Povestea tinerei care s-a angajat la doar 16 ani iar la 19 ani deja avea propriul business. Ce afacere UNICĂ în România la acea vreme a lansat

Postat la 28 ianuarie 2021 634 afişări

Sarah Sarrad a început şcoala la 5 ani, la 16 ani s-a angajat şi după numai 3 ani şi-a deschis propria afacere: primul hotel şi SPA de lux pentru animale de companie din România. Pe timp de pandemie, când stăpânii călătoresc mai puţin, nici animalele nu mai au însă parte de acelaşi răsfăţ, aşa că, la 26 de ani, antreprenoarea învaţă din mers cum să facă faţă noii crize.

Tatăl meu este antreprenor. M-am născut şi am crescut în spiritul antreprenorial. Am văzut şi am trăit tot ceea ce înseamnă viaţa de antreprenor prin prisma lui, iar în timp am devenit fascinată de provocările acestei vieţi, de senzaţiile extreme, culmile succesului sau cutremurul eşecului, de puterea de revenire. Toate acestea sunt acum parte din mine şi nu aş putea trăi altfel”, spune antreprenoarea de origine libaneză Sarah Sarrad, fondator al afacerii Very Important Pets.

Înainte de a intra în lumea antreprenoriatului a lucrat în cadrul hotelului Phoenicia, unde s-a angajat la doar 16 ani, într-un stagiu de practică, după multă muncă de lămurire dusă cu tatăl său. Industria ospitalităţii a atras-o dintotdeauna, mai ales datorită faptului că a călătorit foarte mult alături de părinţi, de aceea a ales să se specializeze în această direcţie, urmând cursurile de „Business, Marketing şi Management” ale Facultăţii Româno-Americane, iar mai apoi un master din cadrul American Hotel Academy – „Hotel Management Master Science of Business and Hospitality”.

La Phoenicia a trecut prin toate departamentele, de la recepţie la „echivalentul funcţiei de director executiv”, pe care a obţinut-o după 2 ani. În 2013, în ultimul an de facultate, pe când avea 19 ani (deoarece începuse şcoala la 5 ani), a decis că e momentul să îşi urmeze visul de a avea propria afacere, care să îi ofere totodată independenţă, aşa că, punând laolaltă dragostea pentru animale şi experienţa în industria serviciilor hoteliere, a pus bazele Very Important Pets, primul hotel SPA boutique pentru animale de companie, deschis cu o investiţie iniţială de 100.000 de euro.  

Provocările nu au întârziat să apară, fiind legate mai ales de reticenţa oamenilor, procesul de educare a potenţialilor clienţi şi de eforturile de a-i convinge că ritualurile de îngrijire sunt o necesitate şi nu un moft. Cu greu a găsit şi un spaţiu potrivit atât pentru hotel, cât şi pentru SPA, deoarece proprietarii erau reticenţi.


Sarah Sarrad, fondator Very Important Pets: „Pentru orice proiect sau idee de afaceri ai, fii raţional şi găseşte un echilibru între pasiunea ta şi viabilitatea proiectului tău. Din pasiune fără profit rezultă o afacere eşuată.”


Sarah Sarrad a pornit la drum cu un singur angajat, iar de-a lungul celor 7 ani echipa s-a mărit cu alţi şase, „suficient pentru a crea şi a menţine o relaţie personală cu fiecare client în parte, aspect esenţial în personalizarea serviciilor până la cel mai mic detaliu”.

„Dintotdeauna am considerat calitatea mai importantă decât cantitatea, astfel că valoarea unei companii, din punctul meu de vedere, nu constă neapărat în numărul angajaţilor. Poţi avea un angajat-cheie care îţi livrează o productivitate cât cinci angajaţi mediocri la un loc”, este de părere antreprenoarea.

Atât ea, cât şi angajaţii săi au urmat diverse cursuri de specializare în afara ţării, deoarece consideră că este important să înveţi cum să lucrezi cu animalele – „de la psihologia canină, la cum să calmezi animalul dacă este anxios sau agresiv şi până la styling şi look final, pentru fiecare rasă în parte”. Echipa, deşi mică, nu a fost uşor de construit deoarece „oamenii nu cunoşteau domeniul acesta al îngrijirii animalelor la acest nivel şi, la început, a fost eşec după eşec încercând să recrutez”. Antreprenoarea spune că a mers inclusiv la Facultatea de Medicină Veterinară pentru a-i invita pe studenţi în practică la Very Important Pets, oferindu-le totodată posibilitatea de a se angaja ultierior, însă din 200 de persoane au venit doar trei şi a rămas una singură.

Sarah Sarrad spune că a vrut încă de la început să ofere facilităţi premium pentru necuvântătoarele care îi treceau pragul, aşa că a inclus în ofertă chiar şi servicii de taxi. Acum, o noapte la hotelul Very Important Pets include servicii precum servirea micului dejun, plimbare de dimineaţă, program de joacă, servirea cinei, plimbare de seară şi periaj dentar, cărora li se adaugă acces la servicii medicale veterinare 24/7, supraveghere, muzică ambientală şi altele, patrupezii fiind cazaţi în camere tematice precum: Candy Room, Champions Room, Princess Room sau Zen Room. Musafirii sunt în general câini, dar nu lipsesc nici pisicile, peştii sau iepurii.

Pachetele încep de la 130 de lei/noapte şi urcă până la 180 de lei/noapte, serviciile fiind personalizate în funcţie de nevoile animalelor de companie şi cerinţele stăpânilor. Antreprenoarea spune că durata de şedere a patrupezilor la hotelul companiei diferă mult de la caz. „Am avut cazări de la o noapte, până la 60 de nopţi. Recent am primit o solicitare de cazare a unei pisicuţe pentru o perioadă de un an, o premieră şi o onoare în acelaşi timp pentru mine.”

Pe partea de Pet Salon & SPA, care poate include, printre altele, servicii precum „masaj corporal relaxant aromaterapeutic, efectuat de către una din terapeutele noastre calificate, o împachetare cu nămol terapeutic, un tratament facial de hidratare sau curăţare sau o frizură personalizată la unul dintre stiliştii noştri”, preţurile variază de la 150 de lei (o sesiune de întreţinere), până la 700 de lei (un ritual special care include o zi întreagă de răsfăţ). Pentru hainele şi accesoriile de lux disponibile în boutique-ul VIP, preţurile variază între 100 şi 1.000 de lei. „Serviciile pe care noi le oferim cumva se leagă între ele. Nu aş putea spune că există un serviciu mai cerut decât altul, însă cred că indiferent de sezon, rutina de igienă şi toaletarea periodică sunt o necesitate care primează în priorităţile stăpânilor.”

Investiţiile în dezvoltarea businessului diferă de la an la an şi sunt stabilite în funcţie de evenimente, trenduri şi de multe alte elemente prezente la nivel mondial în piaţa de profil. „Între 20.000 şi 30.000 de euro se reinvestesc în campanii de promovare, echipamente noi, renovarea spaţiului, ustensile de ultima generaţie, cât şi participarea la cursuri şi seminarii ale echipei în ţară sau în afară. Pot spune doar că valoarea investiţiilor anuale creşte, nu stagnează şi nici nu scade. Nu este suficient să ţii pasul, ideal este să fii cu un pas înainte.” Fondatoarea spune că valoarea pieţei locale pe care activează are o valoare de circa 300 de milioane de euro, înr-o creştere continuă de la an la an, potrivit specialiştilor care au făcut statisticile din domeniu.

În general, proprietarii animalelor de companie apelează la serviciile businessului fie când doresc să îşi plănuiască o vacanţă fără griji, fie când trebuie să plece într-o deplasare de business, sau când doresc, pur şi simplu, să îşi răsfeţe prietenii necuvântători cu o zi la SPA. Clienţii businessului sunt cu preponderenţă femei, cu venituri peste medie, locuind în zonele rezidenţiale din Capitală şi care îşi permit şi sunt dispuşi să plătească o sumă peste media pieţei, „pentru o îngrijire profesională specială în comparaţie cu o sesiune de înfrumuseţare comună din saloanele de cartier sau în cabinetele veterinare”.

În ceea ce priveşte numărul de clienţi care le trec pragul, Sarah Sarrad spune că în anii anteriori media anuală a fost într-o continuă creştere. „Am pornit în primul an (2013) cu aproximativ 50 de clienţi loiali şi constanţi lunar, ajungând în prezent la o bază de date cu un număr de aproximativ 500 de clienţi.”

În 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 80.000 de euro. Anul trecut, pe fondul apariţiei pandemiei de COVID-19, scăderea dramatică s-a înregistrat pe partea de cazare (Pet hotel), fiind strict legată de situaţia turismului care a fost „într-o comă indusă”. În dreptul cazărilor, scăderea a fost de aproximativ 60%, iar în ceea ce priveşte toaletările şi ritualurile de îngrijire, deşi necesare, compania a înregistrat o scădere de 20%, ceea ce înseamnă un număr de câteva zeci de clienţi lunar. În urma apariţiei crizei epidemiologice, antreprenoarea spune că a implementat regulile de distanţare şi, chiar dacă a avut mult mai puţine programări, le-a stabilit la intervale orare mai mari decât de obicei.

Pe viitor, Sarah Sarrad spune că ia în mod cert în calcul extinderea businessului, „însă doar într-un mod sustenabil, ţinând cont de situaţia şi potenţialul oraşului/ţării în care s-ar gândi acest demers”. „Momentan lucrăm la un program de francizare, decizie luată în urma numărului copleşitor de solicitări pe care l-am avut în acest sens”.

În paralel cu businessul din zona de antreprenoarea are în plan un nou proiect, într-o direcţie total diferită, dar care reflectă o altă mare pasiune de-a sa: zona de beauty. „Proiectul Sarah Sarrad Cosmetic este special pentru mine. Produsele vor fi inspirate din frumuseţea femeii din cultura arabă şi adaptate profilului femeii moderne, indiferent de cultură. Am gândit gama cu mai multe produse, nuanţe, texturi care să se potrivească oricărui tip de ten/culoare de piele, iar la bază se află nuanţele pământului, ale nisipului din deşert.” Ea îşi doreşte ca linia de cosmetice să fie una inspirată din cultura arabă, pentru unul dintre aceste produse – un creion Kohl (pentru conturul ochilor – n. red.) intenţionând chiar să folosească „o reţetă antică, provenită din Egipt, din locul în care acesta a fost inventat de către însăşi Cleopatra”.

Lansarea brandului de cosmetice era programată în vara anului 2020, însă a fost nevoită să o amâne din cauza pandemiei până la un alt moment oportun. „Am muncit foarte mult atât la crearea acestor produse, la documentarea pentru cele mai bune, calitative materiale, ingrediente şi locuri de producţie, cât şi la campania de lansare atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Astfel că trebuie să avem impactul scontat. Iar în acest sens este nevoie de un timing foarte bun.”

În opinia sa, rodul pasiunii într-o afacere este profitul, pentru ca ea să se poată susţine şi dezvolta. „Pentru orice proiect sau idee de afaceri ai, fii raţional şi găseşte un echilibru între pasiunea ta şi viabilitatea proiectului tău. Din pasiune fără profit rezultă o afacere eşuată.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.