Cum se împarte piaţa asigurărilor auto obligatorii. După un faliment şi o ieşire din piaţă, companiile îşi reaşază RCA-ul în portofolii

Autor: Mircea Nica Postat la 23 iunie 2022 90 afişări

În ultimul deceniu, piaţa asigurărilor obligatorii auto din România a trecut prin multe transformări, printre care trei falimente, ieşirea din piaţă a unor jucători, iar acum companiile rămase îşi regândesc strategia pentru această linie de business.

Cum se împarte piaţa asigurărilor auto obligatorii. După un faliment şi o ieşire din piaţă, companiile îşi reaşază RCA-ul în portofolii

♦ Euroins a fost liderul pieţei RCA 5 din ultimii 10 ani ♦ Începutul anului 2022 aduce pentru principalii jucători rămaşi pe zona RCA cote de piaţă de două, chiar trei ori mai mari decât la finalul anului 2021 ♦ După falimentul City Insurance, companiile Allianz-Ţiriac, Groupama şi Grawe au preluat cote semnificative din piaţa RCA la începutul anului 2022 ♦ Uniqa Asigurări, un jucător minor pe piaţa RCA, a ieşit la finalul anului trecut ♦ Odată cu un număr mai restrâns al jucătorilor pe piaţă, Axeria Iard, un nou jucător francez, s-a decis să intre pe piaţa RCA.

În ultimul deceniu, piaţa asigurărilor obligatorii auto din România a trecut prin multe transformări, printre care trei falimente, ieşirea din piaţă a unor jucători, iar acum companiile rămase îşi regândesc strategia pentru această linie de business.

Piaţa asigurărilor RCA, care în 2021 a ajuns la subscrieri de 5,95 mld. lei, un record atât din perspectiva primelor subscrise, cât şi a ritmului de creştere de 50%, a rămas cu 8 asigurători care activează pe acest segment din 11 câţi erau în urmă cu un deceniu.

Dintre cei 8 jucători care sunt avizaţi de Autoritatea de Supraveghere Finan­ciară (ASF) să vândă poliţe RCA, Axeria Iard este un nou jucător francez care a decis să intre pe piaţa RCA din România la finalul anului 2021.

Deşi anul 2022 aduce schimbări în ceea ce priveşte asigurătorii care vând poliţe RCA, dar şi reaşezarea cotelor de piaţă, anul 2021 reprezentat un punct de cotitură pentru piaţa RCA, fiind anul în care liderul pieţei asigurărilor şi cel mai dominant jucător de pe piaţa RCA, City Insurance, a intrat în faliment, iar în acelaşi timp un alt jucător, Uniqa Asigurări, a decis să iasă din piaţa RCA.

De-a lungul ultimilor 10 ani, asigură­torii care au rămas activi pe piaţa RCA sunt Euroins, Allianz-Ţiriac, Groupama, Omniasig, Asirom, Grawe şi Generali. Dintre aceştia, urmărind evoluţia cotelor de piaţă pe zona RCA, doar Euroins, Allianz-Ţiriac şi Grawe au înregistrat o creştere a cotei de piaţă în ultimul deceniu, în timp ce restul jucătorilor au înregistrat o scădere a cotelor de piaţă.

Unul dintre motivele pentru care companiile de asigurări fie au început să se distanţeze de zona RCA, observându-se în evoluţia cotelor de piaţă, fie au ieşit cu totul din piaţă sau au intrat în faliment este legat de pierderile care sunt asociate acestei linii de business printr-o rată a daunei combinată de peste 100%. Doar în ultimii 6 ani piaţa RCA a avut parte de trei falimente mari, Astra Asigurări, Carpatica Asig şi City Insurance. Deşi segmentul RCA pare a fi o gaură neagră în portofoliile companiilor de asigurări, el reprezintă unul dintre cele mai dominante segmente din întreaga piaţă a asigurărilor, cu peste 40% pondere în totalul subscrierilor din 2021.

Euroins România, acum noul lider al pieţei RCA după falimentul City Insurance, şi-a triplat cota de piaţă în ultimul deceniu, ajungând în anul 2021 la o cotă de piaţă de aproape 36%, iar în prima lună din 2022 a debutat cu o cotă de peste 37%. În ciuda faptului că Euroins a fost mereu pusă în acelaşi colţ cu City Insurance, compania a reuşit să evite o serie majoră de probleme printr-o creştere succesivă de capital, intrarea Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în acţionariatul grupului şi o încercare de reorientare şi către alte segmente de business. Cu toate acestea, linia principală de business din portofoliul său rămâne zona de asigurări auto în proporţie de 96%, fapt care se observă prin evoluţia cotei de piaţă pe segmentul RCA.

În ultimul deceniu, cota de piaţă a Euroins pe zona RCA a fluctuat în perioada 2012-2020, dar începând cu 2021 se vede clar tendinţa de creştere a cotei de piaţă. Acest lucru nu reprezintă o surpriză, având în vedere că cel puţin în perioada 2017-2021 compania oferea al doilea cel mai mic preţ la poliţele RCA, după City Insurance. În mod natural, mentalitatea populaţiei fiind de orientare către cel mai mic preţ în detrimentul altor factori precum calitatea serviciilor, Euroins a fost imediat luat ca următoarea opţiune după prăbuşirea City Insurance.

Cu toate acestea, începând cu data de 17 septembrie 2021, momentul în care ASF a decis să retragă autorizaţia de funcţionare a City Insurance şi a anunţat promovarea cererii de deschidere a procedurii de faliment împotriva companiei, piaţa RCA a intrat într-o zonă a incertitudinii, iar actorii pieţei au reacţionat printr-o prudenţă ridicată. Această prudenţă s-a manifestat printr-o creştere bruscă a preţurilor la poliţele RCA.

Deşi cotele de piaţă din 2021 a jucătorilor din zona RCA au scăzut raportat la anul 2012, faţă de 2020 sau chiar faţă de 2019, se observă mai multe creşteri la companii precum Allianz-Ţiriac, Groupama, Asirom şi Grawe, în ciuda reticenţelor pe care majoritatea jucătorilor o aveau în ceea ce priveşte piaţa RCA.

Allianz-Ţiriac, care acum este al doilea cel mai mare jucător pe zona asigurărilor RCA, şi-a menţinut o implicare relativ constantă de-a lungul ultimului deceniu, cota de piaţă fluctuând în jurul intervalului de 7% - 9%. Pe de altă parte, anul 2021 şi începutul anului 2022 arată o creştere semnificativă ieşită din tipar pentru Allianz-Ţiriac pe zona RCA, ceea ce înseamnă că apetitul pentru această linie de business a crescut mai mult ca niciodată.

În ceea ce priveşte Groupama, compania a avut trei mari vârfuri a cotei de piaţă pe zona RCA în perioada 2012-2021, respectiv o cotă de 9,30% în 2012, 7% în 2016 şi 9,08% în 2021. Cu toate acestea, cea mai mare creştere a cotei de piaţă a fost în anul 2021, când Groupama a înregistrat o triplare, de la 2,97% în 2020, la 9,08% în 2021. Avansul cotei de piaţă a continuat pentru companie şi în prima lună din 2022, ajungând să deţină o cotă de piaţă de peste 14%.

Faţă de Allianz-Ţiriac şi Groupama, companii ale căror cotă de piaţă s-a amplificat substanţial după falimentul City Insurance, Omniasig a rămas la un nivel modest de 5,39% în anul 2021. Raportat la anul 2012, Omniasig şi-a înjumătăţit cota de piaţă, compania fiind pe un trend descendent al cotei din anul 2018. Pe de altă parte, primele trei luni din 2022 au adus o cotă de piaţă de peste 7%.

Grawe, o companie care şi-a început prezenţa pe piaţa RCA în anul 2017, a captat în ultimii cinci ani o cotă din piaţa RCA de 3,9%, fiind pe un trend ascendent. După falimentul City Insurance, prima lună din 2022 au adus pentru companie o cotă de piaţă de 11%, ceea ce înseamnă că Grawe şi-a propus să devină un jucător mult mai activ pe zona RCA, acesta fiind un moment propice pentru o propulsare pe acest segment.

În ceea ce priveşte Generali, prezenţa companiei pe piaţa RCA a fost la un nivel a cotei de piaţă de sub 5% în ultimul deceniu, cu excepţia anului 2016, când societata a depăşit uşor nivelul de 5%. În perioada 2016-2020, trendul a fost unul descedent în ceea ce priveşte cota de piaţă pe zona RCA a companiei, iar anul 2021 a adus o creştere relativ mică de circa 1 punct procentual. Faţă de restul jucătorilor care activează pe segmentul RCA, prima lună din 2022 au adus cea mai mică cotă din piaţa RCA pentru Generali, respectiv 1,27%.

În ultimii 10 ani, piaţa asigurărilor RCA şi-a triplat volumul primelor brute subscrise, atingând un nivel record de 5,95 mld. lei în 2021. Astfel, dominanţa pieţei asigurărilor de segmentul RCA a continuat şi s-a intensificat în anul 2021, ajungând la o pondere de 41%, comparativ cu 34,5% în 2020, din volumul total al primelor brute subscrise de întreaga piaţă.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata,
rca,
faliment,
companii,
piata asigurarilor

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.