Dati drumul la angajari!

Postat la 26 iulie 2010 132 afişări

In conditiile in care sute de mii de oameni isi cauta un loc de munca in aceasta perioada si este de asteptat ca numarul somerilor sa creasca in continuare, o slujba care creeaza la randul ei alte cate zeci de locuri de munca devine mai importanta ca oricand. BUSINESS Magazin si-a propus sa identifice acele investitii care pot genera un numar cat mai mare de slujbe, direct si indirect.

V-ati gandit vreodata ca un nou loc de munca in industria farmaceutica costa intre 10.000 si 12.000 de euro? Vi se pare mult sau putin? nainte de a raspunde, luati insa in calcul si alt fapt: de fiecare job din industria farmaceutica se leaga alte 10-12 slujbe din cele mai variate domenii.

Dragos Damian, CEO al Terapia-Ranbaxy, cel mai mare producator de medicamente generice din Romania, le socoteste pe rand: in amonte se afla furnizorii de materii prime, utilitati, dar si departamentele de cercetare-dezvoltare a noilor produse, iar in aval "se creeaza zeci de mii de joburi in sectoare ample precum distributia si farmaciile, dar si departamentele de marketing, promovare si relatii publice". n plus, spune Damian, spre deosebire de alte ramuri ale economiei unde o slujba atrage dupa sine multe altele, merita mentionat ca in industria farmaceutica, slujbele create sunt in mare parte specializate: "Mai bine de 50% dintre angajati au studii superioare, iar veniturile pe care acestia le primesc sunt mai ridicate fata de alte sectoare".

Ce domenii anume creeaza insa cele mai multe slujbe, direct si indirect, conform specialistilor in recrutare? Ioana Tot, senior consultant la ConsulTeam Romania, e de parere ca "in mod traditional, sectoarele in care coeficientul de multiplicare este cel mai mare sunt cele de productie, constructii si retail". Ea mentioneaza insa ca din pricina crizei si a reculului din aceste sectoare, forta de multiplicare a locurilor de munca a scazut si ea.

Florin Gogianu, sales representative la Lugera & Makler, spune ca "strict empiric si in lipsa unor informatii mai detaliate, tind sa presupun ca lanturile comerciale complexe sunt cele cu un factor de multiplicare mai mare". El da ca exemplu industria de solutii de IT, care are un impact dublu atat in hardware, cat si in software si unde exista procese de productie complexe. n industria bunurilor de consum, adauga Gogianu, volumele imense de marfa implicate presupun o intreaga retea de furnizori in amonte (de materii prime, utilaje, servicii) si in aval (distributie, comert).

"nsa sunt si cazuri mai complexe", specifice economiilor sofisticate, adauga reprezentantul Lugera & Makler: de pilda, un produs precum iPhone presupune dezvoltarea unor servicii de telecomunicatii (prin intermediul operatorilor de telefonie si internet), a unor solutii comerciale si de suport (call-center, business process outsourcing etc) care vor genera locuri de munca in piata ce reprezinta destinatia principala (SUA). Tot iPhone insa, in acelasi timp, angreneaza in Asia un numar imens de furnizori de componente pentru fabrica producatoare (Foxconn, in acest caz).

Pastrandu-se in planul teoriei, Dragos Gheban, business development manager, Catalyst Recruitment Solutions, spune ca "ramurile cu cel mai inalt factor de multiplicare sunt acelea care au si cea mai mare contributie la PIB al unei tari". Din acest punct de vedere, adauga tot el, companiile din auto primeaza in top si creeaza cele mai multe slujbe colaterale.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dati-drumul-la-angajari-6690116
6690116
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.