Vedetele comerţului: magazinele online

Autor: Ioana Mihai Postat la 17 ianuarie 2012 134 afişări

Nu doar că magazinele online sunt vedetele comerţului, mai ales în ultima perioadă, iar cuponarii au înregistrat cele mai spectaculoase rate de creştere a afacerilor, dar acum mai toţi retailerii mizează pe divizia de vânzări online. Este interesul crescut al internauţilor pentru cumpărături pe net cel care impulsionează acest fenomen sau, dimpotrivă, oferta tot mai mare atrage clienţii?

Obiceiurile se schimbă văzând cu ochii şi nu e de mirare că tot mai mulţi dintre noi preferă să stea confortabil în faţa calculatorului în loc să alerge pe străzi şi apoi să stea la cozi pentru a plăti dări, facturi sau rate la bancă. Iată însă că şi shoppingul "migrează" tot mai mult către internet. Chiar dacă pentru români conceputul de cumpărături online este unul relativ nou, comparativ cu ceea ce se întâmplă în multe alte ţări de ani buni, "şi la noi există deschidere şi apetit pentru acest mod modern şi facil de a face cumpărături", spune Manuela Dănilă, senior research executive în cadrul companiei de cercetare de piaţă 360insights.

Dovadă stă şi faptul că 42% dintre internauţi au căutat în acest mediu produse sau servicii puse în vânzare, arată un studiu de tip omnibus realizat recent de 360insights. "Este un comportament mai degrabă caracteristic unui public mai elevat, dar nu este străin nici celorlalte categorii de persoane", spune Dănilă. Dintre cei care caută produse sau servicii în mediul online, aproape jumătate (45%) dintre utilizatorii de internet ajung să cumpere în această manieră. Mai cu seamă pe parcursul ultimului an, site-urile de reduceri au avut parte de propriul moment de glorie, înregistrând rate de creştere de câteva zeci de procente. Cu o gamă de servicii şi produse care variază de la electronice, electrocasnice sau haine şi până la vacanţe, consultaţii medicale sau tratamente cosmetice, acest tip de site-uri atrag deja unul din cinci utilizatori de internet, conform studiului. "Vânătorii de promoţii sunt în principal tinerii, iar femeile sunt, indiferent de vârstă, mai înclinate decât bărbaţii să urmărească şi să caute promoţiile din mediul online", comentează Manuela Dănilă. Tot ea punctează că, "împotriva aşteptărilor, nu cei cu venituri mici le accesează, ci mai degrabă cei care au câştiguri medii sau ridicate". Deocamdată, majoritatea celor care sunt interesaţi de promoţiile de pe internet au rămas doar la stadiul de vizitatori ai site-urilor de cupoane, doar 8% dintre utilizatorii de net mergând un pas mai departe, respectiv să-şi facă un cont. Cei mai mulţi cumpără de pe internet electronice şi electrocasnice, haine, şedinţe la saloane de înfrumuseţare, bilete la spectacole sau călătorii. "Pentru a găsi cele mai bune oferte, cei care accesează aceste pagini de cupoane au conturi pe două sau trei site-uri", adaugă reprezentanta 360insights.

De fapt, internetul a dobândit o mare importanţă în viaţa celor mai mulţi dintre noi, fiind accesibil nu numai la birou sau la calculatorul de acasă, ci şi pe telefonul mobil. Deşi la bază era doar un mijloc de comunicare, mediul online şi-a ramificat funcţiile, "ajungând să fie o replică a vieţii de zi cu zi, unde fiecare lucru primeşte un <sinonim> din spaţiul virtual", spune Manuela Dănilă. Este, prin urmare, explicabil de ce incidenţa internetului ajunge la 70% în mediul urban, nivelul fiind chiar mai ridicat (de cel puţin 90%) în cazul tinerilor sau al persoanelor cu studii superioare.

Piaţa de cumpărături online va ajunge, conform previziunilor, la valoarea de un miliard de euro în mai puţin de trei ani, principalele motoare de creştere fiind segmentele dedicate femeilor şi site-urile ce oferă cupoane de reduceri. Comerţul electronic cu plata online a înregistrat anul trecut o creştere de 24% faţă de anul anterior, ajungând la aproape 159 de milioane de euro, conform datelor furnizate de Romcard. Prin platforma ePayment au fost procesate plăţi în valoare de aproape 140 de milioane de euro, lunile cu cele mai mari vânzări fiind mai, iunie şi iulie, când volumul tranzacţiilor s-a ridicat la aproape 14 milioane de euro lunar. Spre deosebire de alţi ani, când doar anumite domenii înregistrau evoluţii spectaculoase, în 2011 creşterea s-a regăsit în aproape toate domeniile comerţului electronic. "Dacă până de curând asistam la creşteri de 20-30-50% sau chiar mai mari în industrii consacrate precum turism sau telecomunicaţii, în 2011 s-au înregistrat evoluţii şi la alte tipuri de produse, cu utilizare recurentă", spune Marin Mitroi, director general al Romcard. Şi valoarea medie a coşului de cumpărături a înregistrat o evoluţie pozitivă, de la 58 de euro în 2010 la 64 de euro anul trecut, conform datelor din sistemul ePayment. Cele mai mari valori medii pe tranzacţie au fost înregistrate în turism (163 euro), software (126 euro), domeniul IT & C (114 euro) şi cel al jucăriilor (81 euro). La polul opus se situează tranzacţiile pentru produse sau servicii în general mai ieftine, cum ar fi cărţi, bilete la spectacol, cupoane de reduceri sau plata de utilităţi, al căror cost mediu se situează în jurul valorii de 30 de euro.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
retail,
magazine online,
cuponari
/analize/comert/vedetele-comertului-magazinele-online-9150515
9150515
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Premierul Cîţu semnează singur proiectul de ordonanţă de urgenţă care reglementează plata în plus peste serviciul decontat la privat. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.