Cealalta lectie a crizei - reducerea stocurilor

Autor: Ioana Mihai Postat la 21 iulie 2011 285 afişări

Banii sunt scumpi, capitalul de lucru se gaseste mai greu decat in urma cu cativa ani, iar magazinele au fost fortate, pentru a fi mai eficiente, sa reduca stocurile. In bani, acest lucru inseamna o reducere a cheltuielilor de milioane de euro pentru supermarketuri si zeci de milioane pentru hipermarketuri. O masura care are deopotriva plusuri cat si riscuri, iar punctul de echilibru nu este chiar la indemana oricui. Care este rezultatul castigator al acestei ecuatii?

In perioada de glorie a consumului rafturile se goleau fara ca retailerii sa aiba prea mare bataie de cap. "Inainte de criza, comerciantii aveau marje mai mari decat acum; isi permiteau sa aiba stocuri", argumenteaza Gorkem Tursucu, director general al firmei de consultanta Architected Business Solution (ABS). Mai mult, retelele gaseau cu usurinta capital, dar acum fondurile nu mai sunt la fel de usor accesibile, iar banii sunt mai scumpi.

In cazul sarbatorilor de Paste, de pilda, cantitatile de marfuri comandate de reteaua de magazine Cora au fost mai mici decat in alti ani. "Pentru produsele cu record de vanzari in perioade specifice, volumele de marfuri angajate erau mai mari", declara Larisa Matasaru, manager de achizitii in cadrul Cora. Tot ea spune ca "anul acesta compania acorda mai multa atentie cash-flow-ului", motiv pentru care si stocurile sunt mai mici. Andi Dascal, director general in cadrul Prodvinalco, crede ca focusul mai mare pe fluxurile de capital este unul dintre efectele crizei. "Inainte nu eram atenti la stocuri. Nici noi, nici distribuitorii sau magazinele. Acum insa toata lumea se uita la stocuri, la cash-flow."

Unul dintre indicatorii principali folositi in analiza evolutiei stocurilor este cel referitor la viteza de rotatie a acestora prin cifra de afaceri, declara Adrian Comaneci, senior project manager in cadrul companiei Contrast Management Consulting (CMC). De exemplu, o rotatie a stocurilor de 45 de zile pentru un comerciant inseamna ca acesta tine in stoc o cantitate medie de produse echivalenta cu 45 de zile de vânzare medie anuala, spune Comaneci. El spune ca in acest moment nu exista informatii oficiale privind evolutia exacta a stocurilor pentru 2010 si 2011, insa pot fi observate cateva tendinte interesante daca analizam situatiile financiare oficiale pentru perioada 2005 - 2009 ale celor mai importanti 15 retaileri moderni din România.

Astfel, in perioada 2005 - 2009, durata medie de rotatie a stocurilor pentru Top 15 a ramas relativ constanta, variind in intervalul 24,7 zile - 26,6 zile. "Acest lucru este interesant deoarece, in general, firmele aflate in dezvoltare accelerata tind sa-si creasca stocurile in asteptarea unor vânzari din ce in ce mai mari", spune Comaneci.

Pe de alta parte, este vizibil si faptul ca retelele de tip cash & carry (Metro, Selgros) si de discount (Lidl/Plus, Penny, Profi, Minimax/Macro) au reusit sa mentina pe tot parcursul 2005 - 2009 o rotatie a stocurilor sub media pietei. Diferentele sunt si mai mari fata de hipermarketuri (ca Real, Carrefour, Auchan sau Cora) si supermarketuri (ca Billa si Mega Image), "ceea ce denota un management al stocurilor mai performant", puncteaza reprezentantul CMC.

In 2009 insa, fata de 2005, managementul stocurilor in cazul super si hipermarketurilor s-a imbunatatit considerabil. La sfarsitul lui 2009, marfurile se vindeau intr-un timp mai scurt cu 4,5 zile in cazul hipermarketurilor, adica in 28,4 zile. In cazul supermarketurilor, durata medie de rotatie a stocurilor a fost in urma cu doi ani de 28,3 zile, in scadere cu doua zile si jumatate fata de 2005. "La prima vedere, aceste eficientizari nu par foarte importante", spune Comaneci, care precizeaza ca impactul financiar echivaleaza cu o reducere a valorii medii a stocurilor cu 40 de milioane de euro in cazul hipermarketurilor si 3,7 milioane de euro in cazul supermarketurilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
stocuri,
recesiune,
reducere,
costuri,
cheltuieli
/analize/comert/cealalta-lectie-a-crizei-reducerea-stocurilor-8503948
8503948
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.