Povestea lui Antonio Zanussi, omul din spatele electrocasnicelor folosite în gospodăriile din întreaga lume

Autor: Andra Stroe Postat la 05 iunie 2022 167 afişări

Povestea lui Antonio Zanussi, omul din spatele electrocasnicelor folosite în gospodăriile din întreaga lume

De la un mic atelier de câţiva zeci de metri pătraţi, antreprenorul Antonio Zanussi a reuşit să transforme compania de electrocasnice care îi poartă numele într-un brand cunoscut la nivel internaţional. Ce inovaţii a lansat pe parcurs?

Antonio Zanussi s-a născut pe 7 mai 1890 în Brugnera, parte a provinciei italiene Udine la acea vreme, într-o familie numeroasă, cu nouă copii. Tatăl său, Achille, era fierar, iar mama sa, Teresa Isola, artizan. La vârsta de 16 ani, după moartea mamei sale, s-a mutat în provincia Pordenone şi s-a angajat într-o companie unde repara aragaze şi sobe. În 1916, după ce a acumulat câţiva ani de experienţă, a renunţat la locul de muncă şi a decis să pornească propria afacere. Pe un lot de pământ, a deschis un mic atelier de numai 30 de metri pătraţi, în care a început să repare şi să producă electrocasnice de bucătărie, operând sub numele de Officina Fumisteria Antonio Zanussi, împreună cu trei angajaţi. În acelaşi an s-a căsătorit cu Emilia Michelotto, alături de care a avut doi copii, Guido şi Lino. Compania a crescut rapid, ajungând, în anii de după război, la o echipă de 19 angajaţi, iar atelierul a fost extins pe o suprafaţă totală de 120 de metri pătraţi, lucru posibil prin prisma succesului înregistrat odată cu lansarea primului cuptor standard pe lemne, dotat cu plită din fontă, pe care Zanussi începuse să îl producă inclusiv pentru export. Au urmat şi alte inovaţii, printre care s-au numărat primul aragaz şi primul frigider cu decongelare automată. La un deceniu de la fondare, compania avea deja propriul catalog de produse. În 1932 antreprenorul s-a recăsătorit cu Irma Cenat, împreună cu care a mai avut un fiu, Antonio. La un an distanţă, Zanussi a început să îşi comercializeze produsele sub brandul Rex, numit astfel după un cunoscut transatlantic italian. Acesta a devenit, în scurt timp, brandul-fanion sub care compania a înregistrat un succes comercial răsunător. Businessul producea, la acea dată, în jur de 6.000 de produse pe an, într-o fabrică cu 100 de angajaţi, întinsă acum pe 4.000 de metri pătraţi. Antreprenorul a murit pe 21 noiembrie 1946, în urma unui atac de cord. Ulterior, conducerea companiei a fost preluată de cei doi fii mai mari, care lucrau deja de ceva timp în afacerea familiei. Sub conducerea acestora, afacerea a ajuns, după Al Doilea Război Mondial, lider de piaţă în Italia şi unul dintre cei mai importanţi producători europeni de electrocasnice, mai ales după ce fiii fondatorului au călătorit în Statele Unite pentru a descoperi noi inovaţii pe care să le importe acasă. În 1984, brandul, care avea de câţiva ani dificultăţi financiare, a fost achiziţionat de la Electrolux, companie cu venituri de 120 de milioane de euro în 2021 şi 52.000 de angajaţi, suedezii reuşind să acopere, în urma tranzacţiei, şi sudul Europei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.