Multe mall-uri au fost, putine au ramas

Postat la 06 ianuarie 2010 38 afişări

Din cele peste 100 de proiecte de centre comerciale anuntate la inceputul lui 2008, s-au finalizat mai putin de un sfert, iar 2010 se anunta cel mai sarac an din ultima perioada in materie de malluri noi.

Inchiderea recenta a primului centru comercial, Armonia Braila, a venit ca un soc, desi la vremea respectiva, proprietarii RED Management Capital afirmau ca proiectul va fi deschis dupa o perioada de aproximativ sase luni, in urma unei repozitionari pe piata.

Dupa exuberanta anilor in care mallurile erau cumparate inca din faza de macheta la preturi de sute de milioane de euro, iar dezvoltatorii anuntau chiar si cate cinci sau sase centre comerciale intr-un oras, 2009 a fost ca un dus rece: vanzarile au scazut aproape fara a tine cont de centru comercial sau de oras, unele proiecte deschise au avut un grad de ocupare a spatiilor care nu atingea 80% - un minim considerat necesar - iar retailerii locali au trecut prin cel mai greu an din existenta lor - Leonardo si Mondex sunt cele mai cunoscute nume care se afla in diferite etape ale insolventei.

"Pornind de la contextul actual, in care retailul este in continuare pe o tendinta descendenta, ne putem astepta ca si pe viitor sa asistam la exemple similare de centre comerciale care sa isi inceteze activitatea", considera Aura Voiculescu, director al departamentului de retail din cadrul DTZ Echinox. Ea isi argumenteaza opinia prin constatarea ca unele centre comerciale nu au fost adaptate la profilul si necesitatile clientului din zona de atractie, ceea ce a dus initial la un numar de vizitatori redus si implicit la vanzari slabe.

Dorinta de a repozitiona un centru comercial deja deschis sau cu un concept diferit in stadiile de planificare a fost de altfel mentionata in ultimele luni de dezvoltatorii mallurilor si ai parcurilor de retail care au inregistrat rezultate slabe. Reprezentantii RED Management, proprietarii Armonia Braila, declarau imediat dupa inchiderea centrului comercial ca extinderea in tara a dezvoltatorilor de profil s-a facut adesea pe baza unor studii superficiale, iar retailerii au fost la randul lor dornici sa se extinda, pe baza unor estimari care s-au dovedit in final a fi eronate.

"Trebuie sa vedem cui ne adresam", spune la randul sau Georgiana Andrei, coordonatorul departamentului de retail din cadrul Colliers International. "Da, toate mallurile aratau foarte bine in brosurile de prezentare, insa nu poti sa te duci cu Inditex, (proprietarul Zara - n.red.) sau cu Peek & Cloppenburg in orase ca Braila sau Buzau. Si doua malluri de 20.000 de metri patrati in Bistrita sunt prea mult", considera consultantul.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/multe-mall-uri-au-fost-putine-au-ramas-5275171
5275171
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.