Cine este tânărul care face patru milioane de euro pe an după ce a creat trei branduri de la zero

Autor: Ioana David Postat la 25 aprilie 2013 4366 afişări

Omul de afaceri Cristian Preotu şi-a început afacerile din România în urmă cu nouă ani, iar acum a ajuns să dezvolte trei branduri, toate premium: magazinele Comtesse du Barry, măcelaria de lux La Boucherie Française şi The Whisky Shop, magazin de whisky.

Cine este tânărul care face patru milioane de euro pe an după ce a creat trei branduri de la zero

Anul acesta a bifat deja deschiderea primului magazin de tării fine, urmează alte două, iar planurile lui Preotu merg până în Serbia, acolo unde vrea să ducă brandul Comtesse du Barry, alături de un partener local. 2013 va fi cu atât mai aglomerat cu cât spune că vrea să lanseze un nou brand, de data aceasta în domeniul vinurilor.

LA ÎNCEPUT NU EXISTA NIMIC ÎN DOMENIUL ACESTA ÎN ROMÂNIA, însă era clar că avea să fie o nişă ce se va dezvolta foarte tare (gastronomia premium - n. red.). Dacă în 2004 căutai pe Google foie gras găseai o singură poziţie, acum sunt sunt zeci de pagini", spune Cristi Preotu. Firma Le Menoir care operează Comtesse du Barry a apărut în anul 2004, iar până în 2006, când a fost inaugurat primul magazin, Cristian Preotu împreună cu soţia sa, Maria, vindeau cadouri de afaceri către firme. În aceeaşi perioadă a călătorit foarte mult (de obicei după Paşte până în septembrie) căutând noi furnizori, noi produse şi noi idei. Şi acum călătoreşte mult, însă cu avionul, pe când la început de bază era maşina.

Cel mai mult l-a impresionat sud-vestul Franţei, unde spune că produsele gastronomice şi vinurile sunt excepţionale, iar oamenilor le plac soarele, mâncarea bună, vinul şi rugbyul. În 2006, când a deschis primul magazin spune că a prins cel mai propice moment, iar pentru cine vrea să facă acest lucru în 2013, lucrurile sunt cu totul altfel. „Al doilea magazin a apărut în 2008 la Constanţa. A fost o oportunitate şi o decizie bună." În total, acum sunt şase magazine Comtesse du Barry, dintre care unul în franciză (cel de la Constanţa).

A studiat multe modele de lanţuri din afară, iar pentru România a decis să adapteze modelul francez, unde magazinele sunt specializate pe anumite produse. Dacă iniţial companiile erau cele care căutau foie gras, terine, jambon, brânzeturi maturate, caviar sau somon afumat pentru cadouri, acum Preotu spune că a observat că sunt tot mai mulţi cei care cumpără pentru consum.

DE CEALALTĂ PARTE, şi consumul de vin premium este în creştere, atât din Franţa, cât şi din Italia, Spania sau lumea nouă. Este ataşat de vinurile din Franţa, ţară pe care o cunoaşte foarte bine deoarece a locuit la Grenoble de la vârsta de 11 ani până la 22, când a decis să se întoarcă în ţară. Şcoala generală, liceul şi facultatea le-a făcut la Grenoble şi a lucrat la o firmă de consultanţă care în 2002 l-a trimis în România cu misiunea de a deschide un birou propriu. Era consultant în cadrul firmei şi a lucrat pe proiecte imobiliare. Ulterior, împreună cu soţia sa, a decis să lanseze afacerea Le Menoir. Cele mai scumpe sticle de vin pe care le-a vândut sunt cele care au trecut de 10.000 de euro.

Anul acesta a venit momentul lansării magazinelor specializate pe whisky premium, The Whisky Shop, primul fiind cel din zona Floreasca, urmând să mai apară alte două (încă unul în Bucureşti şi altul în provincie). De trei ani a lucrat la acest proiect, iar 95% dintre produse nu au mai fost pe piaţa din România. La nivel internaţional consumul de whisky premium este în creştere, iar la licitaţiile de profil sunt atinse noi recorduri.

Pentru magazinul deschis pe calea Floreasca, Preotu spune că aşteaptă vânzări de minimum 350.000 de euro în primul an de funcţionare. Cel mai scump whisky este Mosstowie din 1973 (care costă 2.700 de lei). Magazinul vinde whisky din Japonia, India, Australia, Republica Cehă, Irlanda, Scoţia, dar şi rom, coniac sau sake.

AFACERILE LUI PREOTU AU CRESCUT ÎN FIECARE AN, iar în primul trimestru din 2013 businessul s-a majorat cu 20% comparativ cu acelaşi interval din 2012. De Paşte anul acesta există premisele ca vânzările să fie mai mari.

Cu toate acestea, criza s-a simţit şi în acest domeniu, recunoaşte omul de afaceri, ceea ce s-a văzut în faptul că o parte dintre concurenţi au dat faliment. Afacerile lui Preotu ar putea ajunge anul acesta la 5 mil. euro, iar următorul prag de 10 mil. euro crede că va fi atins în 2016, când va avea „cu mult mai multe magazine". Spune că în timpul crizei a învăţat că trebuie să muncească mai mult şi de să-şi sacrifice adesea orele libere şi zilele de vacanţă pentru rezultate pe care înainte le avea cu mai puţin efort. O altă direcţie de dezvoltare este cea din afara ţării, iar primul pas ar trebui să fie cel din Serbia, alături de un partener.

„Serbia de acum seamănă cu România din 2006-2007 în domeniul gastronomiei. Sunt puţini expaţi la Belgrad, dar cu toate acestea restaurantele sunt pline", spune Cristi Preotu. Investiţia în primul magazin Comtesse du Barry din Belgrad se va ridica la 100.000 - 200.000 de euro. În funcţie de oportunităţi există posibilitatea extinderii şi în Ungaria sau Bulgaria sau „tot ce înseamnă ţările din Est".

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cine-este-tanarul-care-face-patru-milioane-de-euro-pe-an-dupa-ce-a-creat-trei-branduri-de-la-zero-10791908
10791908
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.