Isi revine piata de electroretail?

Postat la 17 mai 2010 33 afişări

In cosul de cumparaturi al consumatorilor si-au gasit tot mai greu locul in ultimul an produsele electronice si electrocasnice. Piata a intrat in cadere libera si nici 2010 nu se anunta un an prea bun pentru retaileri. Exista insa si exceptii.

"Piata de electronice, electrocasnice si IT din Romania a suferit anul trecut o corectie inspre zona de colaps", rezuma Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco, compania din spatele lantului de magazine Flanco si Flamingo, detinuta integral de Flamingo International, referindu-se la scaderea de 45% din 2009 a sectorului. De la 2 miliarde de euro, suma in care sunt incluse vanzarile comerciantilor specializati, precum Altex, Domo sau Flanco (care detin 38% din piata), ale celor independenti sau ale magazinelor online (35%), dar si ale hipermarketurilor (27%), piata a plonjat anul trecut pana la 1,1 miliarde de euro, conform GfK Romania, valoare din care in jur de 300 de milioane de euro reprezinta vanzarile intre companii, care nu se deruleaza prin retelele de retail.

De vina nu e doar puterea de cumparare mai mica, atata vreme cat cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru produse electronice, electrocasnice si IT este de 50 de euro pe an in Romania, comparativ cu aproape 300 de euro, cat este in Europa Centrala. Intervalul de inlocuire a acestor echipamente este de 19,5 ani, de peste trei ori mai mare decat media de 6 ani din alte tari europene. O scadere era inevitabila in conditii de criza, dar dificultatile economice par sa-si fi pus mai puternic amprenta in Romania, unde minusul pietei de electroretail a fost printre cele mai accentuate din Europa. In Slovacia sau Rusia, scaderea a fost de 23%, in timp ce tari precum Franta, Italia sau Austria au inregistrat un minus sub 5%. Doar piata nemteasca, cifrata la 42,2 miliarde de euro, a avut chiar o crestere de 1%. Nici macar in Grecia, cu toate problemele de acolo, piata nu s-a restrans atat de mult, diminuarea fiind de doar sapte procente, pana la 3,3 miliarde de euro.

Comerciantii au fost astfel fortati sa renunte la strategiile agresive de extindere din alti ani si sa caute solutii pentru a diminua costurile si datoriile la banci sau furnizori asa incat sa minimizeze pe cat posibil scaderea businessului si, in unele cazuri, ca Flamingo sau Rombiz, sa iasa cu bine din insolventa. De altfel, Flamingo a avut cel mai mult de suferit anul trecut din cauza declinului pietei de electroretail. Injumatatirea vanzarilor pana la pragul de 100 de milioane de euro, la care s-a adaugat si adancirea datoriilor, a determinat mai intai o schimbare de actionariat si apoi si una de management, care ar fi trebuit sa vina cu alta abordare si sa rezolve macar o parte din problemele lantului de magazine. La sfarsitul anului, compania a intrat in insolventa, pentru a evita executarea silita a stocurilor initiata de ING, careia Flamingo ii datora 17,5 milioane de euro, miscare prin care au fost date peste cap toate planurile de stabilizare, compania pierzand jumatate din cota de piata.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
IT&C,
Altex,
Domo,
Flanco,
vanzari
/analize/comert/isi-revine-piata-de-electroretail-6126389
6126389
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.