Evoluţia platformelor mobile

Autor: Mircea Sarbu Postat la 19 noiembrie 2012 31 afişări

De la lansarea din 2008, au fost activate peste o jumătate de miliard de dispozitive bazate pe Android. Ritmul activărilor a ajuns la 1,3 milioane pe zi şi probabil va creşte până când dominaţia Android va fi totală. Însă banii trag încă spre Apple.

Mi-am permis în mai multe rânduri să contest (sau chiar mai rău) predicţiile prestigioasei companii IDC, specializate pe studiul pieţei în domeniul noilor tehnologii. Ambiţia IDC de a încerca să prevadă cotele de piaţă pe un interval de cinci ani într-o zonă atât de dinamică precum cea a platformelor mobile smartphone îmi pare din start lipsită de sorţi de izbândă. Mai cu seamă atunci când justificările oferite îmi par oarecum "mecaniciste", prea puţin ponderate de aspecte mai subtile privind obiceiurile cumpărătorilor. De exemplu, ataşamentul faţă de branduri, imaginea publică a companiilor sau "efectul de turmă".

În 2010, analiza IDC prevedea pentru Android o cotă de doar 25% în 2014, în vreme ce pentru Symbian se prevedea un glorios 32,9%. Cu un an mai târziu, previziunile pentru 2015 vedeau Symbian în pragul extincţiei, Windows Phone la 21%, iar Android la 45%. Desigur că a intervenit înţelegerea dintre Nokia şi Microsoft, dar presupunerea că toate procentele Symbian vor trece automat la Windows Phone, iar cota de piaţă deţinută de Nokia se va menţine constantă un întreg cincinal mi s-a părut cel puţin hazardată. Dar chiar şi pe termen scurt previziunile au fost contrazise de realitate: pentru a calcula baza de plecare spre 2015 se foloseau previziunile la jumătatea anului pentru 2011, iar Windows Phone pleca de la 5,5%, Android de la puţin sub 40% (adică se prevedea o aplatizare) şi Symbian de la 21%. Nimic nu s-a adeverit.

Zilele trecute IDC a venit cu nişte statistici mai cuminţi, care se limitează să măsoare şi nu se lansează în pronosticuri. În calcul au fost luaţi anii 2011 şi 2012, aşa că putem să contemplăm acurateţea previziunilor pe doar şase luni. Datele finale pentru 2011 spun că Android n-a terminat anul cu cele 39,5 de procente anticipate, ci cu 57,5% (adică mult mai mult decât se estima pentru 2015), în vreme ce din cele 5,5 procente pentru Windows nu s-a adeverit decât 1,2%. Însă cu adevărat spectaculoase sunt datele preliminare pentru 2012, care pun în evidenţă o cotă de piaţă de nu mai puţin de 75% pentru Android. Creşterea de doar un procent (la 14,9%) pentru iPhone nu este interesantă, cum nu este nici creşterea de 0,8% pentru Windows Phone, însă este interesantă evoluţia sistemului Symbian, care în 2011 a scăzut mult mai vertiginos decât estima IDC, dar chiar şi în aceste condiţii rămâne peste Windows în 2012.

Au fost prea multe procente până aici, aşa că în absenţa unor grafice n-are rost să insist. Ideea este că 3 din 4 telefoane vândute anul acesta au fost Android şi, dacă punem la socoteală numărul celor aflate în funcţiune din anii trecuţi, putem trage concluzia prudentă că peste 80% din telefoanele inteligente de pe planetă rulează Android. Si, cu toate acestea, cea mai mare parte a presei pare să ignore acest fapt, continuă să rezerve prima pagină pentru vedeta iPhone şi să trateze Android ca un "underdog". Această asimetrie nu se mai justifică nici măcar din perspectivă tehnică, pentru că ultimele versiuni Android sunt considerate în multe aspecte superioare unui iOS care pare că nu mai ţine ritmul. Chiar dacă iPhone 5 este un pas înainte (deşi gafa cu noile hărţi atârnă greu) şi va face vânzări frumoase de Sărbători, concurenţa Android va veni cu zeci (dacă nu sute) de modele pentru toate gusturile şi toate buzunarele.

De fapt, Apple nu mai este liderul, ci urmăritorul. Iar asta se vede şi mai clar pe piaţa tabletelor, unde iPad mini pleacă explicit din această poziţie. Statisticile de la Pew Research Center sunt elocvente: în 2011 iPad deţinea 81% din piaţă, în vreme ce la jumătatea lui 2012 cota s-a redus la 52%, iar tabletele Android sunt la 48% (Kindle Fire singur ia 21% din piaţă). Dar asta era înainte de Google Nexus 7 (şi apoi 10) sau de noile aparate HD de la Amazon şi Nook.

Istoria se repetă. Android va deveni în zona mobilă ceea ce a fost (şi încă este) Windows în zona PC-urilor. De la un nivel în sus, tehnologia dominantă devine implicită în ochii publicului şi toate alternativele se refugiază în zone de nişă, din care e greu de ieşit. Chiar şi pentru Apple.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
platforme,
mobile,
Android,
Apple
/opinii/evolutia-platformelor-mobile-10335328
10335328
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.