Povestea româncei care a devenit prima femeie la conducerea afacerilor din România ale gigantului mondial pentru care a lucrat 20 de ani

Autor: Andra Stroe Postat la 30 martie 2022 612 afişări

Şi-a petrecut mai bine de două decenii în cadrul aceleiaşi companii, în roluri care au purtat-o pe mai multe pieţe europene, aşa că nu e de mirare când spune că termenul prin care poate fi rezumat întregul său parcurs profesional este „consecvenţă”. Care este filosofia de leadership a Silviei Sticlea, prima femeie numită la cârma operaţiunilor Nestlé România?

Ca echipă ne propunem să continuăm creşterea businessului ca şi până acum, cu obiectivul de dublare a activităţii în următorii 5-10 ani, având alături oameni pasionaţi, dedicaţi şi cu spirit de echipă”, conturează executivul obiectivele setate din noul rol. Ea susţine că România este o piaţă foarte importantă pentru Nestlé şi că vor continua să investească în dezvoltarea portofoliului şi în proiectele comunitare pe care le au deja în derulare de câţiva ani, după ce, în anul 2020, Nestlé România a realizat investiţii de 17,4 milioane de lei.

În ceea ce priveşte rezultatele financiare, în 2020 compania a înregistrat, pe plan local, o cifră de afaceri de 933 de milioane de lei şi un profit net de 71,2 milioane. Anul trecut, businessul a avut o creştere organică de 10,5%, potrivit unui comunicat recent al companiei, în care se anunţau şi rezultatele globale, vânzările totale raportate la nivel de grup crescând cu 3,3%, de la 84,3 miliarde de franci (circa 82 de miliarde de euro) în 2020 la 87,1 miliarde, în 2021 (aproximativ 85 de miliarde de euro). La nivel global, Nestlé are un portofoliu de circa 2.000 de branduri, jucătorul fiind prezent în 189 de pieţe, cu peste 300.000 de angajaţi.

Cariera Silviei Sticlea în cadrul Nestlé a început în 2001, când s-a alăturat echipei locale pe poziţia de brand manager. La doi ani distanţă a fost numită group brand manager în cadrul diviziei de produse culinare, iar în 2006 a preluat un nou rol – consumer insight manager – în cadrul sediului central Nestlé din Elveţia, după trei ani fiind aleasă în funcţia de marketing advisor.

În 2012 a devenit business manager al diviziei de produse culinare în cadrul Nestlé Austria, iar din 2014 a primit un nou rol, de national key account manager în regiunea Europei de Sud-Est. La un an distanţă a devenit business executive officer pentru categoria Beverages, Confectionary and Culinary România, înainte de a prelua funcţia de business executive officer pentru categoria Confectionery în 2018, coordonând-o la nivelul mai multor ţări. La începutul acestui an a fost numită la conducerea operaţiunilor locale ale companiei, devenind prima femeie care obţine acest rol.

Ea este absolventă a Universităţii Politehnica din Bucureşti, Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii, a urmat o serie de cursuri de management şi marketing la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti, şi deţine o diplomă de Master in Business Administration (MBA) oferită de CIIM.

Faţă de responsabilităţile anterioare, executivul spune că noua funcţie vine în plus cu atribuţii la nivel de ţară şi cu o echipă de aproximativ 500 de oameni pe care îi coordonează alături de board. „Este o onoare pentru mine să fiu prima femeie în acest rol şi voi face tot ce-mi stă în putinţă să aducem pe piaţa din România tot ce este mai bun pentru consumatorii noştri.” În viziunea sa, puterea şi feminitatea nu se exclud, dimpotrivă: „atât puterea cât şi feminitatea vin din interior şi cheia este îmbinarea optimă în orice moment şi situaţie”.  În opinia Silviei Sticlea, un bun lider are nevoie de compasiune şi trebuie să fie alături de oameni, pe lângă toate calităţile de management şi experienţa pe care trebuie să o aibă. În ceea ce o priveşte, cea mai importantă lecţie pe care a învăţat-o din cei doi ani de pandemie a fost lecţia solidarităţii. „Am fost solidari în timpul pandemei, atât cu colegii noştri, cu partenerii de business, cât şi cu comunităţile. Pentru anul acesta îmi doresc să fim cu toţii, atât familia mea, cât şi colegii sănătoşi, să fim la fel de uniţi şi să realizăm tot ce ne-am propus.” La oamenii din echipa sa spune că apreciază abilitatea de a-şi spune şi susţine punctul de vedere cu argumente solide, precum şi pasiunea de care dau dovadă în fiecare zi. De-a lungul carierei, ea spune că a avut mai mulţi mentori, aceştia fiind colegii săi de la Nestlé, de la care şi alături de care învaţă în fiecare zi câte ceva nou, „astfel încât echipa noastră să devină din ce în ce mai bună şi mai performantă”. Ultimii doi ani nu fac excepţie. Executivul povesteşte că, în această perioadă, în carieră cel mai mult a inspirat-o Leszek Wacirz, fostul country manager al Nestlé România, „pentru că este tot timpul foarte optimist şi reuşea să ne transmită din energia lui”. În schimb, pe plan personal sursa ei de inspiraţie a fost, în această perioadă, fiica sa, despre care povesteşte că a dovedit o putere de înţelegere şi adaptare fantastică la situaţie. Tot acasă, în familie, unde se simte cel mai bine, găseşte şi energia necesară depăşirii unei crize. „Cei dragi îmi dau puterea să merg mai departe orice s-ar întâmpla.”

Dacă ar fi să îşi definească traseul profesional într-un singur cuvânt, acel cuvânt spune că ar fi „consecvenţă”. Pentru tinerii aflaţi la începutul carierei are un singur sfat pe care îl oferă, de altfel, şi tuturor tinerilor din echipa sa, dar şi fiicei sale: „să fie pasionaţi de ceea ce fac, responsabili, să fie curioşi, să încerce să facă tot ce pot în domeniul ales, pentru a înţelege foarte bine cum funcţionează departamentul sau businessul în care activează, şi să-şi urmeze întotdeauna principiile de viaţă.” Între regimul work from home şi lucrul la birou, preferă a doua variantă. „Lucrez de peste 21 de ani în Nestlé, îmi place să vin la birou, să vorbesc cu colegii mei, să bem o cafea şi să ne punem la punct planul de bătaie pentru ziua respectivă.” Ea consideră că interacţiunea umană este esenţială, deci preferă să lucreze de la birou, deşi spune că s-a adaptat destul de bine şi lucrului de acasă atunci când a trebuit.

Din ce e alcătuită dieta executivului care conduce una dintre cele mai importante companii de alimente şi băuturi din ţară? Potrivit ei, din mesele sale zilnice nu lipsesc legumele şi fructele. „Deşi sunt ocupată cu multe întâlniri şi calluri, am mereu grijă să îmi aduc de acasă fructe şi să mănânc la prânz legume şi peşte.” La capitolul lectură, în prezent, Silvia Sticlea citeşte o carte care i-a fost făcută cadou – „Dare to lead, a lui Brené Brown”. Ultimele două cărţi, pe care le-a recitit, de această dată având-o alături ca partener de lectură şi pe fiica sa adolescentă, sunt „Mândrie şi prejudecată” şi „La răscruce de vânturi”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.