Cum a transformat o studentă un produs comercializat într-o singură perioadă a anului într-un business de succes

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 27 februarie 2022 6460 afişări

Povestea Zada este una sinuoasă, cu multe începuturi, schimbări şi încercări. Primul început a fost în 2007, când Alexandra Tudose tocmai ce intrase la facultate. Din dorinţa de a avea mai mulţi bani de buzunar pentru excursii şi festivaluri, împreună cu prietena ei cea mai bună, a născocit un plan pe termen foarte scurt: să înveţe să facă mărţişoare şi să le vândă la Universitate, chiar pe 1 martie. Mai erau două săptămâni până atunci.

Zis şi făcut. Cu mult entuziasm, dar fără vreo pricepere în arts&crafts, am reuşit să încropim în jur de 200 de mărţişoare. A fost o experienţă foarte faină şi dragă mie, care pentru mine s-a transformat într-un obicei – în fiecare an particip la Târgul Mărţişorului organizat de Muzeul Ţăranului Român”, povesteşte Alexandra Tudose. Cel mai mult din acea experienţă i-a plăcut procesul în sine, lucrul cu mâinile, starea pe care i-o dădea activitatea de pictat sau modelat. „Al doilea început a fost momentul în care am aflat de existenţa maşinilor care brodează. Mă apropiam de încheierea studiilor şi, aproape convinsă că nu o să lucrez în domeniul ales, am zis să mă gândesc şi la ceva, la altceva, care să îmi placă. Având experienţa mărţişoarelor, am zis că sigur trebuie să fie ceva în zona meşteşugăritului.” Descoperirea unui nou mod de lucru i-a schimbat viaţa, pentru că a învăţat că aproape orice desen poate fi transformat într-o broderie. De atunci şi până acum, Alexandra a învăţat să folosească maşina dedicată pentru brodat până în cele mai mărunte detalii. Alexandra a absolvit Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice la SNSPA şi apoi a urmat cursurile masteratului Consultanţă şi Expertiză în Publicitate, din cadrul Universităţii din Bucureşti. În Zada, numele afacerii ei, resursa cea mai importantă pe care a investit-o a fost şi este în continuare timpul ei – perioada nedeterminată dedicată învăţării a tot ce ştie.

„În rest, investiţiile pentru ce înseamnă Zada au avut şi ele o poveste faină. Prima maşină de brodat a fost cumpărată de părinţii mei, era un Brother Innov-is 950, care cam acum opt ani a costat sub 3.000 de lei. Şi nu este doar o maşină de brodat, este una combinată, adică este pentru cusut şi brodat. Cu ajutorul ei am învăţat tot ce ştiu.” Aşa a învăţat să brodeze pe traiste şi tricouri şi tot felul de accesorii. Acum, planul Alexandrei Tudose este să finalizeze magazinul online Zada, pentru a face tot procesul de cumpărare mai uşor şi pentru a creşte numărul vânzărilor. Mai departe, una dintre dorinţele ei este să pună bazele primei expoziţii de broderie digitală. „Avem nevoie de o viziune multidisciplinară, de curatori, de artişti, de experienţa organizării de evenimente culturale, de sponsori şi de tot restul arsenalului pentru a face acest vis posibil.”

Clienţii Zada sunt în general oamenii tineri, care vor să susţină afacerile mici şi locale şi care înţeleg rolul participativ pentru această industrie. Sunt oamenii care vor produse de calitate, din materiale premium, sunt oameni interesaţi de sustenabilitate şi care nu doresc produse făcute în serie. „Produsele noastre sunt produse textile: tricouri din bumbac 100%, traiste din bumbac organic, bluzoane din bumbac organic 80% şi 20% poliester reciclat, şorţuri croite şi cusute de noi din bumbac 100% produs în ţară la noi, toate brodate cu modele botanice, desenate de noi.” Magia se întâmplă într-un atelier din Braşov, într-un apartament din centrul oraşului. Vânzările sunt deocamdată făcute pe platformele de social media, în special pe Instagram. În magazine fizice, produsele se pot găsi la Inspiratio, situat vizavi de Biserica Neagră. Preţurile produselor Zada încep de la 90 de lei, pentru un tricou brodat şi ajung până aproape de 300 de lei pentru un şorţ sau un bluzon brodat. Printre cei care au cumpărat de la Zada se numără şi companii mari, precum Majorel, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii BPO activi pe piaţa locală.

„Imediat după perioada lockdownului, în care nu ştiam nimic despre nimic şi eram doar extrem de stresată cu orice plan de viitor, directorul de marketing de la Majorel ne-a contactat şi ne-a spus că îşi doreşte să ajute producătorii locali în această perioadă şi să le facem 100 de tricouri brodate pentru o campanie dedicată angajaţilor. A fost pentru prima oară când am avut genul acesta de comandă şi interacţiune cu o multinaţională”, îşi aminteşte Alexandra

Preţurile produselor Zada încep de la 90 de lei, pentru un tricou brodat şi ajung până aproape de 300 de lei pentru un şorţ sau un bluzon brodat



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Cristina Cupar Bags – brand de genţi (Braşov)

Fondatoare: Cristina Cupar

Investiţii: 100.000 de euro

Prezenţă: online


Zuze – ceainărie (Braşov)

Fondatoare: Gabriela Crăciun

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 70.000 de euro

Prezenţă: Braşov


On Time Pizza and Lounge – restaurant (Botoşani)

Fondator: Cornel Haras

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 1,5 mil. lei (300.000 de euro)

Prezenţă: Botoşani


Poveşti pe biscuite – atelier de turtă dulce (Bucureşti)

Fondatoare: Raluca Matei

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 17.000 de euro

Prezenţă: online


Căsuţa cu ghiduşii – grădiniţă (Chiajna)

Fondatoare: Alexandra Ciceoi

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: Chiajna


ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de

70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.