Cea mai mare surpriză din piaţa tech: Perplexity, una dintre companiile-vedetă ale epocii AI, a oferit 35 mld. dolari pentru a cumpăra Google Chrome

Autor: Ştefan Stan Postat la 13 august 2025 57 afişări

Cea mai mare surpriză din piaţa tech: Perplexity, una dintre companiile-vedetă ale epocii AI, a oferit 35 mld. dolari pentru a cumpăra Google Chrome

Perplexity a făcut o ofertă nesolicitată de 34,5 miliarde de dolari pentru Chrome, în timp ce start-up-ul de inteligenţă artificială se poziţionează ca potenţial cumpărător în cazul în care o instanţă din SUA ar obliga gigantul de căutări să vândă browserul web, scrie FT. 

Într-o scrisoare trimisă marţi lui Sundar Pichai, directorul executiv al Alphabet (compania-mamă a Google), cofondatorul Perplexity, Aravind Srinivas, a spus că oferta este „concepută pentru a satisface o măsură antitrust… prin plasarea Chrome în mâinile unui operator capabil şi independent.”

Perplexity, al cărei instrument de căutare AI concurează direct cu produsul principal al Google, a făcut o ofertă la fel de mediatizată la începutul acestui an pentru a cumpăra TikTok cu 50 de miliarde de dolari — tranzacţie care nu s-a concretizat.

Pentru Chrome, Perplexity susţine că „mai multe fonduri mari de capital de risc au fost de acord să finanţeze integral [tranzacţia în numerar]”, dar a refuzat să le numească. Valoarea ofertei este aproape dublă faţă de evaluarea start-up-ului, de 18 miliarde de dolari.

„Nu e o glumă. Suntem buni la asta. Ştim că am fi administratori buni ai Chrome şi am contesta pe oricine ar spune că ar fi mai buni decât noi,” a declarat Jesse Dwyer, şeful departamentului de comunicare al Perplexity, pentru Financial Times.

Alphabet a refuzat să comenteze. O persoană familiară cu discuţiile interne a spus că firma nu consideră oferta una serioasă.

După ce a pierdut un proces antitrust privind dominaţia pe piaţa de căutări online, Google se pregăteşte ca, luna aceasta, o instanţă federală să stabilească aşa-numitele măsuri reparatorii.

Cea mai drastică decizie ar putea include obligarea companiei să vândă Chrome, măsură pe care Departamentul de Justiţie al SUA o consideră necesară pentru a sparge monopolul ilegal.

Anul trecut, judecătorul Amit Mehta a decis că Google şi-a menţinut controlul asupra pieţei căutărilor online prin cheltuirea a miliarde de dolari pe acorduri exclusive cu operatori de telefonie mobilă, dezvoltatori de browsere şi producători de dispozitive, în special Apple.

Alphabet ar putea fi, de asemenea, obligată să partajeze mai multe date cu rivalii, pentru a-i ajuta să creeze alternative viabile la motorul său de căutare, care deţine aproape 90% din piaţă.

Totuşi, Google a promis că va contesta măsurile, ceea ce ar putea întârzia vânzarea Chrome cu ani de zile.

Pichai a declarat că solicitările Departamentului de Justiţie sunt „extinse” şi „extraordinare”, prezintă riscuri de securitate pentru datele utilizatorilor şi echivalează cu obligarea companiei să îşi cedeze gratuit proprietatea intelectuală.

Deşi este mult mai mică şi are doar trei ani, Perplexity a devenit o problemă pentru Google, aplicaţia sa câştigând rapid popularitate în magazinele Android şi Apple.

Susţinută de SoftBank, Nvidia şi fondatorul Amazon, Jeff Bezos, Perplexity susţine că are 30 de milioane de utilizatori activi şi peste 780 de milioane de interogări lunare, comparativ cu cele 13,7 miliarde de căutări zilnice ale Google.

Preţul acţiunilor Alphabet a scăzut în mai, după ce un executiv Apple a spus că firma discută posibilitatea de a oferi Perplexity ca opţiune implicită alternativă pe iPhone şi că numărul căutărilor Google pe browserul Safari a scăzut pentru prima dată în decenii.

Google a început să ofere prin motorul său de căutare modul „AI Mode”, care furnizează răspunsuri directe în locul listei tradiţionale de linkuri.

Srinivas, fost intern la Google, şi-a ironizat adesea competitorul pe reţelele sociale. A atras titluri cu propunerea improbabilă de a cumpăra TikTok pentru a rezolva problema proprietăţii chineze, în ciuda interesului unor jucători cu resurse financiare mult mai mari.

Chrome este cel mai folosit browser din lume şi ar atrage numeroşi cumpărători dacă Google ar fi obligată să îl vândă. Un director OpenAI a declarat că producătorul ChatGPT ar fi, de asemenea, interesat de achiziţia browserului.

Rivalii sunt, de asemenea, interesaţi să cumpere Chromium ca parte a unui acord — software-ul open-source pe baza căruia sunt construite multe browsere, inclusiv Microsoft Edge.

Srinivas a promis în scrisoare să păstreze Chromium open-source, să lase Google ca motor de căutare implicit, să reţină majoritatea angajaţilor şi să investească 3 miliarde de dolari în doi ani.

Luna trecută, Perplexity a lansat un browser web nativ AI numit Comet, construit pe platforma Chromium, care poate acţiona ca agent în numele utilizatorilor, urmând comenzi vocale şi text pentru a îndeplini sarcini precum cumpărături, rezumarea fluxurilor de social media şi trimiterea de e-mailuri.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
google,
miliarde

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.