România, un pariu sigur. Grupul german Kärcher a încheiat 2020 cu venituri de 2,7 mld. euro, iar România a avut cea mai bună evoluţie din regiune

Autor: Andra Stroe Postat la 22 mai 2021 36321 afişări

Prima vizită pe care Lilia Sedlar, preşedinte regional al Kärcher în Europa de Est, a ales să o facă după o lungă perioadă de gestionare a pieţelor din subordine prin intermediul online-ului a fost România. Şi asta pentru că România a avut, în ultimii ani, cea mai mare creştere din regiune, motiv pentru care germanii de la conducerea grupului au decis că e momentul pentru noi investiţii.

Ce urmează?

Am încheiat anul 2020 cu venituri de 2,7 miliarde de euro la nivel de grup, iar în regiunea Europei de Est am înregistrat o creştere de 13%. România a avut cea mai bună evoluţie – 18%. (…) Noi ca regiune putem învăţa din ce face România”, a declarat Lilia Sedlar în cadrul unei conferinţe de presă organizate cu ocazia unei vizite la Bucureşti, prima călătorie în interes de serviciu pe care o face de la începutul pandemiei. În ultimii ani, veniturile din piaţa locală aproape s-au triplat, ajungând, în 2020, la 23 de milioane de euro. În urma acestor rezultate s-a decis şi direcţionarea unor investiţii importante în plan local, atât în extinderea fabricii de la Curtea de Argeş, cât şi în deschiderea unor noi reprezentanţe proprii.

La unitatea de producţie din judeţul Argeş, deschisă în 2016 cu o investiţie de 15 milioane de euro, lucrează în prezent 500 de persoane. Produsele sunt expediate în toate pieţele în care grupul este prezent, exporturile atingând o valoare de circa 150 de milioane de euro. Tot de aici provin şi jumătate din produsele comercializate în plan local. Acum, facilitatea va fi extinsă în urma unei investiţii de alte 20 de milioane, fabrica ajungând la o suprafaţă totală de 43.000 de metri pătraţi, iar terenul, la 130.000 de metri pătraţi. Inaugurarea va avea loc în luna octombrie, iar reprezentanţii companiei estimează că anul viitor capacitatea de producţie va fi de 4,2 milioane de unităţi. Echipa, la rândul său, se va dubla.

Compania a deschis, totodată, şi un nou centru Kärcher – a şaptea reprezentanţă proprie din ţară şi a treia din Bucureşti, cu o suprafaţă de 200 de metri pătraţi. Investiţia s-a ridicat la 80.000 de euro, fonduri direcţionate spre amenajarea locaţiei, stoc şi promovare. În prezent, businessul operează în offline prin cele şapte unităţi proprii deschise la Iaşi, Târgu-Mureş, Bacău, Cluj şi Bucureşti, şi alte patru unităţi deschise de parteneri în Braşov, Oradea, Timişoara şi Satu Mare. Pe viitor, compania are în plan extinderea acestui segment şi în alte oraşe importante din ţară, printre care Timişoara şi Constanţa, locaţia de la malul mării urmând să fie deschisă la începutul anului viitor. Planurile de extindere vizează şi dezvoltarea unui nou concept, de pop-up store. Practic, în curtea unor spaţii comerciale din marile oraşe, unde nu are încă magazine, compania va expune şi va comercializa o gamă restrânsă de produse home & garden. Reprezentanţii businessului spun că acesta e un concept destul de nou, Kärcher fiind pionier în piaţa locală. La nivel internaţional, grupul funcţionează prin peste 780 de locaţii, targetul pentru următorii ani fiind depăşirea unui număr de 1.000 de unităţi.

O altă investiţie, de 10 milioane de euro, va fi direcţionată în deschiderea – la sfârşitul acestui an sau la începutul lui 2022 – a unui nou sediu, în Pipera, unde va exista o reprezentanţă Kärcher cu cea mai mare suprafaţă – peste 600 de metri pătraţi, un service şi o academie pentru instruirea partenerilor.

Businessul are o gamă de peste 3.000 de produse. Cea mai mare pondere a vânzărilor din plan local – 60% – e acoperită de linia de articole B2C, care cuprinde produse de curăţare pentru casă şi grădină. Gama profesională, destinată segmentului B2B, indiferent de domeniul de activitate al companiei – de la centre comerciale, la spitale sau hoteluri –  aduce 30% din vânzări. O linie mai puţin cunoscută, care în piaţa locală nu este încă foarte dezvoltată, este cea dedicată unităţilor militare mobile, cu produse precum echipamente de tratare şi transport al apei, echipamente de decontaminare şi alte produse necesare într-o unitate militară – electrocasnice, aer condiţionat, sanitare, încălzire etc. – grupul colaborând cu armata germană, un alt client din portofoliu cu care compania a colaborat, pe aceeaşi categorie, fiind NATO. Un mic fragment din vânzări este acoperit şi de gama VIP, care include produse mult mai accesorizate. În paralel, compania oferă şi două servicii alternative pentru clienţii care nu doresc să achiziţioneze produsele: un serviciu de închiriere, cu preţuri care încep de la 300 de lei pentru cele mai mici aparate, dar şi o soluţie de leasing.

Pentru următorii cinci ani, reprezentanţii Kärcher România şi-au propus să atingă o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de euro.

La capitolul provocări aduse de pandemie, Lilia Sedlar spune că „cea mai mare provocare pe care am întâmpinat-o la nivel personal a fost să nu călătoresc. În mod normal călătoresc foarte mult, 50% din timp sunt în avion. Cred că e foarte important să vorbeşti cu oamenii, să înţelegi cum funcţionează pieţele, cum trebuie să dezvoltăm brandul, businessul, şi a fost foarte complicat să călătoresc mult mai puţin.” În ceea ce priveşte compania, cea mai dificilă perioadă a fost în primele luni de la apariţia crizei sanitare. „În martie 2020 am pus pauză tuturor investiţiilor pentru a înţelege ce se întâmplă. A fost o perioadă foarte dificilă. Dar trei luni mai târziu am înţeles că igiena şi curăţenia vor fi foarte importante mai ales în acest context, aşa că am început din nou să investim şi să dezvoltăm. În România oprisem, de asemenea, investiţiile, dar în iulie am decis să le repornim.”

În prezent, grupul Kärcher a rămas, aşa cum a fost de la fondare, din anul 1935, o afacere de familie, condusă acum de a doua generaţie, care se pregăteşte să predea frâiele celei de-a treia. „Până în 2030 vrem să rămânem o afacere de familie. După, vom vedea”, spune Sedlar.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.