Cea mai grea lovitură pentru combustibilul care alimentează o lume întreagă e pe drum. Preţurile au toate şansele să explodeze

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 16 ianuarie 2023 465 afişări

Cea mai grea lovitură pentru combustibilul care alimentează o lume întreagă e pe drum. Preţurile au toate şansele să explodeze

O mare parte din piaţa motorinei, combustibilul de bază al economiei mondiale, se pregăteşte ca în aproape trei săptămâni să se transforme în ţinta sancţiunilor europene. Uniunea Europeană şi G-7 vor încerca să plafoneze preţurile exporturilor de combustibil din Rusia, scrie Bloomberg.

Plafonarea care va zgudui piaţa motorinei coincide cu o altă iniţiativă similară a UE, care presupune interzicerea totală a importurilor de produse petroliere ruseşti, ambele urmând să intre în vigoare de la 5 februarie 2023.

Măsuri similare sunt deja în vigoare şi vizează ţiţeiul rusesc, însă plafonarea şi lansarea unei interdicţii pentru carburanţii rafinaţi – în special motorina – este ceea ce îi îngrijorează pe analiştii din piaţa petrolieră, mai ales din cauza posibilităţii creşterii preţurilor.

Înainte de război, Rusia era cel mai mare furnizor energetic al Europei, care până la momentul invaziei a continuat să achiziţioneze cantităţi uriaşe de combustibili. Pe termen scurt, există riscul apariţiei unor preţuri mult mai mari.

„Pierderea barilului de petrol este foarte gravă, iar înlocuirea acestuia va fi o provocare logistică uriaşă. Cu toate acestea, piaţa nu se mai panichează chiar atât de puternic pentru că problemele ar putea exista doar pe termen scurt”, a declarat Kehsav Lohiya, fondatorul firmei de consultanţă Oilytics.

Uniunea Europeană va trebui să găsească o soluţie pentru a înlocui 600.000 de barili pe zi (cantiatea de motorină importată – n.r.), iar Rusia va fi forţată să-şi găsească alţi clienţi sau să reducă producţia rafinăriilor.

Până în prezent, cele mai rele previziuni legate de iarnă şi lipsa de petrol nu s-au adeverit, iar preţurile au scăzut pe fondul unei perioade deosebit de calde. Preţul petrolului a scăzut brusc după ce sancţiunile impuse Rusiei au părut să ducă la redirecţionarea fluxurilor de export în loc să le reducă.

Printre cei mai mari clienţi ai Moscovei se numără Africa, America Latină şi chiar şi anumiţi actori din Asia.

În lipsa Rusiei, Europa îşi va îndrepta atenţia către Orientul Mijlociu, unde noi rafinării gigantice calcă pedala de acceleratie.

Analişti şi consultanţi importanţi din interiorul pieţei petroliere sunt rezervaţi în privinţa Rusiei. Energy Aspects din Marea Britanie susţine că Rusia va putea găsi clienţi pentru doar o treime din exporturile sale de motorină şi va fi nevoită să închidă anumite rafinăriile pentru că nu va avea unde să trimită surplusul.

„Embargoul asupra produselor petroliere este cel mai complicat, deoarece Rusia s-a luptat mult timp să-şi plaseze motorina oriunde în afara Europei”, a declarat Amrita Sen, consultant şef în cadrul Energy Aspects, cu ocazia Forumul Energetic Global al Emiratelor Arabe Unite.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
combustibili,
preturi,
drum,
explozie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.