Europa în oglinda retrovizoare a Chinei: Elevul ridiculizat şi-a întrecut maestrul – cum industria auto europeană îşi caută salvarea în inovaţia chineză
În urmă cu două decenii, industria auto chineză era privită cu superioritate de partenerii occidentali, care ironizau prototipurile copiate din modelele germane. Astăzi, însă, rolurile par să se fi inversat: producătorii europeni se inspiră din inovaţiile firmelor chineze de vehicule electrice.
Potrivit unei cercetări Financial Times, executivi din industrie recunosc că producătorii auto europeni au subestimat avansul Chinei în domenii esenţiale precum software-ul, bateriile şi conducerea autonomă. În prezent, companii precum Volkswagen, Mercedes-Benz şi BMW încheie parteneriate cu firme chineze pentru a rămâne competitive.
Uniunea Europeană încearcă, de asemenea, să regândească relaţia cu China. Pe lângă impunerea unor tarife de până la 45% pentru maşinile electrice chinezeşti, Comisia Europeană propune o nouă politică care să oblige firmele chineze să colaboreze cu parteneri europeni sau să ofere acces la tehnologiile lor, în schimbul intrării pe piaţa UE.
Această abordare reflectă o schimbare profundă de strategie: Europa încearcă acum să folosească aceleaşi metode pe care China le-a folosit timp de mai multe decenii pentru a atrage know-how străin. Oficialii recunosc că există un decalaj între cunoştinţele locale şi tehnologiile dezvoltate în afara continentului.
Pentru unii lideri din industrie, planul UE este o recunoaştere sinceră a faptului că Europa nu mai deţine monopolul asupra inovaţiei auto. Fondatorul companiei suedeze Einride, Robert Falck, avertizează că industria trebuie să „se trezească la realitate”.
Experţii spun că producătorii auto occidentali au pierdut o treime din cota de piaţă în China din 2020 şi că, fără colaborări tehnologice, aceştia nu pot concura eficient. Lipsa unor sisteme performante de infotainment, conectivitate şi asistenţă avansată la conducere este una dintre principalele cauze.
În acelaşi timp, Europa se confruntă cu o cerere stagnată pe piaţa auto, costuri în creştere şi reglementări mai stricte, în timp ce China are probleme cu supraproducţia. Contextul global este complicat şi de tensiunile comerciale declanşate de preşedintele american Donald Trump.
Unii executivi critică deciziile politice ale UE, considerând că acestea au contribuit la dificultăţile actuale. Eliminarea treptată a motoarelor termice, sancţiunile privind emisiile şi renunţarea la energia rusă ieftină se numără printre măsurile considerate autodistructive.
Pe măsură ce competiţia globală se intensifică, Germania — cândva lider incontestabil al industriei auto — devine simbolul unei ordini economice inversate, în care Europa nu mai dictează direcţia, ci încearcă să ţină pasul cu liderii emergenţi din Asia.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro