În ciuda scăderii economice, jucătorii din retail accelerează investiţiile. Retailul accelerează: 1,3 mld. euro proiecte în construcţie şi încă 700–800 mil. euro în proiectare. Anul acesta se pregătesc livrări de 160.000 mp de spaţii de retail

Autor: Bogdan Alecu, Mircea Nica, Valeriu Dănilă Postat la 16 octombrie 2025 38 afişări

În ciuda scăderii economice, jucătorii din retail accelerează investiţiile. Retailul accelerează: 1,3 mld. euro proiecte în construcţie şi încă 700–800 mil. euro în proiectare. Anul acesta se pregătesc livrări de 160.000 mp de spaţii de retail

♦ În total, peste 2 mld. euro se pregătesc să schimbe feţele oraşelor – de la Cluj şi Constanţa până la Bucureşti şi centrele urbane secundare  Dincolo de cifre, mallurile devin ecosisteme mixte de retail, entertainment şi servicii, iar retail parkurile se extind în oraşe cu sub 50.000 de locuitori. În prima linie se află Iulius, cu proiecte de anvergură la Cluj şi Constanţa, One United Properties, care readuce la viaţă fosta Hală Ford din Floreasca, şi Veranda Mall, care mizează pe proximitate şi comunitate. Retailul devine astfel un indicator al încrederii investitorilor şi al capacităţii României de a atrage capital pe termen lung.

Investitorii locali devin principalii investitori din piaţă, repre­zentând jumătate din tranzacţiile din 2025, în timp ce giganţi pre­cum Iulius pariază 1,3 miliarde de euro pentru viitoare proiecte, One United Properties restaurează fosta fabrică Ford pentru a o transforma în destinaţie gastronomică premium, iar retail parkurile colonizează oraşe cu sub 50.000 de locuitori. Randamentele de 7-9% atrag capital într-un moment în care infrastructura rutieră explodează – de la 1.300 la potenţial 2.500 de kilometri de autostrăzi –, iar mallurile mari con­tinuă să fascineze consumatorii români într-o manieră unică în Europa.

„Piaţa este foarte dinamică, nu doar ca investiţii, ci şi ca dezvoltare şi apetit al consumatorilor“, spune Laura Dumea-Bencze, head of research, CBRE România.

Datele arată un pipeline ferm: 1,3 mld. euro în proiecte aflate în construcţie şi încă 700–800 mil. euro în proiectare, adică aproximativ 2 mld. euro ce pot intra în piaţă în următorii ani.

Dinamica se vede şi în livrări: 160.000 mp până la T3/2025, respectiv peste 400.000 mp în dezvoltare (incluzând 2025). Stocul modern totalizează 4,8 mil. mp, din care 70% sunt centre comerciale, restul retail park-uri, cu extindere vizibilă în oraşe sub 50.000 de locuitori.

La Iulius în proiectul din Cluj-Napoca, Rivus intră în faza finală de autorizare: 142.000 mp retail, 70% pre-închiriaţi, parc de 5,2 ha, multiplex IMAX şi peste 30 de restaurante; investiţia depăşeşte 500 mil. euro. „Retailul nu mai e doar ancoră. Venim cu funcţiuni complementare – cultură, wellness, spaţii verzi – pentru a crea o destinaţie“, spune Oana Diaconescu, head of leasing, Iulius. La Constanţa, pe 38 ha (fostul Oil Terminal), se conturează un proiect de peste 800 mil. euro, cu funcţiuni culturale, recreative, parc şi grădină botanică, retail şi servicii publice – o destinaţie activă 365 de zile/an. În paralel, Palas Iaşi intră în remodelare pe 80.000 mp, inclusiv deschiderea Primark la circa 3.000 mp, iar în zona metropolitană Iaşi, Family Market Tomeşti - investiţie 29 mil. euro, 16.000 mp retail şi 10.000 mp parc, testează formatul de proximitate.

One United Properties finalizează reconversia Halei Ford din Floreasca: 14.500 mp GLA, cu peste 2.000 mp terase la parter, două niveluri de parcare subterană interconectate cu One Mircea Eliade/One Tower. „La parter vom avea un concept premium Auchan şi prima hală gastronomică într-o clădire monument; la etaj, un centru de wellness operat de un partener din Londra, în premieră pe piaţă“, spune Mihai Păduroiu, CEO Office&Commercial Division, One United Properties. Deschiderea oficială este prevăzută pentru vara anului 2026.

Pe segmentul community mall, Veranda mizează pe proximitate şi ocupare aproape de 100% pe 35.000 mp. „Creştem odată cu comunitatea şi ne diversificăm“, spune Ofelia Preda. 2025 aduce branduri noi, reconversii de spaţii şi consolidarea componentelor de servicii (imagistică, gaming). Mallul accelerează omnicanalul: people-countere, plată a parcării în app, chatbot, podcast „Vineri cu Veranda“, plus soluţii logistice pentru livratori. Pe termen scurt, se analizează extinderea pe esplanadă, păstrând zona verde şi adăugând cafenele/gelaterii.

Contextul macro funcţionează ca suport: intrarea în Schengen, proiectele de infrastructură (reţea rutieră în lucru/licitare), plus fondurile europene din coeziune şi PNRR. Pe investiţii, 2025 rămâne un an de tranziţie, dar cu apetit în creştere şi pondere mai mare a capitalului local (aprox. 50% din tranzacţii, potrivit CBRE). Randamentele indică în continuare atractivitate: 8–9% pentru proiectele la vânzare, 7%. „Traficul şi vânzările au depăşit nivelurile pre-pandemice, iar retailul e preferat în faţa birourilor în ultimii trei ani“, punctează Cristi Moga, head of capital markets la Cushman & Wakefield Echinox.

Pentru 2026–2027: pipeline-ul continuă să crească iar finanţările revin pe fondul scăderii dobânzilor, iar strategiile se mută spre destinaţii complete, cu mix de retail, entertainment, cultură, sport şi spaţii verzi. Investitorii vizează proiecte dominante regional sau de proximitate bine ancorate în comunităţi, cu tehnologie şi servicii integrate. În cifre şi în planuri, retailul românesc îşi face loc în prima linie a CEE.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.