Fabrica P&G de la Urlati. Unde se fac sampoane pentru 20 de tari

Autor: Ioana Mihai Postat la 05 octombrie 2010 4476 afişări

Investitia Procter&Gamble in fabrica de la Urlati, langa Ploiesti, este a treia ca valoare pe ansamblul grupului si singura din Europa in acest an. Cele 100 de milioane de dolari alocate pentru fabrica romaneasca ar putea fi suplimentate, asa incat de anul viitor sa se fabrice aici si alte produse in afara de sampoane si balsam de par.

Alin Stan are 32 de ani si lucreaza de sapte ani la Procter&Gamble, si-a terminat studiile in Germania si s-a angajat ca inginer in filiala nemteasca a grupului, apoi a urmat un stagiu de trei ani in Belgia. Acum este responsabil de punerea in functiune a liniilor de ambalare a sampoanelor din noua fabrica de la Urlati, unde grupul american a investit 100 de milioane de dolari in cea mai moderna fabrica a grupului din acest moment.

Stan s-a intors in Romania in 2008 si a facut parte din echipa care s-a ocupat de dezvoltarea, din primele faze, a proiectului din oraselul cu 12.000 de locuitori de langa Ploiesti. Saptamana trecuta, la inaugurarea oficiala a fabricii, principala grija a lui Alin Stan a fost sa raspunda la intrebari despre detalii tehnice pentru grupul de ziaristi echipati cu halate albe carora le-a fost ghid in turul de fabrica. Impartita pe zone (de productie, ambalare, stocare), fabrica ocupa acum sase hectare de teren din cele 25 concesionate de P&G de la Consiliul Judetean Prahova.

Alin Stan povesteste insufletit, langa liniile de ambalare, ca materiile prime ("e vorba de peste 100 de ingrediente") ajung la fabrica, sunt descarcate, stocate, folosite apoi in sala de productie, iar sampoanele ("linia de balsam va intra in productie in cateva luni") sunt apoi ambalate si isi urmeaza drumul catre rafturile depozitului. Cele patru linii de productie instalate in fabrica - dintre care trei pentru sampoane si unul pentru balsam de par - stralucesc, in asteptarea muncitorilor. Dupa ce vor primi toate avizele de calitate ("acum se fac teste"), sampoanele (Wash&Go, Head&Shoulders si Pantene) vor tinti 300 de milioane de consumatori din 20 de tari, peste 90% din productie fiind destinata exportului.

La finalul turului de fabrica, sute de oameni, din care 250 sunt chiar angajatii fabricii, imbracati cu totii in tricouri bleu si blugi crem, asteapta ca discursurile oficiale sa fie rostite de pe scena ridicata in fabrica. Sunt aici presedintele Basescu, ministrul mediului, Laszlo Borbely, Theodor Melescanu si oficialitati locale.

Bob McDonald, director executiv general si presedinte al Consiliului de Administratie al P&G, presedintele Traian Basescu si Luc Viaene, directorul fabricii din Urlati, asteapta sa se faca liniste - una dintre liniile de productie nu a fost oprita - inainte de urcarea lor pe scena.

Bob McDonald, caruia nu i-a luat mai mult de zece minute sa aprobe planul de investitii pentru Romania ("dar inainte de a ajunge la mine o astfel de propunere trece prin multe maini") a tinut primul discurs, spunand ca se asteapta ca pe viitor "sa extindem investitia", dar nu a oferit detalii suplimentare despre sume nici ulterior, in conferinta de presa.

In cele cateva minute de discurs, presedintele Traian Basescu a mentionat ca aceasta investitie "probeaza faptul ca Romania este un loc in care sa investesti" si a spus ca fabrica "este importanta si pentru ca produsele sunt destinate in primul rand exportului". A adresat multumiri - investitorilor, celor ce au lucrat la ridicarea rapida a fabricii, angatilor - si a asigurat audienta, pe un ton de gluma, ca "desi nu par, voi fi un consumator al produselor P&G".

Ultimul discurs oficial a apartinut lui Luc Viaene, directorul fabricii P&G din Urlati, care a vorbit in romana. Viaene a declarat apoi, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, ca s-a ocupat de acest proiect din primul moment, inca inainte de a se fi pus problema locului unde va fi ridicata fabrica. "Am facut un studiu sa vedem ce loc ar fi cel mai potrivit pentru o noua fabrica. Nu ne gandeam la un loc anume, dar acesta s-a dovedit a fi in Romania", spune Viaene, care a venit pentru prima oara la Timisoara, in 1996. Vreme de cativa ani, cat s-au derulat investitii in linii de productie la Timisoara, Viaene venea destul de des in Romania, dar nu cunostea prea bine Bucurestiul.

Cand s-a intors in 2007, dupa cativa ani de la ultimele vizite, a fost surprins de schimbarea prin care trecuse tara - de la numarul mai mare de magazine ale retelelor moderne si pana la felul cum fusesera renovate cladirile vechi. Se schimbasera si pretentiile consumatorilor, dupa o perioada cand consumul avea cresteri anuale de cate doua cifre.

Pe parcursul ultimilor doi ani, pe fondul recesiunii, si vanzarile P&G Distribution (care are in portofoliu marci ca Ariel, Tide, Ace, Fairy si Pampers) au scazut la 280 milioane de euro in 2009, fata de 315 milioane de euro in 2008. In Romania, grupul are competitie din partea altor companii multinationale, ca Unilever, care a terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de 177 de milioane de euro, si Henkel, cu vanzari totale de 135 de milioane de euro (care cuprind bunuri de larg consum si materiale de constructii).

Totusi, in ciuda inaspririi conditiilor economice, pe parcursul acestui an "nu am schimbat planul de afaceri din cauza masurilor de austeritate", declara Sotirios Marinidis, CEO al filialei romanesti. Dimpotriva, compania are planuri ferme de a investi in continuare in fabrica de la Urlati, pe care ar vrea s-o completeze cu linii de productie si pentru alte categorii de produse din portofoliu. Jon R. Moeller, director executiv financiar al grupului, afirma ca P&G investeste in total "4% din valoarea vanzarilor".

Din cele zece fabrici trecute pe lista de investitii din acest an, cea de la Urlati este "a treia, in functie de valoarea bugetelor alocate si singura din Europa", spune directorul fabricii. Investitia de aici s-a impus, explica el, pentru ca fabrica din Franta care producea pentru tarile unde vor fi vandute sampoanele de la Urlati nu mai facea fata cererii. Este insa "complet exclus" ca fabrica din Franta sa-si inchida portile, sustine Ramona Brad, communications asociate director in cadrul P&G.

Bob McDonald, aflat la a doua sa vizita in Romania, dupa ce in urma cu cativa ani a participat la inaugurarea sediului central de la Bucuresti, a declarat ca impactul investitiei asupra comunitatii locale este important, mai cu seamna ca "de fiecare loc de munca din cadrul P&G se leaga alte trei slujbe". De fapt, investitia de la Urlati a revigorat oraselul de 12.000 de locuitori. In perioada comunista, cea mai mare parte a acestora lucrau fie pentru industria textila - care a intrat in declin -, fie aveau activitati legate de extragerea petrolului - dar sondele sunt acum parasite.

Aportul autoritatilor locale la aceasta investitie - cea mai mare fabrica inaugurata in acest an in Romania - a constat intr-un proiect in valoare de 2,5 milioane de euro pentru "viabilizarea terenului si aducerea utilitatilor", conform lui Mircea Cosma, presedintele Consiliului Judetean Prahova. De fapt, zona Ploiesti este unul din cei mai importanti poli ai investitiilor la nivel national, daca ne gandim ca alti trei mari producatori din industria bunurilor de larg consum - Unilever, Bergenbier si British American Tobacco - au fabrici in zona. Unilever a inceput investitiile in Romania prin achizitia fabricii de detergenti Dero din Ploiesti, in 1995. Noua ani mai tarziu, compania a ridicat in spatiul alaturat fabricii de detergenti o alta unitate de productie pentru marcile Rama, Delma, Knorr si Delikat.

Producatorul de bere Bergenbier, care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 135 de milioane de euro, a anuntat recent ca doreste sa-si concentreze toata productia de pe piata romaneasca in fabrica de la Ploiesti, dupa ce anul trecut a inchis un spatiu la Blaj. Acelasi oras a fost ales si de British American Tobacco, cel mai mare producator local din domeniul bunurilor de larg consum, cu o cifra de afaceri de 1,15 miliarde de euro in 2009. Catre si dinspre aceste fabrici fac zilnic naveta zeci de angajati care lucreaza in zona Ploiesti, dar locuiesc in Bucuresti. La fel face si Alin Stan, care, odata incheiat proiectul de investitie de la Urlati, va pleca "cel mai probabil" spre o alta viitoare fabrica. Ca navetist, Stan e avantajat: locuinta lui e la iesirea din Capitala, pentru ca sotia sa lucreaza acum la o firma cu sediul in Pipera.

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/fabrica-p-g-de-la-urlati-unde-se-fac-sampoane-pentru-20-de-tari-7438939
7438939
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.