Proprietarul decide brandul

Postat la 07 octombrie 2008 189 afişări

Artima, La Fourmi, Albinuta. Toate cele trei lanturi de magazine vor fi rebranduite pana la sfarsitul anului, primind si numele companiilor care le-au cumparat. Mai raman companii romanesti care sa conteze in comert?

In 1992, cand primul La Fourmi aparea pe piata bucuresteana, in urma investitiei libanezului Charles Maalouf, odata cu el aparea si modelul occidental de comert. In anii ce au urmat, odata cu intrarea pe piata a marilor retele comerciale internationale, de la Metro la Mega Image si Carrefour, vechile alimentare au cedat locul magazinelor moderne, iar pofta de a cumpara din supermarket, apoi din hipermarket au devenit la ordinea zilei. Astazi, patru din cinci romani afirma ca pentru ei mersul la cumparaturi este o placere, conform unui studiu Nielsen.

Daca la inceputul anilor 2000 intrebarea la ordinea zilei era cine va mai veni in Romania dintre marii comercianti straini, acum intrebarea este cine mai cumpara pe cine. Pe o piata unde batalia se da inca pe numarul de spatii si pe cea mai buna amplasare, comerciantii vizeaza in special lanturi romanesti de magazine pentru a-si mari retelele sau, in cazul Carrefour, pentru a intra in segmentul supermarketurilor. E interesant de vazut, in context, cum din ce in ce mai multe branduri romanesti de magazine au disparut, inlocuite de puternicele nume ale strainilor.

Anul trecut, operatorul francez Carrefour a decis sa cumpere lantul de supermarketuri Artima, dand astfel startul tranzactiilor din domeniu. Cu 21 de magazine in toata tara, Artima fusese infiintata in 2001 de catre Florentin Banu - fondatorul brandului de napolitane Joe (vandut catre Nestlé) si al magazinelor Snack Attack - si apoi vanduta de catre acesta pentru 17 milioane de euro unui fond de investitii polonez.

Mai multe companii, printre care si francezii de la Interex, si-au aratat interesul pentru a cumpara Artima, dar suma oferita de Carrefour, 55 de milioane de euro, a desemnat de departe drept castigator operatorul de hipermarketuri.

 
Chiar inainte de tranzactia realizata de Carrefour, un alt comerciant strain, Profi, parte a grupului belgian Louis Delhaize, viza achizitia unui lant romanesc de magazine, de aceasta data in segmentul magazinelor cu discount. “Am avut noroc ca Albinuta s-a potrivit perfect conceptului nostru de magazin”, explica directorul general al magazinelor Profi, Caius Crisan, decizia companiei de a cumpara reteaua bucuresteana de magazine. Desi negocierile au fost finalizate in vara anului trecut, cei de la Profi au anuntat abia in aceasta toamna inceperea procesului de rebranding al celor noua magazine din Bucuresti, dand drept explicatie o serie de proceduri prealabile, cum ar fi evaluarea investitiilor necesare pentru remodelarea spatiilor comerciale.
 
Achizitia celui mai vechi lant de supermarketuri din Capitala, La Fourmi, de catre reteaua Mega Image (la randul ei o subsidiara a Delhaize) a fost pecetluita de avizul Consiliului Concurentei in urma cu o luna. A fost tranzactia anului, nu atat prin suma (18,6 milioane de euro), cat prin pozitiile favorabile ale magazinelor La Fourmi si prin faptul ca a transformat Mega Image in lantul numarul unu de supermarketuri in Bucuresti. Si se pare ca belgienii nu au de gand sa se opreasca aici. “Suntem intotdeauna interesati de noi achizitii. Pe piata exista jucatori mai mici sau mai mari, nu poti sa stii niciodata din partea cui apare o surpriza”, declara in urma cu cateva saptamani pentru BUSINESS Magazin John Kyritsis, pana de curand director general al Mega Image.
 
Dintre cele trei companii cumparatoare, prima care a dat startul la rebranding a fost Carrefour. In luna mai a fost deschis primul Carrefour Express in locul fostului magazin Artima din Resita, iar saptamana trecuta s-a deschis cel de-al 17-lea supermarket sub acest nume. Reprezentantii Carrefour au declarat ca pana la sfarsitul anului toate cele 21 de foste magazine Artima vor fi remodelate sub numele Carrefour Express, in urma unei investitii totale de 6 milioane de euro. O investitie mai mica - intre 1 si 2 milioane de euro - ii va costa pe cei de la Profi rebrandingul magazinelor Albinuta, care a luat startul saptamana trecuta si este programat sa se incheie peste 6-7 luni, potrivit directorului general. Tot atat va dura si transformarea celor 14 magazine La Fourmi in supermarketuri Mega Image. “Pana la finalul anului ne asteptam ca reteaua Mega Image sa ajunga la 40 de magazine”, declara Xavier Piesvaux, noul director general al retelei Mega Image.
 
Cum se vor materializa insa, din perspectiva cumparatorilor, toate aceste rebrandinguri? Cea mai evidenta schimbare va consta in felul cum va fi organizat magazinul, fiecare retea avand propriul design si propria reteta de aranjare a produselor. Un alt aspect il constituie prezenta marcilor proprii de produse ale comerciantilor in spatiile nou achizitionate, cum sunt Nr. 1 de la Carrefour sau cele 300 de produse marca Profi.
 
“Fata de momentul cand am preluat Albinuta, sortimentatia va fi mai redusa, dar calitatea produselor va fi mai mare”, a declarat Caius Crisan de la Profi, explicand ca inainte de a introduce un anumit produs sunt facute o serie de studii de piata pentru a vedea daca acesta se potriveste profilului magazinului si al cumparatorilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
magazine,
retail,
comert,
marketing,
hipermarket
/media-marketing/proprietarul-decide-brandul-3279920
3279920
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.