Consultantul manager şi consultantul lider

Postat la 12 aprilie 2012 42 afişări

Există câteva cuvinte ultrainflaţionate pe care le tot aud în mediul consultanţilor, pe care şi eu le folosesc cel puţin o dată zilnic: aliniere, leadership, management, schimbare. Felul cum sunt folosite m-au făcut să identific abordări de consultanţă diferite.

Iuliana Stan este OD & leadership consultant şi director general al Human Synergistics România

Cred în ce livrează efectele acestor cuvinte mai mult decât cred în orice altceva pe lume, însă interacţiunea cu oamenii şi cu organizaţiile m-au mai domolit şi m-au forţat să îmi trag nişte concluzii şi să folosesc aceste concepte ceva mai cumpătat şi mai potrivit. Nu în mod potrivit cu credinţele mele, ci cu aspiraţiile şi cu caracterul şi cu nevoile oamenilor preocupaţi de livrabilele asociate acestor cuvinte.

Am privilegiul de a interacţiona frecvent cu foarte mulţi consultanţi şi am văzut că există două categorii de atitudini principale care separă şi consultanţii în două categorii: consultanţi manageri şi consultanţi lideri. Prima categorie ar fi cea a consultanţilor care te învaţă şi te responsabilizează. A doua categorie este cea a consultanţilor prin intermediul cărora înveţi, te dezvolţi. Ambele abordări au avantajele şi dezavantajele lor şi sunt potrivite pentru etape diferite de dezvoltare, atât pentru client, cât şi pentru consultant.

Un consultant de la care înveţi este o prezenţă revigorantă şi tonică, este cineva cu disponibilitatea de a te învăţa din practica lui şi cu capacitatea de a intui repede ce ai nevoie şi de a-ţi acorda timp. Sau, la cealaltă extremă, de a te face să ai nevoie de ce îţi poate livra el. Cum sunt livrate conceptele de mai sus de un astfel de consultant? Veţi auzi foarte des cuvintele trebuie, reguli, implementare. Alinierea va fi definită ca un proces organizaţional care trebuie conceput şi implementat şi vor propune probabil nişte mecanisme (aparent) bine puse la punct şi poate chiar rodate deja care pot să genereze în mod coercitiv aliniere.

Pentru dezvoltarea abilităţilor de leadership şi management, cu siguranţă vor recomanda nişte traininguri, cât despre schimbare ar trebui să fie consecinţa bunei puneri în practică a alinierii şi a leadershipului. Organizaţiile care ar fi potrivite pentru astfel de abordări sunt cele care au nevoie de un impuls şi cele care au nevoie de cineva care îşi asumă rolul de a şti exact ce îi trebuie clientului şi apoi îşi va asuma responsabilitatea să pună în practică. Dezavantajul este că, oricât de bună este expertiza consultantului, ea nu este până la urmă despre client şi nevoia lui, ci despre cel care o pune în practică. Avantajul este comoditatea atât a organizaţiei, cât şi a consultantului, dar şi a relaţiei care se creează. Poate fi o relaţie de succes, dar acesta va fi limitat şi predictibil, iar efectele se vor vedea pe termen scurt, ceea ce poate genera şi dependenţă în relaţia client-consultant.

De cealaltă parte există abordarea prin care înveţi, te dezvolţi, împreună cu consultantul. Este abordarea care mişcă aspiraţiile oamenilor. Alinierea este în primul rând alinierea care se creează între consultant şi client, şi abia apoi începe munca de aliniere în interiorul organizaţiei. Procesul este mai lung ca durată şi uneori anevoios, însă fără eroare, odată ce alinierea între consultant şi client s-a produs. Este nevoie totdeauna de o perioadă de curtare, dar scopul acesteia nu este contemplarea pasivă a clientului, ci includerea şi integrarea reciprocă a sistemelor de valori după care funcţionează deopotrivă clientul şi consultantul, oricare ar fi acestea.

O bună aliniere are la bază totdeauna un proces de separare şi de individualizare şi abia apoi poate urma unificarea şi alinierea intereselor şi a aspiraţiilor. Este consultantul care îţi acordă încredere şi care creşte odată cu organizaţia ta, conştient, dar nu infatuat de acest proces de dezvoltare reciprocă. Organizaţiile cărora le este mai degrabă potrivit acest tip de relaţie sunt cele foarte mature şi foarte constructive. Schimbarea este provocarea fiecărui moment prezent, nu este o idee într-un plan de dezvoltare.

Cuvintele cel mai des folosite sunt valori, misiune, motivaţie. Relaţia care se creează în acest caz între consultant şi organizaţie este una care are ca fundament dezvoltarea şi perspectiva termenului mediu şi lung, iar procesul de învăţare este de fapt procesul de transfer de competenţă de la consultant către organizaţie. O astfel de relaţie nu generează dependenţă, ci interdependenţă.

Consultantul care are această abordare ştie că misiunea lui este să producă revelaţie clientului, nu să facă vreo muncă în locul lui. Indicatorii de performanţă ai unui astfel de consultant sunt cantitatea de revelaţii produse şi puse în practică de clientul lui.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Consultant,
manager,
consultantul lider
/opinii/consultantul-manager-si-consultantul-lider-9511136
9511136
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.