Un business „tricotat” cu mult curaj

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 20 august 2024 86 afişări

Într-o lume dominată de tehnologie, care ne înconjoară şi ne „obligă” să o folosim zilnic, există afaceri care mizează pe deconectarea de mediul digital şi întoarcerea la munca manuală. Un astfel de exemplu este Fire Rosa, un business românesc cu fire şi bobine de tricotat, creat de Simona Diminov în anii ‘90. Fire Rosa continuă să prospere şi să crească, în paralel cu avansul tehnologic, răspunzând nevoii româncelor de a găsi un refugiu creativ departe de tehnologie.

Există un interes crescut pentru tricotaj în ziua de azi din mai multe motive. Clientele şi clienţii noştri, precum şi angajaţii şi angajatele noastre ne-au oferit o perspectivă bogată asupra acestui fenomen. Multe persoane, predominant femeile care au un job de birou ce implică folosirea tehnologiei, se întorc la tricotaj pentru a găsi relaxare şi linişte. De aceea, fiind prea mare conexiunea cu tehnologia şi fiind folosite tot mai mult capacităţile intelectuale în munca de zi cu zi, tot mai multe femei vor să se refugieze într-o activitate de deconectare, care implică folosirea fizică a mâinilor, fie tricotaj, fie altceva, poate pictură. Astfel, tricotajul este văzut şi ca o formă de destresare, terapeutică”, povesteşte Simona Diminov, fondatoarea companiei Fire Rosa, într-un interviu pentru Business Magazin.

Pe de altă parte, pentru unele femei tricotajul este un hobby care le oferă posibilitatea de a crea produse unice şi personalizate, ceea ce generează o cerere mai mare pentru fire de tricotat diverse, unele chiar inovatoare. „Am observat că interesul pentru tricotaj a crescut semnificativ începând cu pandemia. Multe persoane au căutat activităţi de relaxare şi destindere acasă, iar tricotatul a devenit o opţiune populară pentru mulţi. De asemenea, mulţi părinţi au văzut tricotatul ca pe o oportunitate de a învăţa copiii să realizeze ceva creativ şi să petreacă timp de calitate împreună.” În plus, spune antreprenoarea, participarea la diverse târguri şi expoziţii în alte ţări i-a permis să observe că interesul pentru tricotaj este o tendinţă globală. Oamenii din întreaga lume apreciază această activitate atât pentru beneficiile sale practice, cât şi pentru aspectul său terapeutic şi creativ.

Fire Rosa, business românesc cu fire şi bobine de tricotat, a luat naştere în 1991, după ce Simona Diminov, fondatoarea companiei, a devenit şomeră în urma disponibilizărilor făcute de Portul Constanţa – locul în care lucra. „Am ajuns să fiu antreprenor într-un mod foarte simplu, aşa cum fac eu toate lucrurile. Deşi la Portul Constanţa, unde lucram, s-au făcut disponibilizări, eu am privit această veste ca pe o oportunitate de a demara un business propriu. Observând în jurul meu că este un interes pentru tricotaj, iar aici mă refer la cunoştinţe şi prietene care îşi doreau să croşeteze, dar şi la sugestia unei prietene, am simţit că va fi începutul unei mari pieţe. Fiind imediat după Revoluţie, în 1991, doar cine avea mai mult curaj începea un business. Eu am zis să încerc, am fondat Fire Rosa şi am început să import fire de tricotaj, direct de la producători, din afara României”, a povestit Simona Diminov.

În scurt timp, antreprenoarea şi-a dat seama că este o cerere mare pe segmentul B2B (business to business - n.red.) de la magazine de profil, cât şi pe cel de consumator final; a intuit potenţialul pieţei şi a început să creioneze planuri de dezvoltare. „Era un trend pentru femeile din România să facă haine manual, la andrele, în modele cât mai diverse. Iar noi deveniserăm cel mai mare furnizor şi cel mai important brand. Am făcut şi am urmat un plan de business încă de la început, pe care l-am urmat, ceea ce ne-a ajutat să dezvoltăm această piaţă a tricotajelor, mai ales că am schimbat modul de vânzare. În timp ce alţii aduceau diverse produse la kilogram (la vrac) noi am inovat, introducând pe piaţă bobina la 75 g.”

În 1993, Simona Diminov a decis că vrea să facă şi producţie în România. „Am luat maşini de tricotat şi tot ce era necesar şi am început să producem şosete. Funcţiona foarte bine, însă producţia de textile este un domeniu foarte consumator - prea multă muncă, ocupa efectiv totul timpul, nu mai aveam timp de familie. Am decis în 2004 să închidem această etapă şi să dezvoltăm activitatea de import de produse, mizând pe extensia de textile de casă.”

În cei peste 30 de ani de activitate, compania a continuat să ofere clienţilor ce şi-au dorit şi a ţinut şi pasul cu noile trenduri din piaţă. În prezent, Fire Rosa deţine mai multe magazine fizice în România – spre exemplu, în Cluj, Timişoara, Braşov -, este prezentă şi în marile lanţuri de retail din ţară şi are şi site online. „De la început am fost nevoiţi să inovăm”, punctează antreprenoarea, care spune că permanent trebuie să fie la curent cu cele mai recente tendinţe şi tehnologii din domeniu şi să le aplice în mod creativ pentru a îmbunătăţi operaţiunile şi pentru a se adapta la schimbările din piaţă. Acum, focusul principal este pe dezvoltarea capacităţilor magazinului online. „Pentru că activăm într-un domeniu în care concurenţa este acerbă şi mediul de vânzări s-a mutat tot mai mult către platformele online, am fost nevoiţi să adoptăm tehnologii noi pentru a rămâne competitivi. De-a lungul timpului, ne-am axat pe optimizarea continuă a zonei noastre de vânzări online şi a sistemelor de gestionare a operaţiunilor. Ne-am dezvoltat puternic pe mai multe canale de vânzare, de la engros la mercerii şi alte magazine de profil, dar şi direct către consumator printr-un magazin fizic.” Printr-o extensie pe textile de casă, diversificând gama de produse, firma şi-a pus produsele pe rafturile lanţurile de retail odată ce au apărut în România (Auchan, Kaufland, Metro, Cora).

În prezent, Fire Rosa este activă doar la nivel naţional, foarte puternic pe segmentul B2B şi în creştere pe segmentul B2C, însă prin intermediul site-ului compania a atras şi clienţi români plecaţi peste hotare. „Primim ocazional comenzi online de la românce din alte ţări, cum ar fi Spania, Italia şi Regatul Unit. În ce priveşte planurile de extindere, în prezent evaluăm diferite oportunităţi, inclusiv continuarea extinderii pe segmentul B2B prin intrarea în noi magazine de profil. Momentan focusul este pe dezvoltarea segmentului de vânzări online”, afirmă Simona Diminov.

De asemenea, volumul de import pentru compania Fire Rosa a cunoscut o creştere constantă de-a lungul timpului, compania concentrându-se pe achiziţionarea şi personalizarea produselor direct la producător. Creşterea a fost alimentată de comenzi tot mai mari pentru produse de mercerie în special pe segmentul B2B de la magazine de profil, dar şi direct de la consumatorul final, pentru care a importat în principal din Turcia şi China, dar în trecut, firma a adus mărfuri şi din ţări precum Egipt, Grecia şi Polonia. „Cu toate acestea, am fost întotdeauna precauţi în ceea ce priveşte diversificarea surselor noastre de import. Avem întotdeauna furnizori alternativi în Turcia, ceea ce ne permite să ne adaptăm la diverse situaţii, cum ar fi problemele cu livrările pe mare”, spune antreprenoarea. Tot ea dă ca exemplu recentele probleme în Canalul Suez, care au demonstrat cât de important este să aibă opţiunea de a aduce marfa rutier, pentru a evita întârzierile semnificative cauzate de blocajele navale, dar şi fluctuaţiile mari de preţuri care impactează preţul produselor. „Acest nivel de flexibilitate ne ajută să putem gestiona eficient lanţul de aprovizionare şi să oferim produsele solicitate clienţilor în timp util.”

Despre 2023, Simona Diminov spune că a fost un an atipic pentru mediul de business în general. Iar ca mai toate afacerile, şi Fire Rosa a simţit impactul unei pieţe lipsite de lichiditate financiară, lucru care a afectat şi activitatea marketplace-urilor cu care colaborează compania. „A fost un an caracterizat de schimbări frecvente în legislaţie, în special în ceea ce priveşte aspectele fiscale. Aceste mişcări legislative au făcut dificilă anticiparea şi planificarea viitoarelor acţiuni şi investiţii. În plus, ne-am confruntat şi cu provocări legate de forţa de muncă. Lipsa de susţinere şi de soluţii din partea autorităţilor a complicat gestionarea resurselor umane şi a capacităţii de angajare. Acest lucru a afectat capacitatea noastră de a răspunde cererii pieţei şi de a ne menţine competitivi”, spune anteprenoarea. Nici începutul acestui an nu a fost mai uşor, completează ea, argumentând că se simte încă presiunea economică şi incertitudinea din mediul de afaceri. „Cu toate acestea, suntem hotărâţi să ne adaptăm la aceste condiţii dificile şi să găsim soluţii creative pentru a ne menţine afacerea pe linia de plutire. Ne concentrăm pe identificarea oportunităţilor noi şi pe consolidarea relaţiilor cu clienţii pentru a depăşi aceste provocări.”

Simona Diminov, fondatoarea Fire Rosa: „Interesul pentru tricotaj a crescut semnificativ începând cu pandemia. Multe persoane au căutat activităţi de relaxare şi destindere acasă, iar tricotatul a devenit o opţiune populară pentru mulţi. Este o modalitate excelentă de a compensa munca prelungită la calculator şi de a încuraja creativitatea. De asemenea, mulţi părinţi au văzut tricotatul ca pe o oportunitate de a învăţa copiii să realizeze ceva creativ şi să petreacă timp de calitate împreună.”

Fire Rosa, care are zece angajaţi, a închis anul 2023 cu afaceri de aproximativ 4 milioane de lei, păstrând nivelul atins în anul anterior, a spus Simona Diminov. O mare parte a echipei este în firmă de 20 de ani. „Recrutarea este dificilă, deoarece vânzarea de fire de tricotat nu este considerată un domeniu atrăgător pentru tineri. Astfel, găsirea oamenilor calificaţi în acest domeniu este o provocare constantă.” Procesul de recrutare implică adesea căutarea activă a candidaţilor în reţelele profesionale relevante. „Această problemă de găsire şi reţinere a angajaţilor ne limitează privind extindererea, de exemplu prin deschiderea unui magazin fizic sau a unor filiale.”

Întrebată ce ar schimba sau îmbunătăţi la industria în care activează, fondatoarea Fire Rosa spune că ar prioritiza îmbunătăţirea suportului oferit de către stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii. Ea consideră că o mai bună colaborare între sectorul privat şi autorităţile guvernamentale ar putea duce la îmbunătăţirea climatului de afaceri şi la stimularea creşterii economice. „În primul rând, aş dori să văd o mai mare implicare din partea autorităţilor în monitorizarea şi reglementarea vânzărilor online, în special pe platforme precum Facebook. Deşi se fac verificări, cred că ar trebui să existe un efort mai amplu şi mai sistematic pentru a asigura conformitatea cu legislaţia în domeniul fiscal şi pentru a preveni concurenţa neloială. Înţeleg preocupările şi dificultăţile întâmpinate de oamenii care îşi desfăşoară activitatea în mod legal şi plătesc taxele la stat”, afirmă Simona Diminov. În opinia sa este important ca aceste afaceri să fie protejate şi să îşi desfăşoare activitatea într-un mediu concurenţial echitabil. „În plus, aş pleda pentru creşterea transparenţei şi a accesului la informaţii relevante pentru antreprenori în ceea ce priveşte regulile şi procedurile fiscale. Astfel, întreprinzătorii ar fi mai bine informaţi şi ar putea evita neînţelegerile sau greşelile în declaraţiile lor fiscale”, adaugă antreprenoarea.

Dacă planurile pentru anul în curs vizează încheierea de noi parteneriate cu magazine revânzătoare, dar şi extinderea gamei de produse sub marcă proprie - cu fire de tricotat şi produse de casă, cum ar fi textilele pentru casă (covoare, perne, pături, aşternuturi, prosoape), pentru următorii trei ani Simona Diminov îşi doreşte ca businessul pe care l-a fondat să facă paşi pe pieţe externe. „Pentru următorii trei ani, planificăm să consolidăm şi să extindem aceste iniţiative de investiţii şi dezvoltare. Ne dorim să explorăm oportunităţi de expansiune pe pieţele noi sau să îmbunătăţim prezenţa noastră pe pieţele existente, atât la nivel naţional, cât şi internaţional. În acelaşi timp, ne vom concentra pe consolidarea relaţiilor cu clienţii şi pe menţinerea reputaţiei.”   

Carte de vizită 

1. Simona Diminov, născută în Constanţa, a studiat la Facultatea de Construcţii, Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti.

2. După terminarea facultăţii, primul ei job a fost la Portul Constanţa, unde a fost inginer hidrotehnist până în 1991.

3. În 1991, a înfiinţat Fire Rosa, după ce la Portul Constanţa s-au făcut disponibilizări, a rămas fără loc de muncă şi a primit această veste ca pe o oportunitate să facă mai repede ceea ce îşi dorea, anume să fie antreprenor.

4. În copilărie visa să devină marinar pentru că îşi dorea să călătorească şi să descopere lumea. Însă, chiar dacă drumul ei a luat calea antreprenoriatului, hobby-urile Simonei Diminov rămân călătoriile şi înotul.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.