Presa sportiva, schimbare de format

Postat la 28 februarie 2006 1 afişăre

Febra schimbarilor de format a atins si ziarele sportive. Coincidenta, moda sau necesitate? Dupa o serie de schimbari operate de publicatiile generaliste la format, a venit si randul ziarelor sportive sa faca aceasta miscare. Pro Sport a dat tonul recent cu editia de duminica, iar Gazeta Sporturilor se pregateste sa-si schimbe total "fata" in curand.

Febra schimbarilor de format a atins si ziarele sportive. Coincidenta, moda sau necesitate? Dupa o serie de schimbari operate de publicatiile generaliste la format, a venit si randul ziarelor sportive sa faca aceasta miscare. Pro Sport a dat tonul recent cu editia de duminica, iar Gazeta Sporturilor se pregateste sa-si schimbe total "fata" in curand. De saptamana viitoare (6 martie), Gazeta va trece la forma compacta, au anuntat reprezentantii publicatiei.

 

De ce aceste schimbari? Incearca ziarele sportive sa intre in trendul dat anul trecut de ziarele de calitate - cum ar fi Evenimentul Zilei, Adevarul sau Ziarul Financiar? Sau trecerea la format mai mic si mai compact a devenit un carlig necesar in atragerea cititorilor, respectiv a bugetelor de publicitate? Razvan Corneteanu, publisher la Ringier - trustul care editeaza Pro Sport - spune ca au trecut la compactizarea editiei de duminica a Pro Sport pentru ca este o formula "mai magazin" a unui produs care duminica "se apropie mai mult de magazin... Are subiecte mai relaxante... target mai larg...etc...". Pentru a intari, Corneteanu invoca exemplul ziarului Libertatea de duminica, editat tot de Ringier, "tocmai pentru a scoate in evidenta si diferenta fata o zi normala".

 

Cu noul format, publisherii spera sa atraga "vanzari mai mari, «content» mai mult, profit mai mare, dar in special o distanta lejera fata de competitie (Gazeta Sporturilor - n.r.)... Exista azi aceasta distanta, dar o putem mari". Corneteanu nu a mentionat care este distanta adusa in discutie, spunand ca "in curand vor iesi cifrele (de la Biroul Roman de Audit al Tirajelor - n.r.)". Cea mai recenta livrare de date in Studiul National de Audienta - SNA, realizat de BRAT - arata ca Pro Sport are o audienta medie zilnica de 485.000 de cititori, iar Gazeta Sporturilor, de 601.000 de cititori.

 

Cum isi motiveaza Gazeta schimbarea de look, anuntata pentru saptamana viitoare? "E o mutare gandita de sase luni, cu multiple studii. Concluziile? Cititorii spun ca «mai mic e mai bine»", au spus reprezentantii ziarului. Catalin Tolontan, redactor-sef al publicatiei, crede ca formatul compact e mai comod pentru cititori si "mai aproape de publicul modern - un public tanar, care consuma Internet, TV si informatie de pe telefonie mobila. Iar un ziar mic le aduce stirea si comentariul intr-un mod cu care ei sunt confortabili". Reprezentantii Gazetei au mai precizat ca aceasta trecere la format compact nu e un raspuns la o miscare a competitiei (Pro Sport lansand deja editia de duminica in format compact - n.r.), ziarul fiind primul care face acest pas pentru toate editiile ziarului.

 

"Formatul compact reprezinta adaptarea la o lume miniaturizata tehnologic. Vrem sa punem bazele unui ziar al mileniului trei, adaptabil noilor media, tehnologiei si obiceiurilor de consum ale publicului modern", au anuntat reprezentantii Gazetei, subliniind ca ziarul va intra - cu noul format - in categoria publicatiilor compacte de calitate, nu tabloide. Financiar, acest demers al compactizarii Gazetei inseamna circa 500.000 de euro - suma care include dotarile tehnice, promotia, concursurile si campania de lansare a formatului (realizata de Headvertising, aceeasi care a semnat si campania precedenta, "Cea mai buna echipa din Romania").

 

Ce rezultate sunt asteptate in urma schimbarii? Tolontan spera "intr-o marire cu 15% a tirajului in primul an". In materie de venituri de publicitate, nici Gazeta, nici Pro Sport nu si-au comunicat asteptarile. Este o coincidenta faptul ca cele doua mari rivale ale presei sportive au avut initiativa acestor schimbari cam in acelasi timp? Corneteanu vede in gestul Gazetei un act de plagiat, dupa lansarea noii editii de duminica a Pro Sport. "Copiaza tot ce pot... faceam la fel in scoala generala", a spus el.

 

Tolontan are o alta explicatie a acestor initiative apropiate in timp: "Piata ziarelor de sport e probabil cea mai competitiva in presa scrisa incepand cu 2003. E logic ca jucatorii sa urmareasca tendintele mondiale. Iar aceste tendinte arata ca in ultimii trei ani peste 100 de titluri importante din toata lumea si-au micsorat formatul (au trecut de la format broadsheet la format mai mic - n.r.)". Cateva exemple in acest sens ar fi The Independent, The Times (Marea Britanie); Wall Street Journal (SUA - editiile pentru Europa si Asia); Le Figaro, Le Monde (Franta) si Corierre della sera (Italia).

 

Din partea celui de-al treilea cotidian sportiv, Sport Total, nu se aud schimbari de format deocamdata. Dar se va interveni la abordarea editoriala, spune Marius Mitran, redactor-sef. "Ziarul era deja mic cand l-am lansat (in primavara lui 2005 - n.r.), avand un format intermediar. Deci nu ar avea  acum nevoie de modificari la format. La continut, vom mai umbla insa. Ne-am lansat ca un ziar serios - pe stilul presei sportive din Italia si Franta de pilda - evitand zona de can-can. Dar vom mai da putina culoare in obraji. Ca sa va dau un exemplu -  nu voi dezbraca fete in ziar, dar nici nu le voi evita", spune Mitran. De notat ca Sport Total nu are date de audienta, fiind lansat anul trecut.

 

In afara de motivele schimbarii de format enuntate de Corneteanu si Tolontan - oferirea unui aer  de "magazin de duminica" (Pro Sport), respectiv "adaptarea la noile deprinderi de consum" (Gazeta), ar mai putea exista si o alta explicatie a acestei agitatii in presa sportiva? Daca da, ar putea fi urmatoarea: 2006 este si anul in care nationala de fotbal a Romaniei incepe campania de calificare pentru Euro 2008 (Campionatul European de Fotbal ce se va desfasura in Elvetia si Austria).

 

Presa va avea despre ce scrie, iar microbistii - ce citi. Consumul de presa de gen este estimat sa creasca in acest an, de aici interesul ziarelor sportive de a fi cat mai atragatoare pentru audienta si, implicit, pentru advertiserii care vor vrea sa atinga aceasta audienta. Corneteanu admite, intr-adevar, ca 2006 "este un an sportiv de care presa sportiva se va bucura din plin" si adauga ca "falimentele sunt programate pentru la anul". La randul sau, vorbind de miscarile tactice din presa sportiva in acest an (de editorial, marketing si vanzari), Tolontan aduce in discutie urmatorul "realism de business": performantele echipelor de club din cupele europene aduc tiraj si audienta mai mari decat "nationala" in actualele standarde. Dar, atrage el atentia, "daca performantele «tricolorilor» vor creste, raportul se poate schimba", spune Tolontan.

 

Daca am pleca de la aceasta ultima observatie a reprezentantului Gazetei, in mod logic s-ar desprinde urmatoarea concluzie: daca nationala de fotbal se va descurca mai bine in preliminarii decat pana acum, publicatiile sportive se vor bucura de tiraj si audienta mai mari. Dar si de incasari din publicitate. Parca se si aud jurnalistii sportivi si oamenii de vanzari strigand intr-un glas "Hai Romania!".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Presa sportiva,
schimbare de format
/media-marketing/presa-sportiva-schimbare-de-format-977113
977113
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.