A dat Franta pe Romania. Ce obiective are noul sef al GSK Romania

Autor: Razvan Muresan Postat la 25 aprilie 2011 37 afişări

A lasat in urma o slujba unde coordona un buget de 300 milioane de dolari si acum ia lectii de romana. Pascal Prigent, noul sef al GlaxoSmithKline, a ajuns la carma filialei din Romania in urma cu trei luni. Ce l-a adus aici?

"Sunt nou si la GSK, nu doar in Romania." Prima intalnire cu presa de la preluarea mandatului a fost un prilej de bucurie pentru Prigent. "E tara cu cea mai mica speranta de viata si cea mai mare rata a mortalitatii infantile din Uniunea Europeana si vrem sa imbunatatim acesti indicatori", enumera el cateva dintre obiectivele sale. Noul CEO a ajuns la GSK de la Eli Lilly Franta, unde a condus divizia de neurologie si cardiovascular si s-a ocupat de activitatile de marketing si vanzari pentru un portofoliu cu o valoare de aproximativ 300 milioane de dolari. Totodata, Prigent a fost responsabil de dezvoltarea strategiilor de marketing si cercetare de piata pentru celelalte divizii.

Cu toate acestea, anul 2011 l-a adus la GSK dupa vacantarea pozitiei de catre fostul director Patrick Desbiens, promovat vicepresedinte Primary Care Operations in cadrul filialei din Franta.

"Daca te uiti la piata farma, ea trece prin multe schimbari", explica Prigent. Mai exact, de la modelul cu produse puternice care vindeau miliarde in intreaga lume, acum modelul se muta pe nise, pe terapii tintite, iar schimbarea exista deja la GSK. "Mi-a placut provocarea dubla: de a trece in barca GSK si de a veni in Romania. Piata din Europa de Vest e linistita, nu vreau sa folosesc cuvantul plictisitoare, cu cresteri sau scaderi de 1-2%."

Ce-i drept, 2010 a fost un an bun pentru industria autohtona, piata crescand cu aproape 20% fata de anul precedent, pana la 2,28 miliarde de euro. In paralel, GSK Romania, fara segmentul de distributie, a crescut cu 13% fata de 2009, pana la 137 de milioane de euro, potrivit datelor companiei.

"Viata e mai usoara in Romania decat credeam. E un fel de stereotip pe care il aveam", spune acum Priget. El isi aminteste ca, inainte de a veni, a cunoscut oameni care ii explicau ca totul va fi complicat, ca traficul e teribil. "La Paris e mult mai rau, imi petreceam patru ore in masina in fiecare zi, iar in Romania imi ia 20 de minute sa ajung la serviciu. Din anumite motive, aveam impresia ca va fi mult mai dificil, dar a fost chiar usor." Momentan, invatarea limbii e una dintre prioritati, insa "nu e deloc greu" pentru ca pana si limba prezinta asemanari.

"Unul dintre lucrurile interesante despre Romania este ca piata e volatila si dinamica. De aceea trebuie sa fim flexibili si sa ne adaptam repede la schimbarile care se ivesc", spune Prigent. In ce priveste obiectivele sale, largirea accesului la tratament pentru pacienti e una dintre preocupari. In termeni economici, aceasta s-ar traduce prin cresterea businessului in aceeasi linie cu piata farmaceutica sau chiar mai mult, dupa cum explica CEO-ul. Portofoliul de noi produse care urmeaza sa fie lansat in 2011 si anii urmatori se vrea a fi arma puternica pentru a creste. Apoi, medicamentele deja existente si care si-au castigat notorietatea printre pacienti, precum antibioticele Augmentin sau Zinnat, de exemplu, sunt cele pe care compania vrea sa le dezvolte in continuare. Motorul: o tara care cheltuieste pentru sanatate mai putin de jumatate decat media europeana raportat la produsul intern brut inseama o piata cu cerere ridicata si potential de crestere.

"Odata ce investesti intr-o piata, nu poti frana si accelera in functie de evolutia economiei, ci trebuie sa gandesti pe termen lung. Altfel e dificil sa te descurci", raspunde Prigent, intrebat despre planurile de investitii. Exemplul cel mai clar e al fabricii de medicamente de la Brasov, unitate care exporta 40% din productie si care vrea sa ajunga la 50% in acest an. In cei 12 ani de cand a fost cumparata, GSK a investit acolo circa o suta de milioane de euro si a transformat-o, dupa cum spune Prigent, intr-una dintre cele mai performante situri de productie din lume. De acolo pleaca 18 milioane de cutii de medicamente catre 50 de tari, iar trendul de dezvoltare va continua.

Reglementarile legislative impredictibile si termenele de plata prelungite pentru medicamentele compensate pot sa-i puna probleme noului sef al GSK, care nu pare insa speriat: "Sunt multe de facut, e adevarat, dar asta e distractiv".

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/a-dat-franta-pe-romania-ce-obiective-are-noul-sef-al-gsk-romania-8179439
8179439
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.