Real Estate. Piaţa imobiliară din România: „o foaie albă, plină de potenţial”

Autor: Ioana Matei Postat la 14 aprilie 2025 143 afişări

De la primele investiţii în România, într-o piaţă „ca o foaie albă”, la un portofoliu solid de proiecte, Patrick van den Bossche rămâne fidel ideii de dezvoltare pe termen lung. În interviul ZF Real Estate, cofondatorul companiei belgiene Liebrecht & wooD vorbeşte despre piaţa imobiliară locală, accesibilitatea locuinţelor şi viziunea din spatele proiectului Liziera de Lac.

 

România, în 1996, era o foaie albă. O piaţă care abia începea să respire, dar în care vedeai cu ochiul liber pofta de dezvoltare – atât din partea oamenilor, cât şi din partea companiilor.” Aşa îşi aminteşte Patrick van den Bossche primul contact cu România. Fondator şi managing director al companiei Liebrecht & wooD, Van den Bossche a fost printre primii investitori imobiliari străini care au intuit potenţialul est-european într-un moment în care puţini se uitau cu adevărat spre această parte a continentului.

Astăzi, conduce un portofoliu impresionant de proiecte în Polonia şi România – cu un focus recent asupra Lizierei de Lac, un proiect rezidenţial amplu dezvoltat în estul Bucureştiului, care propune un model de „premium lakeside living” la preţuri adaptate clasei de mijloc.

Liebrecht & wooD a luat naştere în Belgia, la începutul anilor ‘90, cu proiecte mici pe litoral. Dar Flandra, spune el, era un teritoriu deja aglomerat: „E greu să găseşti oportunităţi noi într-o piaţă în care există deja atâţia jucători.” Aşa a început căutarea altor pieţe, iar Europa de Est era „un teritoriu nou de explo-rat”.

A ajuns prima dată în Polonia, apoi în  România, iar în 1996 a păşit pentru prima oară în Bucureşti. Câţiva ani mai târziu, Liebrecht & wooD a început efectiv dezvoltarea de proiecte aici.

„Suntem dezvoltatori. Cumpărăm terenuri, concepem proiectul, construim, închiriem şi apoi vindem. Cu acei bani reluăm procesul. Aşa am crescut.” Primul proiect – un centru comercial într-o zona Militari din vestul oraşului – a fost vândut prea devreme, admite el azi. „Dar am reinvestit câştigul în alte proiecte – parcuri de birouri, outleturi, parcuri de retail. Şi mai ales în idei noi.”

Liebrecht & wooD este şi compania care a introdus în România conceptul modern de centru outlet, odată cu lansarea FASHION HOUSE Outlet Centre Militari în 2008 – primul outlet profesionist din ţară. Situat în cadrul West Park Retail, în partea de vest a Bucureştiului, proiectul a devenit un punct de refer-inţă pentru retailul cu discount.

Al doilea proiect de acest tip, FASHION HOUSE Outlet Centre Pallady, a fost deschis în 2021, în estul Capitalei, ca parte a unei strategii de extindere într-o zonă cu acces facil dinspre autostrada A2. Cu 62 de magazine, restaurante, locuri de joacă şi peste 300 de locuri de parcare, centrul marchează o nouă etapă în dezvoltarea brandului FASHION HOUSE.

„Outleturile sunt contraciclice. Când vremurile devin incerte, oamenii caută valoare – branduri la preţuri mai bune. Şi asta livrăm.”

 e ce Liziera de Lac? Noul proiect de suflet al lui Patrick van den Bossche este Liziera de Lac, un ansam-blu rezidenţial cu aproape 4.000 de unităţi planificate, amplasat în estul Bucureştiului, în apropierea lac-ului Tătaru. Locaţia, spune el, este esenţială: aproape de oraş, de autostrăzi, de centre comerciale – dar în acelaşi timp, în mijlocul naturii. „Am făcut multe cercetări. Am văzut o dorinţă tot mai mare în rândul bucureştenilor de a trăi în case cu grădină, în afara oraşului, dar aproape de el. Bucureştiul nu are o cali-tate a aerului grozavă, iar oamenii simt asta.”

Proiectul vine ca o alternativă la dezvoltările concentrate în nord-estul oraşului, acolo unde preţurile au crescut considerabil. „Mulţi oameni din clasa de mijloc, profesionişti, ingineri, contabili – oameni ca cei care lucrează în compania noastră – nu îşi mai permit să cumpere în nord. Am vrut să le oferim o opţiune reală.” Preţurile pornesc de la 146.000 euro pentru o casă individuală, complet utilată, cu două dormi-toare, grădină şi loc de parcare. Unităţile mai mari ajung până la 190.000 euro. „Majoritatea cumpărătorilor sunt cupluri care fac credit pe 25 de ani. Şi funcţionează. Se vând constant.”


„Outleturile sunt contra-ciclice. Când vremurile devin incerte, oamenii caută valoare – branduri la preţuri mai bune. Şi asta livrăm.” 

Patrick van den Bossche, cofondator şi Managing Director al Liebrecht & wooD


În comparaţie cu Varşovia, spune el, preţurile din Bucureşti sunt aproape la jumătate, în timp ce salariile nu sunt la fel de disproporţionate: „Varşovia e de două ori mai scumpă, dar salariile nu sunt duble. România nu e o piaţă scumpă, dacă te uiţi în context”. Proiectul include facilităţi care rivalizează cu dez-voltările din nord: grădiniţă, spaţii de coworking, centru de fitness cu echipamente Technogym, o piscină semiolimpică de 25 de metri, piste de bicicletă, străzi amenajate, parcuri.

„Nu construim doar locuinţe. Construim o comunitate. Nu vrei să faci un hotel cu 10 camere, ci unul cu 150, ca să poţi oferi piscină, restaurant, spa. La fel e şi aici. Ai nevoie de scară.” Strategia Liebrecht & wooD este clară: investiţii pe termen lung, în pieţe pe care le cunosc bine. În România, mizează exclusiv pe zona Bucureştiului şi împrejurimi. „Suntem ataşaţi de ceea ce construim. Nu ridicăm clădiri ca să fu-gim de ele după ce le vindem. Vrem să fim mândri de ce rămâne în urmă.” Pe finalul discuţiei, Patrick van den Bossche face un apel direct: „Le spun mereu românilor şi polonezilor: nu plecaţi din ţară. Rămâneţi şi construiţi aici. Fiţi parte din schimbare.”

El însuşi este parte dintr-o generaţie de investitori care, în urmă cu 30 de ani, a venit în Europa de Est cu dorinţa de a construi ceva durabil. „Când, peste 30 de ani, veţi vedea tinerii crescând într-o societate mai bună, veţi simţi satisfacţia pe care o simt eu acum.”    

Carte de vizită:

1. Patrick van den Bossche este cofondator şi Managing Director al Liebrecht & wooD, o companie inter-naţională de dezvoltare imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est;

2. Cu o carieră de peste 25 de ani în domeniu, el este responsabil de coordonarea operaţiunilor strate-gice ale grupului şi de extinderea acestuia pe pieţe precum Polonia, România şi Belgia;

3. În cadrul Liebrecht & wooD, Patrick a fost implicat în dezvoltarea unor proiecte mixte care includ spaţii de birouri, comerciale şi logistice. Compania este cunoscută pentru proiecte precum Fashion House Outlet Centre sau Liziera de Lac, iar activitatea sa se concentrează pe planificarea urbană, investiţii şi relaţia cu autorităţile şi partenerii locali;

4. Patrick van den Bossche locuieşte în Belgia şi continuă să fie implicat activ în direcţiile de dezvoltare ale grupului.


Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Patrick van den Bossche

1. Ce face diferit proiectul Liziera de Lac faţă de alte proiecte rezidenţiale?

În primul rând, locaţia. Apoi, segmentarea. Noi facem multă cercetare pentru a înţelege exact ce îşi dor-esc oamenii. Am observat că în Bucureşti există o cerere tot mai mare pentru case cu grădină, mai ales în rândul celor din clasa de mijloc. Oamenii sunt tot mai preocupaţi de calitatea aerului şi de spaţiul în care trăiesc. Toate dezvoltările rezidenţiale mari din jurul oraşului sunt concentrate în nord-est, care e o zonă mai scumpă. Dar majoritatea populaţiei – inclusiv mulţi dintre colegii noştri – nu îşi permit acele preţuri. Aşa că am identificat un teren în estul oraşului, aproape de autostrăzi, de metrou, de centre comerciale, dar şi înconjurat de natură – vii, lacuri, aer curat. Pentru că am cumpărat mai ieftin terenul, putem oferi locuinţe la un preţ adaptat acestei categorii – oameni cu venituri stabile, angajaţi white-collar, care îşi doresc o casă aproape de oraş, dar cu un stil de viaţă mai echilibrat.

2. Cum vedeţi discuţia legată de preţurile locuinţelor – sunt prea mari pentru clasa de mijloc?

Aud această percepţie de foarte mult timp. Când mi-am cumpărat prima casă, în urmă cu 35 de ani, oa-menii spuneau acelaşi lucru: că nu-şi permit. E un sentiment care revine în fiecare generaţie. Diferenţa e că atunci dobânzile la credite ipotecare erau de 8–10%. Fratele meu a luat un credit cu dobândă de 18%! Astăzi, în România, dobânda medie e în jur de 5,8%, iar preţurile sunt competitive în comparaţie cu alte capitale din regiune. În Varşo-via, locuinţele similare costă dublu, iar salariile nu sunt duble. La Liziera de Lac, vindem case începând cu 146.000 de euro – casă individuală, complet utilată, cu două dormitoare, grădină, loc de parcare, in-frastructură completă. Cele mai mari ajung la 190.000 euro. Majoritatea clienţilor sunt cupluri din clasa de mijloc, care iau un credit pe 25 de ani.

3. Ce perspective vedeţi pentru piaţa imobiliară din România în anii următori?

Piaţa rezidenţială va rămâne importantă, fără îndoială. Dar văd o revenire interesantă a segmentului de birouri – într-o formă diferită, integrată, umanizată. Birourile trebuie să creeze echipe, nu doar să adune indivizi. De aceea, noi cerem prezenţa fizică în birou patru zile pe săptămână. Spaţiile de lucru evoluează – vorbim de zone de brainstorming, de relaxare, de mobilier care te face să te simţi ca acasă. Pe lângă asta, cred în retailul fizic. Online-ul a atins un echilibru, dar oamenii încă vor să atingă, să probeze. Out-leturile noastre au succes pentru că oferă brand şi valoare – iar românii apreciază brandurile. Nu trebuie să fie de lux, dar trebuie să fie autentice şi de calitate.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.