Opinie: Implicaţii din perspectiva protecţiei datelor cu caracter personal ale angajaţilor în lupta împotriva COVID-19

Autor: Andra Stroe Postat la 24 martie 2020 57 afişări

Opinie: Implicaţii din perspectiva protecţiei datelor cu caracter personal ale angajaţilor în lupta împotriva COVID-19

În contextul răspândirii coronavirusului, Andreea Bîră, senior associate, Cristina Iacobescu, senior associate, şi Silvia Axinescu, senior managing associate la Reff & Asociaţii vorbesc despre ce implicaţii au normele de protecţie a datelor cu caracter personal ale angajaţilor:

Păstrarea cursului obişnuit de activităţi în cadrul unei companii în vreme de COVID-19 este o provocare, dar şi un deziderat pentru mediul de business din România. Măsurile luate în această perioadă de companii trebuie să respecte prevederile în materia protecţiei datelor cu caracter personal ale angajaţilor.

Cea mai întâlnită măsură de limitare a transmiterii COVID-19 este reprezentată de utilizarea de chestionare prin care este evaluat riscul de contaminarea a angajaţilor, măsură care presupune prelucrarea de date cu caracter personal. Legalitatea prelucrării acestor date trebuie analizată din perspectiva justificării unui temei legal, dar şi a folosirii minimului de informaţii necesare pentru scopul prelucrării (acela de a împiedica transmiterea virusului), pe o perioadă cât mai scurtă de timp şi numai ca urmare a implementării unor măsuri de securitate adecvate.

La fel ca orice analiză în materia protecţiei datelor cu caracter personal, nici în acest caz nu există o reţetă general valabilă pentru asigurarea legalităţii prelucrării acestor date. Desigur, regulile aplicabile în materia protecţiei datelor cu caracter personal ale angajaţilor privind starea de sănătate trebuie coroborate cu prevederile relevante cuprinse în legislaţiei muncii - reglementările privind sănătatea şi securitatea în muncă, actele legislative emise de autorităţile competente în contextul stării de urgenţă -, toate putând varia în funcţie de obiectul de activitate al companiei. Astfel, de la caz la caz va trebui să ne raportăm la prevederile Regulamentului 2016/679 (GDPR), în special din perspectiva principiilor şi a temeiului legal - şi luând în considerare aspecte precum scopul măsurii, durata aplicării acesteia şi durata prelucrării după ce nu se mai justifică măsura.

Chestionarele pentru angajaţi, o soluţie?

Chestionarele, în format fizic sau derulate prin intermediul unui serviciu de tip call center, reprezintă probabil cel mai puţin intruzivă metodă care poate fi utilizată de angajator în evaluarea riscului de contaminare a angajaţilor. Desigur, aceasta depinde exclusiv de conţinutul întrebărilor adresate în cadrul chestionarului, mai precis dacă întrebările presupun sau nu aflarea de informaţii ce ţin de starea de sănătate a angajatului. Este recomandabilă evitarea întrebărilor prin care angajatul menţionează dacă are probleme de sănătate (de exemplu, tuşeşte, are temperatură sau afecţiuni pre-existente etc.) şi includerea de întrebări referitoare la activitatea sa (de exemplu, dacă a călătorit în străinătate în/prin zonele afectate, a avut contact cu persoane care aveau anumite simptome sau care au fost testate pozitiv, perioada de timp aferentă călătoriei sau expunerii, vârsta).

Includerea întrebărilor prin care se identifică problemele de sănătate ale angajaţilor presupune prelucrarea de date cu caracter special şi poate fi realizată numai pe cale de excepţie, în anumite situaţii; mai precis, atunci când prelucrarea datelor:

• este realizată de medicul de medicina muncii în scopuri specifice, precum medicina preventivă sau a muncii, evaluarea capacităţii de muncă a angajatului etc.;

• asigură conformarea cu obligaţiile angajatorului pentru ocuparea forţei de muncă, securitatea şi protecţia socială;

• este necesară din motive de interes public major, prevăzute de legislaţia din România sau de la nivel european;

• facilitează un interes public în domeniul sănătăţii publice, cum ar fi protecţia împotriva ameninţărilor transfrontaliere grave la adresa sănătăţii, atât timp cât aceasta este prevăzută de legislaţia din România sau de la nivel european.

Având în vedere că recomandările şi practicile la nivel european consideră că acordul dat în relaţiile de muncă nu este valabil, posibilitatea de a-l utiliza pentru astfel de activităţi de prelucrare a datelor angajaţilor este discutabilă. În egală măsura, ipotezele de mai sus trebuie analizate cu atenţie, pentru a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor prevăzute de GDPR, inclusiv din perspectiva măsurilor recent adoptate de Guvern.

Cine poate afla identitatea persoanei testate pozitiv pentru COVID-19?

Dezvăluirea identităţii persoanei testate pozitiv pentru COVID-19 trebuie realizată doar faţă de un număr limitat de persoane, precum echipa din cadrul companiei care gestionează situaţia de urgenţă, echipa restrânsă cu care persoana lucra în mod uzual. Aşadar, această informaţie nu trebuie transmisă către întregul personal al companiei sau în afara companiei.

Care este strategia de la nivel european?

Strategia la nivel european nu este unitară şi depinde de la un stat membru la altul. Pe de o parte, Franţa, Olanda şi Belgia au reguli stricte prin care interzic testarea sistematică a angajaţilor atât pentru verificarea temperaturii, cât şi pentru testarea pentru COVID-19. Pe cealaltă parte, Germania şi Spania au o abordare mai relaxată, oferind angajatorilor posibilitatea de a testa angajaţii, atât timp cât aceste date sunt şterse la finalul perioadei pandemice.

În concluzie, prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajaţilor privind starea de sănătate poate fi considerată justificată şi legitimă în această perioadă, însă numai în anumite situaţii limitate, ce ţin de industria în care activează compania, destinatarii informaţiilor, precum şi de conţinutul respectivelor date cu caracter personal.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
angajati,
caracter,
personal

Citeşte pe comedymall.ro

Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu } Viaţă de corporatist { izolat la domiciliu }

Într-un articol de copertă recent scriam despre viaţa angajaţilor în open space – observam cât de mici sunt spaţiile alocate angajaţilor în birourile din România, cât de greu este să ne adaptăm la obiceiurile colegilor şi cum, de multe ori, simţim nevoia să facem de acasă lucrurile importante pentru muncă. A trecut doar o lună de atunci, iar glumele „colegului de bancă'' au devenit amintiri, iar open space-ul pare să fi intrat la capitolul istorie. Ce înseamnă experimentul global al muncii de acasă şi care sunt posibilele urmări ale acestuia?

vezi continuarea
ZF.ro
Faţa nevăzută a tehnologiei: Ce se întâmplă de fiecare dată când cumperi un produs cu cardul. Nu aţi ştiut niciodată asta Faţa nevăzută a tehnologiei: Ce se întâmplă de fiecare dată când cumperi un produs cu cardul. Nu aţi ştiut niciodată asta
Toate planurile au fost date peste cap. Criza care vine din China
Mediafax
Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus Regula celor 6 secunde pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus
Top 10 ţări care îşi vor reveni cel mai rapid la finalul pandemiei de coronavirus, potrivit analiştilor
MonitorulApararii
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
MonitorulPartidelor
Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel” Apartamentul lui Ungureanu, oferit drept REFUGIU al medicilor în calea COVID-19. „Toţi să facă la fel”
Demisie „fulger”. Un medic chirurg va conduce Ministerul Sănătăţii. Cine este Nelu Tătaru, propus să preia funcţia după plecarea lui Costache
MonitorulSiguranteiCetateanului
COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo... COMENTARIU Valeriu Suhan Hai, da-ma... incolo...
Dr. Tudor Ciuhodaru atentioneaza ca virusul (Covid-19) rezista minim 30 de minute in aer dupa eliminarea sursei infectiei si peste cinci zile pe piele

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.