JOCURI: Silent Hunter III este cel mai important proiect din domeniul jocurilor care a fost conceput si finalizat pana acum in Romania

Postat la 10 martie 2006 3 afişări

Singurul lucru care m-a inspaimantat cu adevarat in razboi au fost U-boat-urile", a spus Winston Churchill. La mai bine de jumatate de secol, puteti incerca sa-l inspaimantati pe liderul englez, in postura unui capitan al unui submarin german conceput in totalitate la Bucuresti.

"Singurul lucru care m-a inspaimantat cu adevarat in razboi au fost U-boat-urile", a spus Winston Churchill. La mai bine de jumatate de secol, puteti incerca sa-l inspaimantati pe liderul englez, in postura unui capitan al unui submarin german conceput in totalitate la Bucuresti.

Este vorba despre cel mai important proiect din domeniul jocurilor care a fost conceput si finalizat pana acum in Romania, Silent Hunter III. De doi ani de zile, cam jumatate din echipajul mediu al unui submarin german U-boat, adica 26 de game designeri, progamatori si artisti au lucrat la continuarea unei francize de succes, al treilea joc dintr-o serie lansata cu aproape zece ani in urma. 

La 12 martie 2005 userul Lusitania 2005 anunta pe forumul oficial al jocului Silent Hunter 3 ca a cheltuit 400 de lire sterline pentru a-si imbunatati computerul, special pentru a putea rula respectivul simulator de submarin. Nelinistea celui ce semneaza Lusitania era compatibilitatea noului sau sistem cu cerintele hardware ale jocului, neliniste impartasita de mai multi useri pe mai mult de sase pagini de discutii. Toate acestea pentru un joc de nisa, si inca o nisa superspecializata, pentru ca simulatoarele de submarine sunt un gen de joc pentru cunoscatori si pasionati adevarati: manualul jocului Dangerous Waters, produs de Sonalysts, are 562 de pagini, iar cel pentru Sub Command, creatie a companiei Electronic Arts, "numai" 200 de pagini.

"Este o nisa, este adevarat, dar mai este si o comunitate activa, serioasa si numeroasa. Numai la Subsim.com sunt circa 30.000 de useri, unii care lucreaza in marina sau sunt militari, si sunt numai o parte din publicul tinta", spune Cristian Hriscu-Badea, game designer si 3D artist la Ubisoft Romania. Se scuza pentru faptul ca vorbeste un amestec de engleza si romana, din cauza faptului ca in ultima perioada a vorbit mai mult in engleza; oricum utilizatorii de jocuri folosesc intens un astfel de slang - e mai usor sa spui skill decat abilitati sau shooter decat joc cu impuscaturi. Are in mana ultima recenzie a jocului aparuta pe Internet, cea a site-ului www.subsim.com. Silent Hunter III a primit 100 de puncte, devenind cel mai bine punctat joc din toate cele aflate pe site. 

Silent Hunter III, lansat pe plan international saptamana trecuta si in Romania in aceasta saptamana, va izbuti in mod cert sa depaseasca performanta lui Silent Hunter II, care s-a vandut in mai multe sute de mii de exemplare. Secretul sau: faptul ca realizatorii jocului au fost atenti la solicitarile, reprosurile si sugestiile comunitatii internationale de jucatori. Ca asteptarile erau mari o demonstreaza chiar faptul ca jocul se afla pe locul doi in listele de precomenzi pe Amazon, in Germania, unde a fost si pe primul loc, sau in Australia. Iar echipa de romani a incercat, prin ceea ce ofera in joc, sa depaseasca categorisirea de simulator de submarin: "In esenta este vorba de lupta, baza multora dintre jocurile moderne, de confruntarea intre submarinul jucatorului si distrugatorul controlat de inteligenta artificiala", spune Cristian Hriscu-Badea. Ca jocul a fost asteptat o spune si faptul ca a doua zi dupa lansare, site-ul oficial al jocului anunta epuizarea stocurilor detinute de magazinul on-line Ubisoft, noile comenzi urmand a fi procesate incepand cu 24-25 martie. 

Simulatoare de submarine se joaca inca dinainte de aparitia computerelor personale. Primul simulator de submarin pare sa fie Seawolf, un joc electronic prezent in salile de distractii in anii 80’, compus dintr-un periscop si comenzile de rigoare. Primul simulator pentru un computer este Gato (numele este al unei clase reale de submarine), aparut in 1983 si care avea cerinte de sistem ce astazi pot fi depasite de capabilitatile telefoanelor mobile - procesor la 4,77 MHz, 128 k de memorie. Urmeaza Silent Service (1985), Sub Battle (1986), Aces of the Deep (1996), alaturi de multe alte titluri; ba a aparut chiar si o varianta digitala a unui film de acum clasic, "Hunt for Red October", care a incercat sa profite de succesul peliculei cu Sean Connery.

Franciza Silent Hunter are o istorie de aproape zece ani. Primul Silent Hunter a fost dezvoltat de Aeon Electronic Entertainment si a fost publicat de Strategic Simulation Inc. (SSI) in 1996. Jucatorul comanda un submarin american in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in Pacific, tinta fiind flota japoneza. Secretul longevitatii sale, pentru ca este un joc ce se mai vinde inca, este rejucabilitatea sa, faptul ca misiunile au un puternic caracter aleator. Asa ca si in prezent comunitatea Silent Hunter isi pastreaza prospetimea, pe internet circuland noi misiuni, create de fani, alaturi de ghiduri destul de complexe de instalare a jocului sub Windows XP. 

Silent Hunter II, publicat de Ubisoft in 2001, a fost initial dezvoltat de Aeon si finalizat de Ultimation Inc. Teatrul de actiuni se schimba, jucatorul comandand de aceasta data un U-boat german, in Atlantic. Unele misiuni se bazeaza pe fapte istorice reale, cum este incursiunea submarinului U-47 in principala baza a flotei britanice din Scapa Flow sau operatiunea Drumbeat impotriva flotei americane. Un concept revolutionar era posibilitatea interconectarii cu un alt joc, Destroyer Command, lansat tot de Ubisoft, astfel incat jucatorii se puteau lupta la carma unui submarin german sau a unui distrugator aliat. Fanii Silent Hunter au criticat  asa- numita scriptare a misiunilor (faptul ca o intalnire cu un convoi sau o nava inamica se petrecea in acelasi loc), de unde o rejucabilitate redusa, slaba calitate a AI-ului (inteligenta artificiala, care conduce navele partenere sau pe cele inamice, raspunzand la actiunile jucatorului), dar si bug-urile care in modul multiplayer deconectau jucatorii inainte sau in timpul misiunii.

Silent Hunter III incearca sa depaseasca toate problemele primelor versiuni, ba si pluseaza. Ofera jucatorului, in premiera, un echipaj virtual, individualizat, cu abilitati proprii si bine definite: Hans, care nu seamana cu Jurgen, poate fi un bun mecanic, iar prezenta sa in sala masinilor poate grabi ritmul reparatiilor; Jurgen se poate dovedi un bun navigator sau un bun tunar sau se poate dovedi util in cabina sonarului. Multumirea echipajului este esentiala si poate veni din lucruri marunte, ca de exemplu o inghetata bonus, dar si din abordarea curajoasa a luptelor de catre capitan, adica de  catre jucator sau din decoratiile pe care le primesc. 

O decizie incorecta a capitanului reduce moralul oamenilor, ca in realitate. Renumele jucatorului, obtinut in urma a cat mai multe confruntari victorioase, ii poate asigura angajarea celor mai buni oameni. Nu va suna cunoscut? Prin ce difera acest mod de a te juca de administrarea unui companii reale? Unii sunt pe mare, unii pe uscat, dar in rest prin nimic. 

In materie de echipaj, progamatorii romani au populat pana si navele inamice - in timpul luptelor sunt vizibili la posturile de lupta, tunuri sau mitraliere.

Jucatorul isi poate conduce submarinul oriunde pe harta lumii: Marea Nordului este friguroasa si trebuie sa iti feresti nava de iceberguri; aproape de coastele Africii echipajul va nadusi din greu. Echipa Silent Hunter a creat si un numar de locatii specifice perioadei - baza engleza de la Scapa Flow sau portul Dover, de exemplu, dar daca va incearca dorul puteti face o vizita si in portul Constanta. Cei ce au jucat si au prezentat pana acum jocul au apreciat cel mai mult campania dinamica. Misiunile de patrulare presupun libertate absoluta, iar U-boat-ul trebuie sa adulmece navele, pentru ca, in functie de gradul de realism ales de jucator, poti rata intalnirea cu un vapor care trece la mica distanta, dar care este ascuns de ceata sau poti identifica un convoi de la mare distanta. Realismul merge pana acolo incat Neal Stevens, care a realizat review-ul de pe subsim, avertiza ca in timp real o traversare a Atlanticului ia in jur de 25 de minute (mult pentru un joc) si sfatuia jucatorii sa tina la indemana si o carte. Si tot de realism tine faptul ca echipajul vede mai bine ziua si mai putin bine noaptea.

Dezvoltarea jocului a luat mai bine de doi ani. "Pe langa cei aproximativ doi ani de lucru a mai fost necesara o perioada de preproductie de cateva luni. 

Pentru pregatire am studiat cam tot ce se poate studia in materie de lupte navale, submarine si nave, pe Internet sau in carti. Pentru designeri a fost chiar sarcina de serviciu sa studieze cat mai multe carti", surade Cristian Hriscu-Badea.

Tot la capitolul documentare trebuie inclus si ajutorul oferit de Jurgen Oesten, fost capitan de submarin. Oesten s-a nascut in 1913 ("...foarte tanar pentru varsta pe care o are...", spune Badea) si a terminat  razboiul cu grad de Korvettenkapitän, decorat cu Crucea Cavalerilor. A scufundat 19 nave, insumand peste 100.000 de tone. Firesc, se naste o intrebare, de ce rolul de comandant de submarin german pentru jucator? "Submarinele germane au fost reprezentative ca nivel tehnologic pentru acea vreme si au fost o arma onorabila, care a atras respect", precizeaza Cristian Hriscu-Badea.  Din punct de vedere grafic si sonor, jocul se apropie de ceea ce se cheama o experienta cinematografica. 

"Oceanul este incredibil, felul in care se misca, culorile, valurile... submarinele si navele par niste vise frumoase in 3D Max Studio... fumul si exploziile sunt cinematice... Sunetul motoarelor se amplifica o data cu cresterea vitezei... Exploziile sunt grele, periscopul mormaie, iar carcasa trosneste inspaimantator la mare adancime... Unde au stat ascunsi romanii inainte de SH3?", se intreaba Neal Stevens. 

Pentru ca jucatorul sa se familiarizeze cu modul de comanda al submarinului este indicat sa termine cursurile Academiei Navale. Daca nu ati urmat aceasta scoala in realitate, o puteti face in Silent Hunter III. 

Cele cinci misiuni pregatitoare sunt menite sa ajute jucatorul sa se familiarizeze cu interfata si modul de lucru cu echipajul, dar si sa ii ofere un minim de skill-uri (abilitati) necesare pentru a duce la bun sfarsit cariera de capitan de submarin. 

Si poate terminati cu un grad mai mare de Korvettenkapitän.

Cel mai bun final al acestui articol apartine tot celor de la www.subsim.com: "By God, the Romanian did it!".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/jocuri-silent-hunter-iii-este-cel-mai-important-proiect-din-domeniul-jocurilor-care-a-fost-conceput-si-finalizat-pana-acum-in-romania-979688
979688
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.