Parfum de Boutique

Postat la 28 august 2006 73 afişări

Ce e de facut cand te trezesti intr-o dimineata si realizezi ca acel concept inedit si sofisticat care te-a facut milionar nu mai functioneaza? Daca esti un mare hotelier numit Ian Schrager, inlocuiesti albul imaculat cu rosu de burgundia si ai gasit solutia. Ian Schrager este omul care a initiat un fenomen similar Renasterii in domeniul hotelier. A ajuns el insusi proprietar de hoteluri dupa ce a debutat ca proprietar de club de noapte si dupa ce a petrecut ceva vreme in inchisoare. Intr-adevar, povestea vietii lui este foarte involburata, dar numele lui rasuna a boutique hotels si Studio 54. Pentru ca Schrager (60 de ani) este inventatorul conceptului de hotel-boutique de lux, cu servicii ultrapersonalizate, dar si fondatorul celui mai controversat club al tuturor timpurilor, Studio 54, \"the hottest club\" in New York-ul anilor \'80.Cateva candelabre de cristal venetian stau inca nedespachetate si zeci de alte decoratiuni tocmai sunt descarcate din masini. Schrager este preocupat pentru ca a descoperit deja doua pete pe draperiile de catifea din preajma barului si pentru ca nu stie care corp de iluminat s-ar potrivi mai bine deasupra semineului. Decizii, decizii. Ian Schrager nu este totusi intr-o pozitie prea dificila. A mai traversat asemenea momente cand a deschis fiecare din cele 8 hoteluri cu design minimalist semnate Phillippe Starck (de la hotelul Royalton in New York pana la hotelul Delano din Miami), cu care a revolutionat industria hoteliera din lumea intreaga. Stilul pe care il propunea la vremea respectiva Schrager era hotelul boutique sau, conform definitiei, un hotel in care totul, de la obiecte la atmosfera, este artistic, sofisticat si de lux. Boutique HotelIn acceptiunea hotelierilor din intreaga lume, denumirea de boutique hotel desemneaza un hotel de lux foarte bine delimitat prin aspect si atmosfera, cu o identitate bine precizata. Spatiile de cazare sunt destul de reduse, iar stilul este sofisticat si adaptat unor clienti cu un anume stil de viata. De altfel, clientela este selectionata in functie de stilul de viata si nu in functie de venituri. Specialistii in marketing fac o mare diferenta intre hotelurile boutique si hotelurile design. Hotelurile design sunt cele care sunt concepute si decorate de catre designeri celebri si ofera clientilor posibilitatea de a cumpara operele de arta sau piesele de mobilier din hotelurile respective. Boutique hotels reprezinta o categorie de hoteluri care recreeaza atmosfera atelierului unui artist si au o strategie de diferentiere prin detalii. Serviciile in cadrul boutique hotelurilor sunt foarte personalizate, iar elementele de design interior sunt total neconventionale. Conceptul de boutique hotel a fost inventat la inceputul anilor \'80 de americanul Ian Schrager.De data aceasta, miliardarul tinteste mai sus. El si-a vandut hotelurile in urma cu un an si mizeaza pe un nou proiect, total diferit, hotelul Gramercy Park. Noua ambitie a lui Schrager inseamna, pe de o parte, revenirea in prim-plan a miliardarului si, pe de alta parte, o noua revolutie in industria \"stilului hotelier\". Complexul hotelier Gramercy va avea 23 de apartamente si fiecare va fi decorat in mod diferit pentru a oferi posibilitatea clientilor de a se regasi in diferite stiluri de viata.\"Eu si Phillippe am facut treaba buna\", a declarat Schrager presei internationale. \"Dar vechiul stil minimalist nu ar mai entuziasma pe nimeni acum, dupa ce hotelurile boutique pot fi gasite la tot pasul in lume. Vreau sa fac un hotel nou si trebuie sa fie o provocare. Desi in adancul inimii mele sunt un minimalist, noul hotel nu va arata conform perceptiei mele de confort\", declara Schrager. Studio 54 - inceputulSi cu siguranta nu e nimic minimalist in Gramercy Park. Designul, semnat de data aceasta de Julian Schnabel, este in culori pastelate, baroc, cu forme voluptuoase dar si cu elemente de arta contemporana. \"Vreau sa fie altceva\", spune magnatul hotelurilor despre noua locatie. Fara sa isi dea seama, Schrager a spus acelasi lucru de fiecare data cand a inceput un proiect nou. Dupa ce a lansat Studio 54, in 1977, Schrager a conceput designul multor hoteluri si lounge-uri din Statele Unite ale Americii si nu numai. Totusi, Studio 54 a insemnat un episod aparte in viata americanului, macar pentru eticheta care i-a fost pusa in timp: clubul exceselor hedonistice ale anilor \'80. Localul, situat pe West 54-th Street, de unde si denumirea, s-a vrut de la inceput a fi diferit de restul barurilor newyorkeze de gen. Pana cand clubul a fost declarat \"gata de petrecere\", Steve Rubell, asociatul sau, si Schrager au investit 700.000 de dolari in design. Inca din primele ore de la deschidere, Studio 54 a strans mii de oameni la usa, innebuniti de mirajul atmosferei exclusiviste din interior. Ce l-a facut special este faptul ca toata lumea voia sa mearga acolo, dar nu toata lumea avea acces. Cum se mai procedeaza inca si astazi in cluburile londoneze, proprietarii se postau la usa si faceau ei insisi selectia clientelei, \"dupa ochi\". Nici un alt criteriu nu functiona, nici macar cel de ordin financiar si nici vorba de discriminare rasiala. Pur si simplu erau admisi doar cei care aveau figuri petrecarete si un aspect fizic adecvat stilului barului. Schrager spunea la vremea respectiva ca vrea ca in clubul sau sa fie \"salata\" perfecta de oameni normali si celebritati. Iar reteta pentru \"salata\" se schimba de la seara la seara. Mii de oameni se inghesuiau sa intre. Totusi, au fost si nume sonore care nu au intrat in Studio 54: Jack Kennedy si chiar Frank Sinatra. Inauntru, dezlantuirea era maxima, si cuprinde toata gama de distractii a anilor \'70, de la orgii sexuale la alcool si droguri. In timp, localul si-a format si clienti fideli, printre care Paloma Picasso, Truman Capote, Diana Ross, iar mai tarziu, Robert De Niro si Al Pacino. O scurta pauzaStudio 54 nu a functionat insa multa vreme. La inceputul lui 1980, Rubell si Schrager au fost trimisi la inchisoare sub acuzatia de evaziune fiscala, iar ulterior, desi a fost preluat de alti proprietari, cel mai tare club de noapte din New York a fost inchis definitiv. Dupa ce clubul ramane la statutul de legenda, Schrager si Rubell s-au reorientat catre industria hoteliera si in anul 1984 au deschis Morgans, primul boutique hotel, situat tot in New York. Au urmat Royalton si Paramount. La deschiderea hotelului Royalton, in 1988, complexul arata cu totul si cu totul inedit fata de orice alt hotel existent. Schrager a intrat in industria hoteliera tot impreuna cu partenerul sau Steve Rubell, cu care a fondat si clubul Studio 54, dupa ce au si-au ispasit pedeapsa cu inchisoarea. Dorind sa atraga in mrejele hotelurilor sale tinerii cu bani care vor sa-si petreaca timpul in locuri care arata precum cluburile lor favorite, a cumparat o cladire din New York si l-a angajat pe Starck, pe atunci copilul teribil al designului european, sa o remodeleze intr-un stil postmodernist si opulent. Pe masura ce domenii precum advertising-ul, media si tehnologia cresteau, crestea si clientela care tragea la Royalton\'s. Schrager si Starck au aplicat formula magica a hotelului si in alte orase, dar odata cu ea, s-au inmultit si competitorii care au furat ideea si au inceput sa se intreaca in imitatii. Odata cu lansarea hotelului Paramount, Schrager a rupt din nou barierele traditionale ale turismului si a creat conceptul de \"socializare in lobby\". Pana atunci, holurile hotelurilor erau spatii total nefolosite sau simple culoare de trecere. Schrager a considerat in premiera lobby-ul o locatie foarte buna pentru ca oamenii sa intre in contact unii cu ceilalti si sa socializeze. A urmat lansarea hotelului Hudson din New York, cand Schrager a realizat ca hotelul devine un stil de viata si a inceput sa isi rafineze conceptul de \"cheap chic\". Tot atunci s-a orientat catre orasele cu potential din Statele Unite, precum San Francisco, unde a deschis Clift Hotel si Londra, unde a inaugurat, mai tarziu, St. Martins Lane Hotel si Sanderson Hotel. Romanca de la Schrager HotelsInca din 1985, mana dreapta a designerului Phillipe Starck in creatiile pentru hotelurile boutique a fost arhitecta romanca Anda Andrei. La inceput, Andrei a fost project manager pentru hotelul Royalton, iar in prezent ea este director de design peste toate hotelurile lui Schrager. \"In mod clar, exista o poveste de dragoste intre mine, Anda si Ian\", spunea recent chiar Philippe Starck. \"Dar adevarul nu este asa de placut: Ian joaca monopoly, eu ma joc cu visele, iar Anda construieste. Asta este foarte rau, pentru ca eu nu pot sa mai fac nici un proiect singur. Sunt obligat sa il fac impreuna cu Anda, pentru ca ea este foarte foarte buna - de departe mai buna ca mine - si in timp ce eu am imaginea, ea are talentul\", spunea designerul de colaborarea sa cu Anda Andrei. \"Locul in care dormi te defineste\"Schrager a ajuns in timp sa fie proprietarul a peste 20 de boutique hotels, de altfel si cele mai cunoscute din lumea intreaga, printre care Mondrian din Los Angeles, Delano in Miami, Hudson la New York si Sanderson la Londra. Compania lui Ian Schrager are ca slogan faptul ca \"locul in care dormi te defineste\" (\"you are where you sleep\"), iar seful companiei spune ca nu le vinde clientilor sai somn, ci magie, experiente unice care sunt regizate precum spectacolele de pe Broadway. Preturile camerelor in hotelurile sale variaza de la 150 la 5.000 de dolari pe noapte, iar facilitatile oferite pot fi calificate drept extravagante. In hotelul Delano din Miami exista o piscina grandioasa, conceputa sub forma unei reinterpretari a unei bai romane antice. Delano cuprinde 208 apartamente decorate ca niste casute de pe malul marii, cu mult alb si multa marmura, inspirate de stilul arhitectonic al Greciei antice. Actualmente, Ian Schrager are in lucru cateva proiecte: Gramercy Park Hotel si complexul rezidential 40 Bond. Iar compania pe care a fondat-o, Morgans Hotel Group, i-a asigurat, printr-o oferta publica initiala, 9 milioane de dolari in 2005. Desi mai detine in Morgans doar o mica parte, dupa ce a vandut in anii \'90, participatia sa valoreaza inca 46 de milioane de dolari. Schrager si-a pastrat si functia de consultant a grupului, pentru care este destul de bine remunerat: salariul sau pe 2006 se ridica la 750.000 de dolari, iar bonusul pe acelasi an valoreaza cam tot 750.000 de dolari. In calitatea sa de fondator, Schrager are voie, de asemenea, sa foloseasca avionul companiei, un automobil si un sofer full time, precum si o secretara proprie platita tot de companie. Bineinteles, sederile sale la oricare din hotelurile Morgans sunt gratuite si nelimitate. Case boutiqueFaimosul stilul boutique hotel promovat de Schrager a fost copiat la nesfarsit de alti mari hotelieri. Starwood Hotels & Resorts a angajat arhitecti precum Ricardo Bofill si Charles Gwathmey pentru a realiza designul W Hotels, un lant despre care s-a spus multa vreme ca ar fi copiat dupa ideile lui Schrager. Ritz-Carlton a facut un parteneriat cu compania italiana de bijuterii Bvlgari pentru a crea un lant de boutique hoteluri.Schrager a luat-o inainte insa si acum se gandeste serios sa se extinda in proiecte rezidentiale. El are in lucru, in afara de Gramercy Park, un complex rezidential in cadrul caruia fiecare proprietate valoreaza intre 5 si 10 milioane. In curand va lansa un complex rezidential si in Las Vegas, inspirat de Trivoli Gardens si Central Park. Pe o piata imobiliara in racire, proiectul din Las Vegas va fi un test al viziunii pe care o are de obicei Schrager. Mereu un stilistAfacerile lui Schrager, ca si cele ale altor hotelieri, au avut de suferit dupa atacurile de la 11 septembrie din New York. El s-a extins mult prea repede si multi dintre competitori au fost fortati sa tina pasul. Mai mult decat orice, el a ramas un stilist si intelege fatada oricarui proiect nou trebuie sa fie pe deplin inteles de public pentru a avea succes comercial. Cu cativa ani in urma, Schrager a inceput sa caute idei calatorind dintr-o parte in alta, din Texas pana in Istanbul. \"Sa faci arta este un lucru greu. Sa cauti o forma noua de estetica costa mult\", spunea Schrager. \"Si tot timpul am vrut sa fac ceva care sa fie o revolutie, asa ca posibilitatea de a lucra cu un artist era ceva total nou\", explica Schrager referitor la colaborarea lui cu Julian Schnabel la Gramercy Park. Problema pe care si-a pus-o toti criticii sai este acum daca este cu adevarat momentul potrivit pentru o reintoarcere cu un nou design. Sau daca noul stil pe care vrea sa il impuna se va transforma sau nu intr-un curent estetic puternic.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Parfum,
de,
Boutique
/lideri/parfum-de-boutique-4073247
4073247
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.