Guvernul ia sub aripă Tarom şi oferă companiei aeriene un ajutor financiar de 195 mil. lei. Transportatorul aerian stă de 11 ani pe pierderi şi pierde cotă de piaţă în faţa concurenţilor low-cost

Autor: Răzvan Botea Postat la 17 ianuarie 2020 272 afişări

Compania de stat Tarom, al treilea cel mai mare jucător de pe piaţa aeriană locală, va primi un ajutor financiar de 195 mil. lei din partea statului. Compania este pe pierdere de 11 ani. În perioada 2008-2018, Tarom a raportat pierderi cumulate de peste 1,7 mld. lei (365 mil. euro).

Guvernul ia sub aripă Tarom şi oferă companiei aeriene un ajutor financiar de 195 mil. lei. Transportatorul aerian stă de 11 ani pe pierderi şi pierde cotă de piaţă în faţa concurenţilor low-cost

Compania de stat Tarom, al treilea cel mai mare jucător de pe piaţa aeriană locală, va primi un ajutor financiar de 195 mil. lei din partea statului. Compania este pe pierdere de 11 ani. În perioada 2008-2018, Tarom a raportat pierderi cumulate de peste 

1,7 mld. lei (365 mil. euro).

„Acesta este primul pas, un ajutor de salvare, care poate se poate transforma într-un ajutor de restructurare, ca urmare a adoptării unui plan de restructurare de către companie, după notificarea Comisiei Europene şi aprobarea ajutorului respectiv de către Comisia Europeană. Prin urmare, după aprobarea ajutorului de salvare, compania trebuie să vină cu un plan de restructurare“, a precizat Ionel Dancă, şeful cancelariei premierului, citat de Mediafax.

Dancă a precizat că în absenţa respectivului ajutor compania aeriană ar fi, practic, începând din luna martie, în imposibilitatea finanţării curente. Tarom estimează pierderi de 171 mil. lei pentru 2019, în condiţiile în care veniturile totale ale companiei de stat au fost de 1,51 mld. lei, potrivit documentelor publicate în Monitorul Oficial. Cheltuielile s-au ridicat la 1,68 miliarde de lei. Pierderile din 2018 s-au ridicat la 182 milioane de lei. Compania aeriană naţională nu a mai înregistrat profit din anul 2007. 

Compania a raportat în primele şase luni din 2019 o pierdere netă de 66,3 mil. lei (14 mil. euro), în creştere cu 2,5% faţă de prima jumătate a anului 2018. Fără investiţii importante în mărirea flotei, Tarom pierde cotă de piaţă în faţa concurenţilor low-cost, care au o cotă de piaţă în România de peste 60%, potrivit estimărilor ZF. Liderii companiilor low-cost din Ro­mâ­­nia sunt Wizz Air, Blue Air şi Ryanair, care au ajuns să controleze 96% din piaţa zborurilor ieftine din România.

Tarom are o cotă de piaţă de circa 13% din total piaţă, care anul trecut s-a ridicat la 23 de milioane de pasageri. Liderul pieţei, Wizz Air, are o cotă de piaţă de aproape 40%. Compania de stat a anunţat în decembrie 2019 că a semnat un contract pentru nouă avioane de tip ATR, cu 72 de locuri, care vor intra în portofoliul companiei începând din februarie 2020. 

Noile avioane vor fi folosite pentru rute regionale şi vor înlocui ATR-urile pe care Tarom le are deja în flotă. Actualul ministrul al Transporturilor, Lucian Bode, a declarat anterior că Tarom a plătit în avans 900.000 de euro pentru achiziţionarea a nouă aeronave ATR fără a exista un contract semnat.

Într-o situaţie similară celei de la Tarom s- aflat şi compania poloneză de stat LOT Airlines, care a fost aproape în pragul falimentului în perioada post-criză, la fel ca alte companii din Europa Centrală şi de Est. Cu toate acestea, LOT a primit n ajutor de stat în valoare de 127 mil. dolari în 2013 şi, în urma unui plan de restructurare s-a revigorat. La momentul actual, LOT este cel mai mare operator aerian din Europa Centrală şi de Est. Între 2015 şi 2018, şi-a crescut veniturile de circa 700 mil. euro la 1,4 mld. euro. De asemenea, compania opera în 2015 zboruri pentru 4,3 mil. pasageri, iar în 2018 numărul de pasageri transportaţi de plonezi a atins 8 mil.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.