Orice, numai lux sa fie

Postat la 02 octombrie 2007 863 afişări

Doua colectii de imbracaminte, una de accesorii, o fabrica de confectii, o firma de decoratiuni interioare, trei restaurante, o retea de patiserii, o cafenea, un club de noapte si multe proiecte. Toate de lux. Luxul Venerei Arapu, pe care il construieste de 15 ani, valoreaza acum peste 2 milioane de euro.

Doua colectii de imbracaminte, una de accesorii, o fabrica de confectii, o firma de decoratiuni interioare, trei restaurante, o retea de patiserii, o cafenea, un club de noapte si multe proiecte. Toate de lux. Luxul Venerei Arapu, pe care il construieste de 15 ani, valoreaza acum peste 2 milioane de euro.

 

Imediat dupa ce lanseaza un nou proiect, Venera Arapu se gandeste la urmatorul. Asa se face ca agenda ei de planuri e lunga si ramificata, incluzand zboruri pe axa Bucuresti-Paris-Tokio, vizionari de mostre de materiale noi, intalniri cu bucatari si plimbari lungi prin Bucuresti in cautare de terenuri bune de cumparat.

 

Sa le luam insa pe rand. Venera Arapu este designer si un brand din lumea modei. Are de 14 ani o fabrica de confectii in Bucuresti, care a lucrat ani la rand in lohn pentru Versace, Alma, Polko sau Façonnable. Venera Arapu povesteste ca in 2005, cand a fost varful contractelor de lohn, avea la fabrica din sudul Bucurestiului 130 de angajati care lucrau pe zeci de contracte. "In acea perioada, in cele doua perioade din an cand lucram pentru colectiile mele mai angajam lucratori temporar, era foarte mult de lucru", isi aminteste Venera Arapu.

Acum, la fabrica ei mai lucreaza 60 de persoane, care se ocupa exclusiv de colectiile proprii. Colectii care sunt doua la numar: "Venera Arapu" - colectie pret-r-porter, lansata an de an si vanduta predominant in Franta, dar si la Bucuresti - si "Mange Tout" - colectie pentru tineret, cu care Venera Arapu s-a impus pe piata asiatica. "Colectia Venera Arapu ne-a deschis usile pietei asiatice, dar cu «Mange Tout» am impus brandul foarte bine acolo, deoarece in Japonia moda pentru tineret este destul de pretentioasa si pretioasa, tinerele fiind foarte elegante", spune Venera Arapu. Acum, Japonia si Hong Kong sunt principalul client al colectiilor Venera Arapu si aduc 60% din vanzari, restul de 40% impartindu-se intre Paris si Bucuresti. Pentru acest an creatoarea se asteapta la o crestere de 20-30% a vanzarilor, in special din cresterea volumelor colectiilor. Venera Arapu ii estimeaza veniturile din moda undeva la 1,5 milioane euro, dar si afacerea din moda, precum si celelalte unde este actionara, se vor imparti la doi in urma divortului (care se afla in curs).

 

Daca la Bucuresti Venera Arapu are acum un magazin (a avut patru, dar nu au mers asa cum ar fi vrut), la Paris nu isi permite deocamdata acest lucru. Deocamdata la Paris vinde predominant in magazine multibrand (magazine in care mai multi designeri isi expun colectiile), deoarece chiriile sunt foarte mari, de ordinul sutelor de mii de euro pe luna, dupa cum spune creatoarea. Totusi, se gandeste din ce in ce mai serios sa deschida acolo un magazin de accesorii, linie pe care o produce in Romania si care ar necesita o investitie mai mica. "Este insa deocamdata un proiect si sper ca dupa ce voi dezvolta mai mult partea cealalta a afacerilor mele, sa reusesc sa deschid un magazin la Paris - este unul dintre visurile mele", spune Venera Arapu.

 

"Cealalta parte" a afacerilor creatoarei de moda e reprezentata de restaurante, Arapu fiind partenera la restaurantul Balthazar, la reteaua de patiserii French Bakery, la restaurantul Red Bistro, la cafeneaua Market 8 si la clubul Gaia (care are doua localuri, unul pentru vara si unul pentru iarna).

 

Primul proiect in acest domeniu a fost restaurantul Balthazar, deschis la inceputul lui 2002, cu specific franco-asiatic. "Imi aduc aminte ca in primele luni, pana ce acel tip de bucatarie a fost acceptata - deoarece tusa de dulce a bucatariei asiatice nu era inteleasa -, am avut mari semne de intrebare si chiar am crezut ca nu va merge, dar apoi s-a declansat moda cu mancarea asiatica si noi am fost pe piata", isi aminteste Venera Arapu. Balthazar a reprezentat o investitie de 500.000 de euro, care a cuprins si renovarea cladirii istorice in care se afla restaurantul. Restaurantul a fost un parteneriat intre oamenii de afaceri Toni Belizarie, Lucian Manu si Dinu Cismarescu (fostul sot al Venerei Arapu). Dat fiind procesul de divort, in acest moment Venera Arapu nu mai este partenera la Balthazar, dar va avea jumatate din actiunile lui Dinu Cismarescu dupa partaj.

 

Alaturi de fostul ei sot, dar si de fostul ei cumnat, Lucian Manu, Venera Arapu a pornit si reteaua French Bakery, dar si restaurantul Red Bistro. French Bakery a reprezentat una dintre cele mai mari investitii la care a contribuit Venera Arapu - 1 milion de euro pentru constructia si dotarea fabricii din Giulesti unde se fac produsele de patiserie. Acum, French Bakery are sase puncte de desfacere, iar Venera Arapu mai pregateste deschiderea a inca doua in aceasta toamna. Deschiderea unei unitati presupune o investitie de 80.000 de euro, iar Venera Arapu spune ca doreste sa extinda reteaua, ca sa ajunga sa foloseasca pentru reteaua proprie intreaga capacitate a fabricii, care poate deservi 20 de unitati. "Vrem sa ajungem la cat mai multe, deoarece e un concept care merge foarte bine si permite o dezvoltare exponentiala", spune Venera Arapu. Una dintre zonele pe care Venera Arapu vrea sa le acopere cu puncte de desfacere French Bakery va fi noul cartier Baneasa, unde a negociat deja un spatiu.

 

In Bucuresti, una din patiseriile prevazute pentru deschidere in aceasta toamna va fi in Piata Operei, in locul restaurantului Red Bistro, care va fi mutat. "Cand am deschis Red Bistro in Piata Operei, a fost gandit sa deservim atat cladirea de birouri de acolo, dar si riveranii; insa desi e o zona luxoasa, s-a dovedit a fi zona cea mai putin fericit aleasa, fiind putin in afara trendului - dat fiind ca orasul se deplaseaza spre nord", sustine Venera Arapu. Asadar, Red Bistro se va redeschide in aceasta toamna in spatele magazinului Eva, alaturi de un restaurant La Mama, precum si de doua cafenele.

 

Venera Arapu nu se gandeste insa sa extinda conceptul Red Bistro. "Vom ramane la un singur Red Bistro, ca si Balthazar sau Market 8, care sunt o identitate si atat", spune Arapu. Market 8, situat in centrul vechi, este un concept integrat de cafenea-restaurant si showroom de decoratiuni interioare. "Si acolo a fost o investitie mare si scumpa, deoarece tot spatiul a trebuit sa fie integral renovat", spune Venera Arapu, care a investit alaturi de fostul ei sot peste un milion de euro in renovarea si amenajarea celor trei niveluri. Imediat dupa ce a decis sa divorteze, Venera Arapu a decis si ca e momentul sa isi schimbe partenerii de afaceri, asa ca a pregatit si a lansat clubul Gaia alaturi de o prietena, Madalina Dorobantu, unul din proprietarii cafenelelor-baruri Studio si Fashion, cu o investitie de 300.000 de euro. La inceputul acestui an, cele doua partenere au decis ca, dat fiind ca "se poarta" ca un club sa aiba si un local de vara, sa deschida varianta Gaia in aer liber pe malul lacului Floreasca - o alta investitie, de aproximativ 200.000 de euro.

 

Acum, dat fiind ca terenul de pe malul lacului Floreasca e destul de generos, cele doua partenere pregatesc acolo deschiderea unui restaurant, care va fi unul de iarna (inchis). Venera Arapu si Madalina Dorobantu mai au insa si alte proiecte: un nou restaurant de lux, menit sa se impuna la fel ca Balthazar, doar ca pe alt specific de bucatarie, dar si un lant de restaurante de lux asiatice, mai precis japoneze. "Primul local este in curs de finalizare in zona Dorobanti, il vom lansa pana la sfarsitul anului si va fi urmat la scurt timp, pana in prima jumatate a anului viitor, de inca doua, iar apoi, in functie de cum va fi primit, vor putea urma si altele", spune Venera Arapu.

 

Conform creatoarei de moda, restaurantele asiatice au fost una dintre principalele lipsuri ale pietei de profil bucurestene. "Fiecare tip de afacere pe care am deschis-o se adreseaza aceluiasi tip de clientela, in cautare de servicii de inalta calitate, si as dori sa am in portofoliul meu toata paleta pe care aceasta clientela si-o doreste", spune Venera Arapu, adaugand ca Balthazar, French Bakery sau Gaia au o clientela stabila si "destul de omogena".

 

Venera Arapu se fereste sa dea date financiare despre afacerile sale din zona restaurantelor, precizand doar ca profitul reprezina o treime din afacerile derulate de un restaurant. Conform datelor Ministerului de Finante, restaurantul Balthazar a avut anul trecut o cifra de afaceri de 2,1 milioane de lei (650.000 de euro), Market 8 - de 81.000 de lei (25.000 de euro), iar celelalte entitati au fost inregistrate abia in acest an. Venera Arapu spune insa ca cele mai valoroase, din punctul ei de vedere, sunt Balthazar si French Bakery, care pot fi evaluate  - conform creatoarei de moda si standardelor din domeniu, care evalueaza o proprietate de lux in domeniul restauratiei dupa suma dintre investitia initiala si un sfert din afacerile anuale - la peste 3 milioane de euro. Cum majoritatea proiectelor sunt in parteneriate, Venera Arapu estimeaza partea ei la aproximativ jumatate din intreg.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Analize
/analize/orice-numai-lux-sa-fie-2513323
2513323
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.