Mihai Bordeanu, Dacia: „Nu impozitul în sine pe cifra de afaceri deranjează, ci lipsa de predictibilitate. Aşa pierdem investiţii. La fel şi cu Rabla - este, nu este"

Autor: Bogdan Alecu Postat la 02 octombrie 2025 29 afişări

Mihai Bordeanu, Dacia: „Nu impozitul în sine pe cifra de afaceri deranjează, ci lipsa de predictibilitate. Aşa pierdem investiţii. La fel şi cu Rabla - este, nu este"

Industria auto trage un nou semnal de alarmă privind climatul fiscal: păstrarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), introdus şi retras în decurs de o săptămână, transmite un mesaj de impredictibilitate care descurajează investiţiile. Deciziile de dezvoltare pe termen lung nu pot fi luate într-un sistem fiscal instabil, avertizează Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia.

 

Păstrarea impozitului minim pe cifra de afaceri pentru companiile mari, coroborată cu modificările bruşte din ultimele luni, pune sub semnul întrebării noi investiţii în industria auto locală. „Noi nu putem, ca sistem economic, să avem o chestie pe ghicite care azi e, mâine nu e, azi e dar e doar pentru un an, dar de fapt e pentru mai mult, mâine renunţăm la ea, dar de fapt nu mai renunţăm. Asta jenează companiile multinaţionale în luarea deciziilor strategice pe termen lung”, a declarat Mihai Bordeanu, director general al Automobile Dacia, într-un interviu acordat ZF.
El subliniază că planurile industriale se fac pe orizonturi lungi de timp, iar lipsa de stabilitate fiscală reduce competitivitatea României în competiţia pentru noi proiecte: „Nu putem să facem o strategie pe o decadă şi să luăm în calcul că în România apar nişte taxe, dar după aceea dispar.

Pierdem atunci când ne comparăm ca loc de producţie cu Spania, Turcia sau Maroc.”

Bordeanu a precizat că nu taxa în sine este problema principală, ci absenţa unui cadru previzibil: „Nu ştim exact ce orizont de taxare o să avem în următorii, ce zic eu, cinci ani. Exagerăm. Nici măcar la anul nu ştim ce o să avem. Iar bugetele pentru 2026 se semnează acum.” În aceste condiţii, România riscă să piardă oportunităţi într-un moment de reaşezare strategică a industriei auto la nivel global, când se decid noi capacităţi de producţie şi relocări de investiţii.

Mesajul este susţinut şi de ACAROM, asociaţia industriei auto, care a avertizat într-un comunicat recent că păstrarea IMCA „dăunează grav climatului investiţional” şi va duce la pierderea de proiecte. „Am văzut pe parcursul unei săptămâni eliminarea şi mai apoi reintroducerea IMCA şi, în plus, a fost adăugată o nouă măsură fiscală – taxa pe afiliaţi. Acest lucru dovedeşte indecizia şi, mai ales, impredictibilitatea mediului fiscal din România şi va avea un impact extrem de negativ în procesul investiţional”, a declarat Bordeanu în calitate de preşedinte ACAROM.

El a confirmat că proiectele de investiţii în extinderea capacităţii de producţie a uzinei de la Mioveni rămân „pe masă”, însă deciziile pot fi influenţate de climatul fiscal. „Se evaluează posibilităţi de investiţii, locuri de producţie, game. Haosul ăsta cu taxele ar putea să influenţeze sau să amâne unele decizii”, a spus el.

În paralel, lipsa de predictibilitate afectează şi programe-cheie pentru piaţă, cum este Rabla. Programul a fost întârziat şi redus drastic, ceea ce a provocat pierderi semnificative pentru Dacia. „Impactul a fost financiar. Bugetul a scăzut de la aproape 1,4 miliarde de lei la 200 de milioane, iar lansarea s-a făcut foarte târziu. Asta ne-a încurcat îngrozitor. Dacă la începutul anului aveam în buget 100 de maşini prin Rabla, am vândut poate 25”, a explicat Bordeanu. El a cerut Guvernului să stabilească o linie clară: „Ori îl facem pentru cinci ani, cu reguli clare, ori spunem de la început că nu-l avem. Cel mai rău este să o ducem aşa, din februarie în aprilie, fără o decizie fermă.”

Potrivit ACAROM, sectorul auto contribuie cu peste 14% la PIB şi 35% din exporturile României, generând peste 800.000 de locuri de muncă directe şi indirecte. Într-un astfel de sector strategic, lipsa de stabilitate fiscală poate avea efecte în lanţ. „Ne-ar sta mai bine să fim mai competitivi ca ţară, cu siguranţă. Ar trebui, global, colectiv, să facem mai mult pentru competitivitate”, a conchis Bordeanu.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
refuz,
cifra de afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.