O piata in care dictam si noi

Postat la 17 aprilie 2007 1 afişăre

In timp ce in materie de bunuri de consum distribuitorii straini si retelele de magazine fac regula, in domeniul materialelor de constructii romanii opun rezistenta. Nu numai ca lupta umar la umar cu numele internationale, dar au si aspiratii de companii cu acoperire regionala. Dar nu la nivel de tara, ci de continent.

In timp ce in materie de bunuri de consum distribuitorii straini si retelele de magazine fac regula, in domeniul materialelor de constructii romanii opun rezistenta. Nu numai ca lupta umar la umar cu numele internationale, dar au si aspiratii de companii cu acoperire regionala. Dar nu la nivel de tara, ci de continent.

 

Arabesque Galati, unul dintre cei mai importanti distribuitori si comercianti de materiale de constructii, vrea sa imprumute 56 de milioane de euro de la International Financial Corporation (IFC) pentru extinderea activitatilor din Romania, Ucraina si Moldova si pentru patrunderea in Serbia si Bulgaria. Suma totala a investitiilor programate de companie este estimata la 90 mil. euro. Dincolo de valoarea investitiilor - nu foarte mari in comparatie cu cele cheltuite pentru deschiderea primului hipermarket Auchan (40 mil. euro), dar uriase in comparatie cu deschiderea unui supermarket (1,5 mil. euro) - cel mai interesant suna tinta (nu neaparat declarata) a companiei: jucator regional la nivel continental. Prezent acum in trei tari, Arabesque vrea sa-si intinda reteaua in alte doua, iar cu cinci tari in portofoliu compania intra deja in capitolul multinationalelor.

 

Poate nici asta n-ar produce prea mare surpriza, daca n-ar fi vorba de o afacere controlata de un roman - omul de afaceri Cezar Rapotan - caci cumparatorii s-au obisnuit cu invazia numelor internationale, care mai de care mai greu de citit/pronuntat de clienti fara cunostinte de franceza sau germana. Dar cum firmele romanesti din distributie si retail ce-au trecut peste granite se pot numara pe degete, se poate spune ca romanii s-au obisnuit mai degraba sa se lase invadati decat sa invadeze ei. Mobexpert, cel mai jucator de pe piata locala de mobilier, este pana acum printre putinii retaileri ce au pasit peste granite, prin magazine in Bulgaria si Serbia. Insa pasul cel mare, adica deschiderea in strainatate a unui magazin de mari dimensiuni se va intampla in acest an, la Sofia. Planurile grupului prevad o retea de 24 de hipermagazine pana in 2011, dintre care patru in afara granitelor. Acum, Mobexpert are cinci hipermagazine - patru in Bucuresti si unul la Brasov.

 

In domeniul distributiei insa, extinderea in regiune nu este un fenomen nou. Aquila, una dintre cele mai mari firme locale de distributie de bunuri de larg consum, a iesit peste granite inca din 2003, prin infiintarea firmei Standard AVD in Serbia si Muntenegru. Acum, compania a marcat pe harta si filiale in Bulgaria (Akila) si in Republica Moldova (Trigor ADV). Cifrele de afaceri ale activitatilor de peste hotare au depasit, in 2005, 15 milioane de euro, peste jumatate din aceasta cifra fiind date de operatiunile din Moldova.

 

Atat retailerii, cat si distribuitorii romani sunt insa mai activi intre hotare. Si daca strainii domina clar segmente precum cash & carry (Metro si Selgros), hipermarket (Carrefour, real, Cora, Kaufland, Auchan) si supermarket (Mega Image, La Fourmi), in domeniul bricolajului lucrurile se schimba radical. "Indiferenta" retelelor internationale, vreme de ani buni, fata de piata romaneasca, a dat ragaz romanilor sa actioneze. Asa ca romanii de la Ambient si Dedeman lupta de la egal la egal cu nemtii de la Praktiker si francezii de la Bricostore, chiar daca piata se aglomereaza prin intrarea (deja sau in pregatire) si a altor actori cu nume straine, ca Mr. Bricolage, Baumax sau Hornbach. Reteaua Ambient, dezvoltata de sibianul Ioan Ciolan, numara acum 35 de magazine si 11 centre comerciale. Dupa 13 ani de existenta compania a depasit, in 2006, cifra de afaceri de 120 de milioane de euro, vanzarile fiind mai mici decat ale Praktiker (153,6 mil. euro), dar mai mari decat ale Bricostore (circa 90 mil. euro).

 

La capitolul intentii se inscriu insa antreprenori romani ce si-au fixat drept tinta sa-si scoata produsele - si chiar retelele - in tari vecine. Planurile creionate de cel mai mare retailer roman din domeniul vestimentar, Dinasty, vizeaza ca pasul peste granitele tarii sa fie facut in trei ani. Compania doreste ca la orizontul lui 2017 sa opereze o retea cu peste 50 de magazine, in conditiile in care acum are 30 de puncte de vanzare, din care opt sub brandul Dinasty si 22 poarta numele Alb si Negru (in parteneriat cu casa de moda Agnes Toma).

Cu un pas mai inaintea altor afaceri romanesti - cu filiale in alte doua tari, Arabesque si-a batut in cuie programul de investitii pentru urmatorii trei ani in perspectiva obtinerii creditarii de la IFC, care va veni in doua transe egale, atat in mod direct, cat si printr-un imprumut sindicalizat.

 

Interesant este ca Arabesque a intrat discret si pe piata de bricolaj, prin primul magazin deschis pe piata romaneasca in franciza sub brandul francez Mr. Bricolage, in ultima parte a anului trecut.

 

Compania a fost evaluata in Topul celor mai valoroase companii din Romania, editat in cursul anului trecut de ZF si compania de consultanta Capital Partners, la 139 de milioane de euro. Arabesque are acum o retea de peste 30 de centre de distributie in Romania, Ucraina si Republica Moldova si a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 734,4 milioane de lei (204 mil. euro), avand aproximativ 3.000 de angajati.

 

Pe piata romaneasca companiile internationale de comert se afla intr-o cursa contra cronometru pentru a-si extinde si, dupa caz, consolida afacerile, dar ofensiva romanilor se profileaza tot mai clar. Intr-un peisaj din ce in ce mai aglomerat, supapa de crestere a afacerilor romanesti este extinderea peste hotare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
O piata in care dictam si noi
/opinii/o-piata-in-care-dictam-si-noi-1008902
1008902
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.