Vara 2025 a adus o schimbare vizibilă în felul în care românii îşi aleg vacanţele. Care sunt cele mai importante schimbări în comportamentul turistului român?

Autor: Ioana Matei Postat la 24 decembrie 2025 9 afişări

Vara 2025 a adus o schimbare vizibilă în felul în care românii îşi aleg vacanţele: mai multe oraşe de plecare, destinaţii mai rafinate şi o planificare mai atentă. Turismul de masă începe să arate ca un business matur, în care confortul, experienţa şi siguranţa cântăresc mai mult decât preţul minim. Cel puţin asta reiese din datele tur operatorului cu origini ucrainene Join UP!, care şi-a dublat businessul din România într-un singur an.

„Obiectivul strategic pentru sezonul de vară 2025 a fost extinderea geografiei zborurilor pentru destinaţiile cheie, astfel încât turiştii să poată pleca direct din oraşul lor de domiciliu şi să câştige confort”, explică Ana-Maria Roşca, director de produs şi operaţiuni, Join UP! România. În paralel, compania a urmărit introducerea de destinaţii noi, adresate turiştilor deja experimentaţi. Antalya, principala destinaţie de vară pentru români din perspectiva reprezentantei companiei, a fost operată în sezonul 2025 din 13 oraşe, faţă de 10 în vara precedentă. O extindere similară s-a produs şi în cazul Egiptului. Sharm el-Sheikh, destinaţia centrală din portofoliu, a fost oferită nu doar din Bucureşti, Cluj şi Iaşi, ci şi din Suceava şi Oradea, în timp ce Hurghada a primit un nou punct de plecare, Iaşi, pe lângă Bucureşti, Cluj şi Suceava.

Creşterea capacităţii operaţionale a avut un impact direct asupra modului de construcţie a pachetelor. „Mărirea capacităţii şi acoperirea mai multor oraşe de plecare au influenţat pozitiv obţinerea unor beneficii financiare vizibile în tariful final”, precizează Ana-Maria Roşca, subliniind relaţia directă dintre volum, eficienţă şi preţ. Pe lângă consolidarea rutelor consacrate, vara 2025 a adus şi diversificarea produsului. El Alamein a fost introdus pentru prima dată pe piaţa românească, fiind poziţionat ca o destinaţie de lux în Egipt, cu hoteluri predominant de cinci stele. „Zona este supranumită un «Emirat egiptean» sau «Maldivele Egiptului» datorită hotelurilor de lux şi plajelor cu nisip fin”, spune Ana-Maria Roşca. Diferenţa fundamentală vine, însă, din logistică şi experienţă: „Alexandria, piramidele şi alte obiective istorice sunt la 1–1,5 ore distanţă, spre deosebire de Hurghada, unde media este de 3–4 ore”. Introducerea acestei destinaţii reflectă faptul că România se numără printre pieţele cu cea mai mare pondere a hotelurilor de lux şi premium în totalul vânzărilor din cadrul grupului. „Turiştii români sunt foarte pretenţioşi şi solicită cele mai înalte standarde de calitate şi servicii”, explică reprezentanta Join UP!.


Dincolo de Bucureşti, oraşele cu cel mai mare potenţial de creştere sunt Cluj, Oradea, Timişoara, Suceava şi Iaşi, urmate de Sibiu, Braşov şi Craiova. Decizia deschiderii unui punct fizic este luată în funcţie de vizibilitate, trafic şi proximitatea faţă de aeroport. Până la finalul acestui an, compania va finaliza cinci agenţii proprii, iar în 2026 focusul va fi pe o îmbinare între distribuţia online şi prezenţa fizică.


După Egipt, segmentul exotic a început să se diversifice. Phu Quoc, insulă din Vietnam, a fost introdusă ca destinaţie charter cu escale tehnice, răspunzând nevoii de noutate în sezonul de iarnă. „Românii sunt pasionaţi de explorare şi excursii. Phu Quoc oferă natură, plaje cu nisip alb, parc naţional, cea mai lungă telecabină peste mare din lume şi o atmosferă diferită de Vietnamul continental”, explică Ana-Maria Roşca. După acest sezon, interesul pentru destinaţie este aşteptat să crească, inclusiv pentru 2026. În comportamentul turiştilor, reprezentanta tur operatorului cu origini ucrainene observă o schimbare faţă de anii anteriori. Alegerea nu mai este dictată exclusiv de cel mai mic tarif, ci de experienţa anterioară şi de încrederea în produs. Această tendinţă a fost amplificată de diversificarea ofertei şi de creşterea capacităţii operaţionale. „Vedem o creştere clară a încrederii turiştilor, care aleg pe baza experienţelor pozitive anterioare”, spune Ana-Maria Roşca. Totodată, România se remarcă printr-un comportament specific: una dintre cele mai ridicate rate de early booking dintre toate pieţele-sursă ale grupului.

Pentru sezonul de vară 2026, vânzările realizate încă din lunile octombrie–noiembrie sunt de 2 până la 3,5 ori mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, un semnal al unui business mai predictibil. La nivel intern, principalul indicator al unui sezon reuşit nu este un singur KPI. „Pentru noi, cel mai relevant este cumulul dintre creşterea numărului de turişti, creşterea numărului de curse operate şi reacţia pozitivă a pieţei”, explică Ana-Maria Roşca. Practic, volumul, capacitatea şi feedbackul merg în aceeaşi direcţie. Un alt pas strategic a fost intrarea directă în segmentul B2C, o zonă dominată tradiţional de jucători mari. Strategia nu a fost una de competiţie directă cu agenţiile partenere, ci de consolidare a brandului. „Obiectivul nu este să concurăm cu partenerii noştri B2B, ci să înţelegem mai bine nevoile clienţilor şi să adaptăm produsul astfel încât şi agenţiile partenere să beneficieze de expunerea brandului Join UP!”, precizează reprezentanta companiei. În ceea ce priveşte extinderea reţelei de agenţii fizice, aceasta  a venit, în principal, în centre comerciale. Aici, densitatea mare de agenţii a confirmat potenţialul ridicat al retailului de travel. Principala provocare rămâne găsirea spaţiilor potrivite, în contextul în care România are un număr limitat de malluri, iar multe locaţii sunt deja ocupate.

Dincolo de Bucureşti, oraşele cu cel mai mare potenţial de creştere sunt Cluj, Oradea, Timişoara, Suceava şi Iaşi, urmate de Sibiu, Braşov şi Craiova. Decizia deschiderii unui punct fizic este luată în funcţie de vizibilitate, trafic şi proximitatea faţă de aeroport. Până la finalul acestui an, compania va finaliza cinci agenţii proprii, iar în 2026 focusul va fi pe o îmbinare între distribuţia online şi prezenţa fizică. Iar în contextul în care  unele agenţii s-au confruntat cu dificultăţi financiare, garanţiile au devenit un criteriu de orientare pentru clienţi şi agenţii partenere. Join UP! România a ajuns la o garanţie bancară de 400.000 de euro, nivel ajustat în funcţie de volumul de activitate. „Este o consecinţă firească a creşterii businessului şi un angajament faţă de stabilitatea pieţei”, explică Ana-Maria Roşca, amintind că legislaţia corelează direct nivelul garanţiei cu volumul de vânzări. La nivel de grup, o altă direcţie este verticalizarea. Deschiderea propriului DMC în Turcia oferă control complet asupra contractării, operaţiunilor şi gestionării crizelor. „Avantajele sunt clare: optimizarea costurilor, exclusivităţi mai mari şi o experienţă mai coerentă pentru turist”, spune Ana-Maria Roşca. Modelul va fi extins gradual şi în alte destinaţii, în funcţie de volume, iar pe termen lung grupul ia în calcul inclusiv dezvoltarea de hoteluri proprii.    

Maldive


Egipt


Phu quoc


Vietnam


Zanzibar. Sursa foto: compania

 

Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Ana-Maria Roşca, director de produs şi operaţiuni, Join UP! România

1. Aţi anunţat noi destinaţii pentru vara viitoare — Care este logica din spatele acestor alegeri?

Urmând strategia noastră de a le oferi turiştilor un produs competitiv şi convenabil, vom continua să creştem numărul oraşelor de plecare pentru cele mai populare destinaţii de vară: Hurghada şi Sharm el-Sheikh în Egipt, Heraklion în Creta, Grecia, Larnaca în Cipru şi Monastir în Tunisia. Prezentarea de destinaţii noi face parte din această strategie. Grecia se află în top 3 cele mai populare destinaţii de vară pentru turiştii români, alături de Antalya şi Hurghada. Acesta este principalul motiv pentru care oferim câteva dintre insulele Greciei, pe lângă Heraklion, Creta, pentru a extinde selecţia de destinaţii şi hoteluri disponibile pentru clienţii noştri. El Alamein este încă o destinaţie nouă pe care o oferim acum pentru sezonul de vară 2026. Vom continua operarea din Bucureşti pentru al doilea an consecutiv şi am introdus deja această „perlă” şi pentru clienţii din Cluj şi Timişoara. Apropo, în această iarnă am lansat şi câteva destinaţii noi, precum şi noi oraşe de plecare: Emiratele Arabe Unite, Maldive, Zanzibar din Bucureşti şi Iaşi. Flydubai a deschis zborurile din Iaşi anul acesta, iar noi am susţinut acest trend.

2. Care este cea mai mare oportunitate în piaţa românească de travel în următorii doi ani?

Posibilitatea de a introduce destinaţii necunoscute, cu un potenţial turistic ridicat, prin care turiştii români pot descoperi experienţe autentice şi interesante. Din perspectiva produsului, este vorba despre aducerea de noi destinaţii pe piaţă. Nu putem preciza încă care vor fi acestea, deoarece lucrăm în continuare la identificarea lor. O altă oportunitate constă în oferirea de excursii unice, create la comandă, aşa cum oferim în prezent în Egipt prin programul Box of Impressions. Din perspectiva distribuţiei, estimăm că vânzările online vor creşte. Ne referim însă la vânzarea complet online – fără contact cu consultanţi: căutare online, recomandări AI pentru călătorie, hotel etc., plata online şi preluarea documentelor de călătorie.

3. Care rămâne, în continuare, cel mai mare risc?

Cel mai mare risc este dat de mediul economic volatil.

4. Cum se schimbă turistul român? Ce vrea acum şi nu voia acum trei ani?

Turiştii români îşi îndreaptă atenţia către servicii de calitate, simţind nevoia de experienţe autentice şi interesante. Am observat o tendinţă conform căreia orice destinaţie nouă înregistrează iniţial o creştere, urmată de o încetinire a vânzărilor. De exemplu, în această vară am observat o creştere a cererii pentru Egipt, iar acum urmărim un interes mai ridicat pentru Tunisia, după 2–3 ani de cerere scăzută. Principala cauză este reprezentată de preţurile ridicate din Antalya, ceea ce determină clienţii să caute alternative. De asemenea, Cipru înregistrează o creştere a cererii. Putem evidenţia şi un trend pe care Join UP! îl creează pe fiecare piaţă unde operează: Sharm el-Sheikh. Istoric, Join UP! a fost foarte puternic în Sharm în ceea ce priveşte produsul. Cu câţiva ani înainte de Covid-19, Join UP! a operat către Sharm peste 1 milion de pasageri din Ucraina, fiind o destinaţie disponibilă pe tot parcursul anului. Astfel, când intrăm pe o piaţă nouă, prezentăm Sharm el-Sheikh ca destinaţie emblematică. Acum, după trei ani de operaţiuni în ţările baltice, Polonia şi România, Sharm a devenit una dintre top 3–4 cele mai populare destinaţii cu Join UP!, unde suntem lideri. Principalele motive sunt: Sharm este puţin mai accesibil decât Hurghada, are hoteluri moderne şi recent construite, infrastructură şi drumuri renovate şi, nu în ultimul rând, Marea Coralilor este foarte spectaculoasă.

5. Aţi deschis reprezentanţe şi chartere din tot mai multe oraşe din România. Ce v-a arătat această strategie despre potenţialul regional?

Strategia de extindere în regiune a redus presiunea de pe Bucureşti, unde piaţa este matură, şi ne-a demonstrat că putem lansa destinaţii deja consacrate şi din alte zone ale ţării. Ideea principală din spatele extinderii operării pe aeroporturile regionale este de a le oferi turiştilor un produs cât mai convenabil, din momentul achiziţiei până la întoarcerea în România. Operând zboruri din regiuni, le oferim turiştilor un nivel mai mare de confort, permiţându-le să plece din oraşul lor de domiciliu, fără a pierde 2–4 ore pentru a ajunge la unul dintre cele patru aeroporturi mari ale ţării. Prin dezvoltarea propriilor agenţii, devenim şi mai apropiaţi de clienţi, oferindu-le posibilitatea de a ne vizita şi de a-şi rezerva cu uşurinţă vacanţa dorită. 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.