Curiosul caz al Wizz Air vs. investitorii: o ”răscoală” pornită în 2014 de un sindicat din România este sămânţa unui scandal internaţional

Autor: Adelina Mihai Postat la 26 decembrie 2021 208 afişări

Un număr de 14 investitori, printre care se află fondul danez de pensii AkademikerPension şi compania britanică Ardevora Asset Management, au cerut într-o scrisoare transmisă către operatorul aerian ungar Wizz Air să permită formarea sindicatelor în companie. Informaţia, relatată de agenţia de presă Reuters, vine în contextul în care investitorii susţin că drepturile angajaţilor Wizz Air sunt încălcate.

Curiosul caz al Wizz Air vs. investitorii: o ”răscoală” pornită în 2014 de un sindicat din România este sămânţa unui scandal internaţional
  • 14 investitori  ai operatorului aerian low cost Wizz Air au trimis companiei o scrisoare prin care solicită Wizz Air să permită formarea sindicatelor

  • Scandalul are rădăcini în România; în 2014, Wizz Air a fost amendată de instanţă după ce 19 angajaţi români au fost concediaţi la scurt timp după ce şi-au făcut sindicat

  • Investitorii ameninţă că îşi retrag investiţia dacă oficialii Wizz nu le îndeplinesc cererile

  • Wizz Air este listată la bursa de la Londra şi are 5.000 de angajaţi (dintre care 1.000 în România)

Un număr de 14 investitori, printre care se află fondul danez de pensii AkademikerPension şi compania britanică Ardevora Asset Management, au cerut într-o scrisoare transmisă către operatorul aerian ungar Wizz Air să permită formarea sindicatelor în companie. Informaţia, relatată de agenţia de presă Reuters, vine în contextul în care investitorii susţin că drepturile angajaţilor Wizz Air sunt încălcate. Rădăcinile acestei situaţii vin din România, când, în 2014, 19 angajaţi ai Wizz Air din România au format sindicatul Aerolimit Professional, iar la scurtă vreme după aceea au fost concediaţi. O parte dintre angajaţi au contestat în instanţă decizia şi au câştigat. Cel mai mediatizat caz a fost cel al lui Mircea Constantin, însoţitor de zbor şi liderul de sindicat al Aerolimit Professional (sindicatul format în cadrul Wizz Air România), care a câştigat în instanţă şi care a fost reangajat, iar acum este şi reprezentantul în România al Flight Personnel Union (FPU), comunitatea angajaţilor din industria aviaţiei.

ZF a contactat reprezentanţii Wizz Air şi reprezentanţii investitorilor (AkademikerPension şi Ardevora Asset Management) în legătură cu această situaţie.

„Suntem îngrijoraţi de ceea ce pare o nerespectare flagrantă a drepturilor fundamentale ale muncii la Wizz Air, împreună cu lipsa de răspuns a companiei la solicitarea noastră de a avea o întâlnire pentru a discuta preocupările noastre ca acţionari. Dacă compania nu răspunde şi nu recunoaşte în mod oficial sindicatele, singura noastră opţiune este să ne cesionăm participaţiile şi să plasăm compania pe lista noastră de excludere. (...) Există un număr tot mai mare de dovezi care arată că angajaţilor nu le este permis să intre în sindicate sau sunt concediaţi când fac acest lucru, ceea ce este complet inacceptabil”, a transmis, la solicitarea ZF, Jens Munch Holst, CEO-ul fondului danez AkademikerPension. El a mai spus că, totuşi, Wizz Air i-a contactat recent pentru începerea unui dialog şi că speră ca managementul să fie receptiv şi să permită formarea de sindicate în companie.

„Wizz Air este deschisă comunicării cu investitorii şi ia act de scrisoarea trimisă de un grup de 14 investitori actuali şi potenţiali. Întrucât suntem în discuţii active direct cu investitorii, nu putem face comentarii asupra niciunui aspect al scrisorii. Considerăm că angajaţii noştri sunt cel mai mare atu al nostru, motiv pentru care am muncit neîntrerupt în ultimele 18 luni pentru a păstra locurile de muncă a peste 5.000 de colegi şi pentru a le oferi numeroase oportunităţi să-şi dezvolte cariera în cadrul reţelei noastre”, au transmis, la solicitarea ZF, reprezentanţii Wizz Air.

Potrivit surselor ZF, reprezentanţii Wizz Air au acceptat o întâlnire cu investitorii nemulţumiţi, dar încă nu au dat detalii despre când şi unde va avea loc această întâlnire.

În România lucrează circa 1.000 de angajaţi în cadrul Wizz Air în prezent. Oficialii companiei au precizat că, în perioada de vârf a pandemiei, au trebuit să renunţe la aproximativ 1.000 de angajaţi din totalul celor 5.000, dar că totuşi i-au reangajat pe mulţi dintre aceştia şi au revenit la un efectiv de peste 5.000 de colegi în prezent.

”De asemenea, suntem singura companie aeriană care a restabilit salariile tuturor echipajelor de cabină şi piloţilor la nivelurile de dinainte de pandemie. (...) Wizz Air ia foarte în serios relaţia cu angajaţii săi şi suntem încrezători că structurile şi procesele noastre care au fost instituite pentru a sprijini angajamentul deschis şi transparent funcţionează extrem de bine, inclusiv „People Council”, care le oferă angajaţilor un forum pentru a discuta probleme importante, sondaje frecvente despre implicarea angajaţilor şi un program periodic de discuţii - Floor Talks, care permite un dialog constant cu CEO-ul nostru”, au mai spus oficialii companiei. În plus, au adăugat ei, Wizz Air a format recent un comitet pentru durabilitate şi cultură (Sustainability and Culture committee for the Board), prezidat de Charlotte Pedersen, ”cu scopul de a pune şi mai mult accent pe situaţiile legate de mediu şi oameni”.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
wizz air,
investitori,
sindicate,
romania,
caz

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.