John Bell, RBS Bank: Romania ramane o piata a creditului de retail

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 21 noiembrie 2010 132 afişări

RBS Bank Romania are in vedere, din punctul de vedere al creditului pentru persoanele fizice, categoria de potentiali clienti cu venituri peste medie, respectiv 2 milioane de romani, a declarat John Bell, directorul diviziei de retail banking a bancii, la un seminar organizat de RBS Bank la Azuga.

"Romania este in continuare o piata a creditului de retail. Cred in potentialul acestui segment si sunt entuziast in privinta perspectivelor lui", a spus Bell, referindu-se atat la potentialul creditarii pentru persoanele fizice, cat si in particular la categoria de clienti cu venituri ridicate, care inseamna aproximativ 10% din populatie.

In prezent, banca are o penetrare de 3% din segmentul clientelei potentiale cu venituri peste medie si exista premisele ca peste 3-4 ani penetrarea sa ajunga la 10-15%, avand in vedere ca de cele mai multe ori acesti clienti nu sunt serviti in mod optim de serviciile bancare generaliste, in opinia lui John Bell.

Pentru clientii cu veniturile cele mai mari, RBS Bank Romania ofera servicii de private banking prin divizia Royal Preferred Banking, infiintata in 2007 si care anul trecut a depasit pragul de 1.500 de clienti, in crestere cu peste 60% fata de 2008. Valoarea activelor aflate in administrare de aceasta divizie era de 150 de milioane de euro.

La nivelul pietei de retail bancar, masurata la nivelul lunii septembrie, soldul creditelor de consum a scazut cu 10,7% fata de anul trecut, la 15,38 miliarde de euro, cel al creditelor ipotecare a crescut cu 14,26%, la 6,55 miliarde, in special ca efect al programului Prima Casa. Piata cardurilor s-a redus cu 2%, la 2,2 miliarde de euro, in timp ce depozitele bancare ale populatiei s-au marit cu 2,64%, la 23,6 miliarde de euro, conform datelor prezentate de RBS.

In privinta creditarii corporate, RBS Bank Romania are ca tinta sa atinga in doi ani o penetrare de 50% din topul celor mai mari 1.000 de companii din tara din punctul de vedere al cifrei de afaceri, fata de 30% in prezent, a declarat Radu Ropota, directorul diviziei de corporate banking. "Vrem ca atunci cand au un proiect de finantat, la noi sa sune prima data", afirma Ropota.

In prezent, RBS Bank Romania are un portofoliu de circa 2.000 de clienti persoane juridice, iar volumul total al finantarilor acordate se ridica la 500 de milioane de euro. Distributia este echilibrata - companii din energie, auto, materiale de constructii, FMCG, in general firme care au nevoie de capital de lucru, nu pot sau nu vor sa se finanteze de pe pietele externe si au perspective de crestere. "Noi n-am fost implicati in industriile cu grad mare de ciclicitate", spune Ropota, dand ca exemplu sectorul imobiliar, de pe urma caruia multe institutii de credit au acum probleme.

In plus, banca are capacitatea de a se finanta autonom de pe piata locala, ceea ce poate fi un atu pentru clientii sensibili la fenomenul de "creditare pe credit" din sistemul bancar de pana la criza. "Capacitatea de finantare de pe piata interna traduce un management strans al riscului", afirma Cosmin Bucur, seful diviziei pentru piete globale.

Cosmin Bucur apreciaza ca elementele cu care banca se poate diferentia in ochii clientilor sunt timpul de livrare a produselor (viteza de reactie, facilitata de infrastructura bancii), caracterul inovator al produselor (atunci cand este vorba de un produs bancar mai sofisticat, aceasta va conta mai mult decat pretul, considera Bucur, care mizeaza pe o migrare a clientilor catre astfel de produse, de la conturile clasice de depozit sau credit) si instruirea personalului (politica de training este astfel organizata incat, de pilda, bancherul din sucursala are aceeasi pregatire ca si bancherul din trezoreria centrala).

RBS are operatiuni in Romania de 15 ani (pana in 2008, cand a fost preluata de Royal Bank of Scotland, banca a functionat sub numele de ABN Amro Romania) si are 28 de sucursale in 15 orase. Anul trecut, banca a avut un profit net de 103 milioane de euro si o cota de piata de 2,2% dupa active. Grupul-mama, Royal Bank of Scotland, detinut in proportie de peste 80% de statul britanic, a avut in al treilea trimestru o pierdere neta de 1,3 miliarde de euro, comparativ cu o pierdere de 1,8 miliarde in aceeasi perioada a anului trecut.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/john-bell-rbs-bank-romania-ramane-o-piata-a-creditului-de-retail-7736840
7736840
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.