România are trei producători de electrocasnice cu afaceri de peste 1 mld. lei. Pandemia a impulsionat industria, care a crescut cu aproape 20% şi a angajat 1.300 de oameni

Autor: Cristina Roşca Postat la 13 iunie 2021 1275 afişări

Cei şapte mari producători locali de electrocasnice şi com­ponente pentru electro­cas­nice din România au încheiat anul trecut cu afaceri cu­mulate de 7,2 mld. lei, în urcare cu 17,6% faţă de 2019, ultimul an înainte de pandemie.

România are trei producători de electrocasnice cu afaceri de peste 1 mld. lei. Pandemia a impulsionat industria, care a crescut cu aproape 20% şi a angajat 1.300 de oameni

♦ Arctic, De’Longhi şi Philips Orăştie sunt cei trei producători locali de frigidere, maşini de spălat şi espressoare de cafea ale căror afaceri au sărit anul trecut de pragul de 1 mld. lei, o premieră pentru piaţa românească de profil ♦ Şi ceilalţi jucători mari din domeniu au crescut în 2020, într-o perioadă în care comportamentul de consum s-a schimbat radical ♦ Oamenii au stat mai mult timp în case ca niciodată, aşa că au decis să investească în propria locuinţă, cumpărând printre altele electrocasnice care să le facă viaţa mai uşoară.

Cei şapte mari producători locali de electrocasnice şi com­ponente pentru electro­cas­nice din România au încheiat anul trecut cu afaceri cu­mulate de 7,2 mld. lei, în urcare cu 17,6% faţă de 2019, ultimul an înainte de pandemie.

Toţi jucătorii analizaţi de ZF, mai exact Arctic, Delonghi, Philips, Electrolux, Karcher, Miele şi Electroargeş, şi-au ma­jorat cifra de afaceri în 2020, ritmul variind între 8,7% şi 33,2%, conform cal­culelor făcute pe baza datelor publice. În do­me­niu mai există şi alţi jucători însă sunt de mai mici dimensiuni sau au producţie mixtă.

Pentru piaţa de electro-IT în general şi pentru cea de electrocasnice în special, pandemia a fost o perioadă bună, cu creşteri de cerere. Oamenii au stat mai mult timp în case ca niciodată aşa că au decis să investească în propria locuinţă, cumpărând printre altele electrocasnice care să le facă viaţa mai uşoară.

Astfel, pentru prima dată în istorie România are trei producători de electro­cas­nice cu afaceri de peste 1 mld. lei, este vorba de Arctic, De’Longhi şi Philips, companii care produc local frigidere, maşini de spălat, espressoare de cafea, mixere şi bunuri de igienă orală. Cea mai mare parte a acestor produse, ca de altfel cea mai mare parte a întregii producţii de electrocasnice din România ia drumul exportului.

„Deţinem două dintre cele mai mari fabrici din Europa şi, în ciuda tuturor provocărilor apărute pe fondul pandemiei, 2020 s-a dovedit a fi un an bun pentru Arctic. În fabrica de la Ulmi, prima unitate de producţie din România construită după principiile Industry 4.0, am atins recent producţia primului milion de maşini de spălat rufe“, spunea recent Murat Büyükerk, CEO-ul Arctic, liderul pieţei de profil.

Arctic are în România două fabrici, una de frigidere la Găeşti şi o alta de maşini de spălat la Ulmi, ambele în judeţul Dâmbo­viţa. Fabrica din Ulmi a fost inaugurată în 2019, după o investiţie de peste 150 mil. euro (720 mil. lei), o parte din bani fiind ajutor de stat. Investiţiile totale ale grupului în România, în cele două decenii de prezenţă, depăşesc în prezent 320 milioane de euro (peste 1,5 mld. lei). Acum, turcii investesc în creşterea producţiei de la Găeşti cu 10% şi în dezvoltarea producţiei de la Ulmi de la unul la două milioane de unităţi.

Tot pe dezvoltare mizează şi alţi jucători locali, cum ar fi numărul doi din piaţă, grupul italian De’Longhi, care anul trecut a cumpărat o unitate de producţie locală în Bihor pentru a dezvolta operaţiu­nile locale. Acest lucru se vede pentru că afacerile De’Longhi România au crescut cu o treime anul trecut - cel mai alert ritm din piaţă - până la 1,6 mld. lei.

Oficialii companiei nu au răspuns solicitării ZF privind rezultatele pe 2020, însă din datele ZF avansul e susţinut şi de integrarea tuturor operaţiunilor pe aceeaşi firmă, mai exact de cumularea businessului din Cluj cu cel din Bihor unde e noua fabrică. De altfel, numărul de salariaţi a crescut cu peste 1.000 în 2020. Per total, cei şapte jucători mari au angajat aproape 1.300 de persoane în primul an al pandemiei, evoluţia fiind diferită de la companie la alta. În total, circa 10.000 de oameni lucrează în aceste companii.

În prezent, în România se mai dezvoltă şi alte facilităţi de producţie, e vorba de o a doua fabrică a Karcher, tot la Curtea de Argeş, şi de prima unitate a chinezilor de la Haier, care vor realiza frigidere în Prahova. Ambele facilităţi vor fi deschise în următoarele luni.

„Ideea de a cumpăra propriul teren pentru producţie s-a dovedit foarte bună. Fabrica merge foarte bine şi e profitabilă, produsele realizate la Curtea de Argeş ajungând în toată Europa şi chiar în lume. Avem şi alte fabrici în alte ţări, însă acestea acoperă de regulă piaţa respectivă, pe când fabrica din România e un hub de export“, explica recent Lilia Sedlar, preşedinte regional K‰rcher în Europa de Est, decizia grupului de a veni local şi de a se extinde cu o nouă unitate de producţie.

Industria producătoare de electrocasnice se află în plină dezvoltare, cu noi unităţi care se deschid, cu achiziţii de fabrici mai mici de către jucătorii existenţi şi cu intrarea unor nume gigant. România se conturează astfel ca un hub în domeniu. Aceste investiţii sunt cu atât mai importante în economie cu cât în 2020, un an marcat de pandemia de Covid-19, alte domenii au avut de suferit.

Pentru jucătorii din producţia de electrocasnice, primele luni de pandemie au fost dificile, iar estimările privind viitorul au fost pesimiste. După lockdown însă, apetitul pentru consum a fost peste aşteptări. De altfel, de multe ori cererea a depăşit oferta şi chiar capacitatea de producţie a unor fabrici.

Pentru 2021 estimările sunt din nou optimiste.

„Anul 2021 reprezintă continuarea noii realităţi pe care a adus-o anul 2020 şi la care ne-am adaptat fiecare dintre noi. Dacă ne raportăm la cererea din piaţă, în 2020 am observat o creştere a vânzărilor pe maşini de gătit, în special pe plitele incorporabile şi pe aragazuri, ceea ce a dus la o producţie mai mare înregistrată la fabrica Electrolux de la Satu Mare. Iar acest trend continuă să fie în creştere şi în primul semestru din 2021“, spun reprezentanţii grupupului suedez electrolux.

Ei adaugă că o parte din provocările din acest an vin din contextul general în care ne aflăm, întrucât pandemia a adus situaţii în premieră, cum ar fi perturbări în lanţul de aprovizionare, furnizori care nu pot asigura componentele la timp sau creşterea costurilor de transport la maxime istorice. Totuşi, rămân optimişti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
electrocasnice,
pandemie,
romania,
afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.