Sunt romanii prea saraci sau prea comozi ca sa exporte?

Postat la 12 aprilie 2006 2 afişări

Fara un marketing eficient, sanse de export nu prea exista. Iar participarea la targurile internationale nu este nimic altceva decat marketing. Algoritmul este destul de simplu: pentru a fi comandate, produsele trebuie cunoscute de eventualii parteneri.

Fara un marketing eficient, sanse de export nu prea exista. Iar participarea la targurile internationale nu este nimic altceva decat marketing. Algoritmul este destul de simplu: pentru a fi comandate, produsele trebuie cunoscute de eventualii parteneri.

Jumatate din cheltuielile de transport si cazare si 100% din costurile pentru spatiu de expunere, amenajarea standului, transportul mostrelor, formalitati vamale si cheltuieli de protocol. Acesta este sprijinul pe care producatorii romani din industria alimentara il vor primi din partea autoritatilor pentru participarea la Anuga 2005, cel mai mare targ alimentar din lume, care se desfasoara din doi in doi ani la Köln. De ce acest sprijin? Pentru ca, ani de zile, romanii s-au lamentat ca sunt prea mari costurile de participare la astfel de targuri. Deci asta ar putea fi sansa lor - pentru unii, singura - de a exporta. Mai mult de-atat, investitia in participarea la targuri se amortizeaza foarte repede, dupa cum explica Roberta Moldoveanu, Project Manager Koelnmesse, in cadrul Camerei de Comert si Industrie Romano-Germana.

Participarea la targuri reflecta, de fapt, interesul firmelor pentru export si promovarea in exterior a imaginii. Editia Anuga din 2003 este graitoare: 6 producatori expozanti si 300 de vizitatori din Romania. Comparativ, din Ungaria au participat 90 de expozanti si 900 de vizitatori. Pana si Bulgaria are o prezenta constant mai buna decat a romanilor - 32 de firme expozante in 2003. In treacat fie spus, Romania este una din putinele tari care nu au avut, pana acum, un pavilion national la Anuga. Si asta in conditiile in care majoritatea firmelor romanesti spun ca sunt interesate de participarea la targ. Faptele arata, insa, ca foarte putini pun in practica intentiile declarate. 

E foarte adevarat, pe de alta parte, ca nici potentialii expozanti nu au beneficiat de sprijin din partea oficialitatilor, ca in alte tari. Ani in sir, producatorii de profil s-au plans de costurile prea mari de participare la targuri. Acum, situatia s-a schimbat: vor primi o sustinere financiara substantiala. Ramane de vazut cati se vor arata nu numai interesati, ci si dispusi sa se promoveze. Romania se autointituleaza tara cu potential agricol. Dar cand vine vorba de alimente, mai repede importam decat exportam.

In primele sapte luni ale acestui an, importurile de produse alimentare si bauturi au fost de aproape 4 ori mai mari decat exporturile, conform Institutului National de Statistica si Studii Economice (INSSE). Astfel, exporturile au inregistrat o valoare de 137,1 milioane de euro, in crestere cu 49,7% fata de aceeasi perioada din 2003, in timp ce importurile au avut o valoare de 525,9 milioane de euro, in crestere cu 11,6% fata de perioada similara a anului anterior. Si asta poate chiar din lipsa interesului pentru export, mai ales ca multe firme spun ca vor sa se concentreze asupra pietei interne.

Este ingrijorator ca doar sase firme au inteles cat de importanta este participarea lor la astfel de manifestari. In 2003, industria alimentara a fost reprezentata, la Anuga, de Grupul European Drinks (atat European Food cat si European Drinks), Prodal ‘94, Principal Construct, Romaqua Group Borsec si Victoria Sibiu. Participantii spun, la unison, ca participarea la targ a fost benefica - prin numarul mare de potentiali parteneri - si ca intentioneaza sa participe si la alte editii.

Un alt participant la o editie Anuga, Agroexport Bunafira, a incheiat in urma targului contracte in valoare de 100 de ori mai mare decat costurile participarii. Ar fi avut unde sa exporte mai mult, dar firma este de tip IMM. Pana la urma, daca o firma de dimensiuni relativ mici a putut suporta cheltuielile, cu siguranta ca ar fi putut participa si altii: sunt firme ale caror bugete de marketing depasesc, de zeci sau sute de ori, aceste costuri. Dar ezitarea romanilor tine doar de neputinta de a suporta cheltuielile de participare? Sau poate pe multi ii tempereaza clauzele contractelor de export? Sau poate, pentru unii, e pur si simplu mai comod sa-si desfasoare activitatea doar in granitele Romaniei? Doar numarul participantilor la editia din 2005 a Anuga poate da un raspuns clar la aceste intrebari.

Urmărește Business Magazin

/opinii/sunt-romanii-prea-saraci-sau-prea-comozi-ca-sa-exporte-1005541
1005541
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.