pe straini. Intr-un asemenea potential crede Avram inca de acum 14 ani, cand inca era student la Facultatea de Psihologie din Cluj si a tinut primele cursuri de peer counseling si peer management pentru studenti si elevi de clasa a XII-a, ca membru al Fundatiei Soros. Dupa ce a terminat studiile si a pus bazele pentru specializarile pe care le preda acum, lucrand ca psihoterapeut, a venit la Bucuresti, unde timp de trei ani a dobandit experienta de consultant, ca trainer intern al Connex. Astazi este senior consultant la TMI si al doilea om intrat in echipa TMI Romania, dupa Octavian Pantis. Avram preda anual aproximativ 90 de zile de cursuri de inteligenta emotionala si negociere avansata. Desi este unul din trainerii cu cele mai mari tarife de pe piata, spune ca aceasta nu e un impediment pentru clientii lui: “Investitia pe care o companie o face in training reprezinta un lucru foarte delicat si riscant. Multi aleg traininguri ieftine si isi dau seama ca pierd mai mult decat daca ar fi luat unul de 3.000 de euro pe zi, pentru ca oamenii nu invata nimic”.

Asa se face ca tot mai multe companii cresc bugetul pe care il aloca pentru pregatirea si instruirea angajatilor, iar aceasta se reflecta, in cele din urma, si in salariul trainerilor si al consultantilor. De exemplu, majoritatea companiilor romanesti care au solicitat anul trecut programe de training de la Ascendis au investit intre 100.000 si 130.000 de euro fiecare pentru pregatirea personalului propriu. Nineta Ceaus, business development manager al diviziei de training si consultanta din cadrul Codecs, adauga ca specializarile cele mai cautate si cele mai scumpe sunt cele care se adreseaza acelor grupuri-tinta care, in orice companie, sunt aducatoare de profit: oamenii din vanzari, management, leadership si coaching.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
trainer,
manager,
bancheri,
resurse umane
/analize/resurse-umane/se-cauta-un-guru-2715147
2715147
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.