I-au scăzut vânzările la jumătate în criză, însă a descoperit reţeta supravieţuirii unei afaceri

Autor: Ioana Matei Postat la 06 martie 2015 4022 afişări

I-au scăzut vânzările la jumătate în criză, însă a descoperit reţeta supravieţuirii unei afaceri

Reţeaua de magazine The Body Shop, prezentă pe piaţa locală de mai bine de un deceniu, şi-a înjumătăţit afacerile în anii de criză. Brandul a supravieţuit, dar cu lecţii nou învăţate.

"Cel mai dificil moment din carieră a fost traversarea crizei economice, la care încă mai lucrăm“, răspunde Dana Tudorache, directorul executiv al reţelei de magazine cosmetice The Body Shop, deţinută de franciza Ginkgo Romania, parte a The Body Shop International, la una din întrebările adresate pentru conturarea profilului din catalogul „200 cele mai puter-nice femei din business“. De profesie inginer, dar cu o experienţă de mai bine de zece ani în industria cosmeticelor, ea conduce reţeaua de magazine The Body Shop, formată în prezent din şapte  magazine cu venituri de 1,5 milioane de euro. The Body Shop a fost unul dintre primele lanţuri internaţionale de cosmetice care au intrat pe piaţa locală, în 1999, ca extindere a unei francize greceşti, iar pentru brandul britanic România a fost prima ţară din Europa Centrală şi de Est în care a intrat. Alegerea nu a fost întâmplătoare: Anita Roddick însăşi, femeia care a pus bazele afacerii în 1976 în Regatul Unit, vizitase România cu aproape un deceniu mai devreme.

Cunoscută pentru operele sale de caritate prin fundaţia Chil-dren on the Edge, antreprenoarea britanică a vizitat oraşul Iaşi după ce a văzut un film cu copiii orfani de acolo şi a decis să rămână în ţară timp de aproape nouă ani. Politica francizei din Grecia a fost creşterea organică, axată pe deschiderea de magazine care să se poată autosusţine. „Până la debutul crizei, deschideam un magazin la fiecare unu-doi ani, una dintre frâne fiind lipsa centrelor comerciale sau a unei artere stradale de magazine“, explică Dana Tudorache modul cum a crescut compania pe piaţă. În 2008, cel mai bun al companiei, lanţul a ajuns la şapte magazine şi la o cifră de afaceri de 10 milioane de lei (circa 2,7 milioane de euro). Patru ani mai târziu, chiar dacă numărul magazinelor s-a menţinut constant, cifra de afaceri s-a înjumătăţit, ajungând la 1,2 milioane de euro. Politica de orientare spre o creştere organică, fără investiţii suplimentare, s-a dovedit a fi reţeta supravieţuirii şi atunci când s-au confruntat cu scăderea puterii de cumpărare a românilor.

Tudorache spune că, de atunci, s-au axat doar pe ajustări şi relocări, după cum este şi situaţia magazinului din cadrul centrului comercial Promenada, cel mai recent inaugurat. „Acum suntem într-o fază de consolidare, vedem că piaţa se aşază din nou, iar dezvoltatorii au reînceput să construiască malluri, dar vom fi la fel de selectivi şi nu vom intra într-o expansiune agresivă, ci ne vom concentra să creştem cât mai sănătos ca să putem capitaliza pe ceea ce clădim“, explică Tudorache strategia pe termen lung a brandului. Magazinele se află în Bucureşti Mall, AFI Palace Cotroceni, Unirea Shopping Center, Băneasa Shopping City, Sun Plaza, Promenada şi Iulius Mall, în Timişoara. În ce priveşte proiectele viitoare, spune că Mega Mall nu se află printre ţintele companiei, pe seama proximităţii celor trei malluri care vor exista în zonă. „Vor fi trei centre comerciale deschise la şase minute de mers cu maşina unul de celălalt, publicul căruia se adresează este aproximativ acelaşi şi se va da o luptă în care nu am vrea să intrăm“, spune ea. Mizează în continuare pe Bucureşti Mall, aflat acum într-o etapă de renovare, dar care are, potrivit lui Tudorache, clienţi fideli care vor rămâne acolo. Până la momentul începerii renovării, magazinul din cadrul Bucureşti Mall înregistra cel mai mare număr de vânzări, dar acum a fost surclasat de Băneasa Shopping City.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/i-au-scazut-vanzarile-la-jumatate-in-criza-insa-a-descoperit-reteta-supravietuirii-unei-afaceri-13940373
13940373
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.