Pandemia este un dezastru pentru mulţi, dar şi o reală şansă pentru a avea acces la un obiectiv care înainte era doar un vis pentru mulţi proprietari de afaceri din ţara noastră

Autor: Alexandra Matei Postat la 22 aprilie 2021 154 afişări

Un magazin fizic era, înainte de pandemia de COVID-19, un vis frumos pentru unii jucători care îşi creaseră un renume doar în online. Astăzi, câţiva antreprenori curajoşi s-au ales, în urma pandemiei, nu doar cu anxietate, teama de virus şi dezechilibre economice, ci şi cu ceva bun: locaţii fizice pentru businessurile lor din online.

În urmă cu mai bine de un an, pe vremea când România nu cunoscuse încă lupta cu pandemia, cei mai mulţi jucători de retail din online doar visau la extinderea în offline, cu magazine fizice pentru businessurile lor. Astăzi, după un an de stres, anxietate şi regândirea afacerilor, câţiva antreprenori curajoşi şi-au văzut visul devenit realitate, într-un context atipic – au pariat pe locaţii fizice, într-un timp în care toţi marii jucători din piaţa de retail s-au refugiat în online. Încrederea câştigată de-a lungul timpului, oportunităţile şi spaţiile libere aduse de pandemie, dar mai ales, îndrăzneala antreprenorilor au făcut ca afacerile lor, care funcţionau înainte doar în mediul online, să se extindă şi către zona de offline. Businessurile care au ales să meargă contra curentului, vin din sectoare diferite, iar trendul «de la online, la offline», s-a regăsit atât în Capitală, cât şi în alte oraşe mari, cum ar fi Cluj-Napoca.

Magazine de cadouri personalizate, cu haine, încălţăminte şi alte articole vestimentare pictate manual, laboratoare de croissante, magazine de ochelari sau de mobilier sunt doar câteva dintre businessurile care şi-au găsit loc şi în retailul stradal sau în marile centre comerciale din ţară, în cel mai greu an pentru afacerile mici. StarGift, un magazin online cu produse personalizate, creat de antreprenorul Liviu Bîrleanu după o carieră de zece ani în domeniul IT, s-a extins la începutul acestui an cu primul magazin fizic, în mall-ul Plaza din Bucureşti, în urma unei investiţii de 100.000 de euro. Recent, antreprenorul a anunţat deschiderea celui de-al doilea magazin fizic din Capitală, în mall-ul Afi Palace Cotroceni. „Fiecare criză vine şi cu unele oportunităţi. Dacă înainte de pandemie, din cauza cererii foarte mari pentru spaţii comerciale în marile centre, cel mult puteam spera la o insulă într-un mall din Bucureşti, acum, pandemia a venit cu spaţii libere. Unii proprietari au fost deschişi la discuţii cu noi, chiar dacă nu suntem un mare lanţ internaţional sau o mare companie autohtonă, ci încă suntem un start-up”, povesteşte fondatorul afacerii cu cadouri personalizate StarGift, care a ajuns la venituri de 1,2 milioane de euro în 2019.

Liviu Bîrleanu a construit de la zero businessul StarGift în 2016 şi a ajuns, treptat, la peste 30 de categorii de obiecte personalizate, care atrag peste 6.000 de comenzi lunar. Anul trecut, ambiţia antreprenorului era de a ajunge mai aproape de clienţi cu magazine fizice, scop pe care el şi l-a atins anul acesta, după deschiderea celor două locaţii în marile centre comerciale. În magazinul StarGift din AFI Cotroceni, clienţii pot personaliza popularele căni şi brelocuri, pot achiziţiona articole de bucătărie personalizate prin broderie, sticle de vin sau şampanie sau chiar cutii din lemn personalizate prin gravură laser.

Liviu Bîrleanu crede că, pe termen lung, pentru acest tip de magazin, mixul online-offline ar trebui să fie varianta câştigătoare. Totuşi, el spune că rămâne de văzut dacă timingul businessului cu cadouri personalizate de intrare în zona retailului offline a fost unul bun, întrucât sfârşitul pandemiei pare a fi departe, iar un astfel de magazin fizic într-un centru comercial presupune cheltuieli diferite faţă de un magazin online – începând de la proiectare, amenajare, mentenanţă sau angajaţi cu un program de 10-12 ore pe zi, şapte zile din şapte şi până la chiria spaţiului cu toate celelalte costuri adiacente.

Trendul antreprenorilor curajoşi a ajuns în Cluj-Napoca, unde businessul Terrawell, un magazin care promovează conceptul de zero waste, a făcut trecerea din online în offline, în toamna anului trecut. Raluca Răileanu, economist de profesie şi antreprenoare în viaţa de zi cu zi, care a fondat magazinul Terrawell din dorinţa de a ajuta oamenii să găsească produse fără plastic şi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura, a pariat pe o locaţie fizică în centrul Clujului, în care a investit circa 4.000 de lei.

„Clienţii din Cluj sunt foarte fericiţi. Le este mult mai uşor să treacă pe la magazin şi să cumpere decât să comande şi să vadă produsele doar online. Tipul de produse este puţin mai altfel, astfel că ei s-au bucurat foarte mult să vină şi să le vadă fizic şi să testeze aromele direct în magazinul fizic. Pentru a veni în întâmpinarea acestei nevoi a clienţilor noştri, am decis ca, în ciuda faptului că este pandemie, să deschidem şi locaţia offline a magazinului Terrawell”, a declarat Raluca Răileanu, fondatoarea afacerii  Terrawell. În magazin se găsesc, în mare, aceleaşi produse pe care clienţii le pot achiziţiona de pe site, cum ar fi produsele de îngrijire personală (tablete de pastă de dinţi sau apă de gură, săpun de vase solid, gel de duş la vrac, fiecare ambalate în folie de carton), produse pentru casă (săpunieră din bambus, şerveţele cerate care suplinesc folia alimentară) sau chiar produse pentru drumeţii (caserole din inox, sacoşe din bumbac, săculeţi reutilizabili). Fondatoarea businessului care funcţionează sub eticheta „fără plastic” spune că pandemia de Covid-19 a fost o perioadă de nelinişte, pentru că nimeni nu ştia ce se va întâmpla, clienţii au devenit mai chibzuiţi, dar au cumpărat în continuare produse, iar atunci când a văzut că lucrurile nu sunt atât de negre şi se stabilizează, a prins curaj pentru a se extinde.

Trecerea din online în offline se vede şi în zona comerţului cu produse de mobilier. The Edit, un showroom virtual pentru produse de mobilier şi accesorii, este un business online început în 2019 de antreprenoarele Magda Staicu şi Irina Pogonaru, al cărui spaţiu fizic urmează să fie finalizat anul acesta. „Planurile noastre pentru anul 2021 includ finalizarea spaţiului The Edit care va fi în acelaşi timp concept store şi un cadru pentru arhitecţi şi clienţii acestora. Ne dorim să creăm mediul care să inspire un lifestyle curatoriat – a considered home – un spaţiu în care vei regăsi toate categoriile de produse de pe site, dar prezentate în context”, spun cele două fondatoare ale afacerii.

Alte câteva businessuri din Bucureşti, care au mers contra curentului în vreme de pandemie, de la online la offline, sunt businessul Malabaila, un proiect în care două tinere pictează tricouri şi alte articole vestimentare, Lunet, un producător român de ochelari, care a deschis o locaţie fizică în centrul Bucureştiului şi Fika18, un laborator de croissante, care funcţiona doar prin intermediul livrărilor şi care a deschis un prim punct de desfacere pe Calea Victoriei. Saltul de la online la offline, în plină pandemie, a însemnat pentru micii antreprenori, în primul rând, curaj. Aceştia şi-au asumat riscuri – cum este şi firesc în antreprenoriat – atunci când au decis să se extindă cu locaţii fizice şi să-şi contureze renumele şi imaginea şi dincolo de ecranele monitoarelor sau a platformelor pe care funcţionează magazinele lor online.

Pandemia le-a dat ocazia să aducă, în afacerile lor, mai multă personalitate, mai multă culoare şi mai multă interacţiune fizică între clienţi şi produse. Unii au luat şi ceva bun din această pandemie, alţii încă nu, dar nu e timpul pierdut, căci sfârşitul pandemiei nu pare să fie chiar atât de aproape, iar adaptabilitatea – cuvântul vedetă al anului 2020 – încă dăinuie în lumea antreprenorilor.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Ieşim din criza Covid. Ce fac românii după 15 mai. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.