Televiziunea din buzunar

Postat la 29 noiembrie 2005 1 afişăre

Calatorind aproape zilnic, spre serviciu, spre sediile clientilor, spre alte orase, oamenii au tot mai putin timp pentru televizorul din sufragerie si resimt astfel tot mai acut nevoia de divertisment la purtator, spun specialistii in domeniu.

Plictiseala din masina, tren, aeroport, metrou sau autobuz este principalul factor care trage in sus industriile cu specific: cea a laptop-urilor, a telefoanelor mobile multimedia si a altor echipamente inteligente de buzunar. Mai mult, tot din plictiseala oamenilor profita si industria jocurilor pentru aceste echipamente, precum si cea a producatorilor de continut multimedia disponibil pe echipamentele portabile. Intrata de curand in atentia consumatorilor, industria televiziunii pe telefonul mobil are toate premisele pentru a cunoaste un "boom" in urmatorii ani.

Analistii sunt de acord: in 2010, cel putin 10% dintre europeni vor urmari zilnic televiziunea pe telefonul mobil, iar lupta se va da intre cele trei standarde diferite care exista in acest moment pe piata: T-MDB, S-MDB (folosite mai ales in Asia) si DVB-H (promovat in intreaga lume de compania finlandeza Nokia). Dar va concura oare telefonul mobil cu televizorul din sufragerie? "Niciodata!", se grabesc sa spuna specialistii in domeniu. Telefonul se va ocupa doar de plictiseala de pe drum, oferind utilizatorului posibilitatea de a vedea scurte filme, stiri, faze din meciuri sau emisiunii hazlii.


Televiziunea pe telefonul mobil este deja cunoscuta si utilizata chiar si in Romania, unde principalii operatori Orange si Connex ofera astfel de servicii. Care devin, usor-usor, un succes comercial, chiar daca nu sunt folosite in mod curent, ca televizorul din sufragerie, spun oficialii marilor operatori de telefonie. Vodafone, cel mai mare operator din lume dupa incasari, sustine ca in numai doua saptamani de la lansarea Sky Mobile TV, serviciu cu 19 posturi si care este disponibil 24 de ore pe zi, au fost inregistrati peste un milion de utilizatori numai in Marea Britanie.

Numai pe reteaua 3G au fost numarati 341.000 de utilizatori. Pentru Orange, serviciile multimedia sunt strategice in cele 17 tari in care opereaza, spun oficialii companiei. "In Marea Britanie, se acceseaza circa 10.000 de clipuri pe saptamana, iar numarul de jocuri video accesate pe telefonul mobil a ajuns la 50.000 pe saptamana", a spus Patrick Rouvillois, director de marketing al Orange. El a precizat ca media emisiunilor TV urmarite pe telefon a ajuns la 40 de minute/client/luna in Franta. Bineinteles, telefonia de generatia a treia va accelera aceste schimbari. "Circa 60% din clientii Orange de 3G folosesc serviciile video pe telefonul mobil. Traficul de date este de cinci ori mai mare pentru un client 3G comparat cu unul care foloseste serviciile clasice", a spus Rouvillois.


Succesul televiziunii din buzunar este dovedit si de faptul ca deja au fost elaborate standarde (tehnologii acceptate universal) ale industriei, care sa permita tuturor utilizatorilor sa se bucure de aceeasi experienta. Exista un standard bazat pe un format cunoscut posturilor radio digitale (DAB - digital audio broadcast) si care a fost botezat acum T-MBD (terrestrial multimedia broadcast digital). Standardul T-MDB este folosit mai ales in Asia, unde are si un concurent mai avansat: S-MDB (satellite digital multimedia broadcasting). In Coreea de Sud sunt acum circa 200.000 de utilizatori de S-MDB si cam de doua ori pe atat folosesc T-MDB.


Exista si un standard dezvoltat de producatorii de telefoane in colaborare cu televiziunile: DVB-H (Digital Video Broadcast - Handheld), care e sustinut de Nokia, Motorola, Siemens-BenQ, Samsung si altii.


Popularitatea televiziunii din buzunar se vede si din viteza cu care tehnologia este adoptata in Europa. Finlandezii au ales DVB-H pentru un serviciu de televiziune pe mobil cu acoperire nationala. Standardul este promovat de Nokia, care a lansat deja terminalul multimedia Nokia N92 ce va putea receptiona in direct emisiuni TV pe acest format.


In acelasi timp, in Suedia, o companie media a anuntat lansarea unui post TV exclusiv pentru telefonul mobil, Expressen TV, accesibil pe reteaua 3G a Vodafone din aceasta tara. Iar Telecom Italia Mobile, impreuna cu celebra Mediaset, vor lansa anul viitor mai multe servicii de televiziune pe telefonul mobil, utilizand acest format. In nordul Germaniei, autoritatile locale s-au implicat in instalarea retelelor necesare emisiei DVB-H.


Tot pentru 2006, Verizon Wireless a anuntat ca va utiliza anul viitor acest format pentru un program-pilot. Un test similar efectuat la Helsinki, cu 500 de utilizatori, a dat rezultate neasteptate. Circa 41% dintre ei au declarat ca sunt gata sa scoata mai multi bani din buzunar pentru a avea tot timpul televiziune pe telefonul mobil. Printre cele mai populare echipamente care pot receptiona DVB-H, pe langa Nokia N92 se numara si Sagem My-X8, Motorola A925, dar si unele terminale Samsung. Tendinta nu le-a scapat nici taiwanezilor de la BenQ, care au cumparat divizia de telefoane mobile a Siemens si care au anuntat ca anul viitor, in trimestrul al doilea, vor lansa pe piata un terminal compatibil DVB-H.


Timpul va hotari care dintre standardele concurente se va impune pe piata, insa un lucru incepe sa se contureze destul de clar: televiziunea pe mobil nu este doar o incercare riscanta, ci un model acceptat de tot mai multi consumatori. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Televiziunea din buzunar
/business-hi-tech/televiziunea-din-buzunar-1005096
1005096
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.