Sharing, ca numitor comun

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 aprilie 2017 460 afişări

Reţeaua Orange conectează 1 din 2 români. La finalul anului trecut, numărul de abonaţi depăşea pentru prima dată pragul de 5 milioane din totalul de clienţi, iar în această relaţie un factor esenţial este reţeaua. Pe parcursul a 20 de ani, compania a investit, în total, pe piaţa românească 2,9 miliarde de dolari, iar bugetul pentru dezvoltarea viitoare a operaţiunilor pe plan local este de 500 de milioane de dolari, spune Ştefan Slavnicu, chief technology officer în cadrul Orange România.

Sharing, ca numitor comun

„Clienţii vor viteză, mobilitate şi stabilitate din ce în ce mai mari. Vor o experienţă, vor conectivitate continuă în oraş şi în afara acestuia”, spune Ştefan Slavnicu. Dacă ne uităm la consumul de internet, traficul de internet mobil s-a dublat în 2016 faţă de 2015, iar traficul 4G a crescut de patru ori. Un factor care influenţează acest aspect este adopţia tot mai mare a telefoanelor inteligente. Peste 65% din clienţii Orange care achiziţionează un telefon aleg un smartphone. „Consumatorii folosesc din ce în ce mai mult internetul mobil, iar aşteptarea este ca acesta să aibă performanţe similare cu cel fix, prin fibră”, spune Ştefan Slavnicu.

Traficul de date de mare viteză ajută la consumul de conţinut pentru formatele de tipul video 4K, pentru realitatea virtuală, realitatea augmentată, filmări cu ajutorul dronelor, servicii IoT, ce vor fi dezvoltate în următorii ani.

Experienţa de utilizare a serviciilor de internet pe mobil este direct influenţată de viteza de download, respectiv de upload. Spre exemplu, conexiunile 3G permiteau descărcarea unui fişier de 750 MB în aproximativ 8 minute. Conexiunile 4G permit descărcarea aceluiaşi fişier în mai puţin de 2 minute. „Am plecat de la servicii de voce care permiteau clienţilor noştri de acum 20 de ani să poată să ţină legătura cu cei dragi, ajungând în prezent să oferim cea mai extinsă reţea 4G.

Acum clienţii Orange se pot bucura de proiecte de oraşe inteligente, îşi pot monitoriza locuinţa de la distanţă şi pot avea acces la datele din cloud, pot transforma telefonul inteligent în portofel”, exemplifică Ştefan Slavnicu. Dar toţi aceşti paşi în domeniul tehnologiei trebuie susţinuţi de o reţea pe măsură. „Pe lângă eforturile pe care le-am făcut pentru a creşte viteza datelor mobile, am continuat să aducem îmbunătăţiri şi în zona serviciilor de voce. Acum clienţii pot ţine legătura cu cei dragi chiar şi atunci când nu au semnal de reţea pe telefon. Cu serviciul Apel Wi-Fi se pot realiza apeluri cu orice conexiune wireless. Această inovaţie este un pas în plus pentru îmbunătăţirea serviciilor de voce.”

Pe lângă apelul Wi-Fi, clienţii au la dispoziţie şi apelurile 4G bazate pe tehnologia Voice over LTE. Astfel, au conexiuni instante şi sunetul este la calitate HD. „Toate aceste inovaţii  îmbunătăţesc în mod constant calitatea reţelei şi a serviciilor”, arată reprezentantul Orange. Pe parcursul anului trecut, numărul de clienţi ai serviciilor 4G s-a dublat faţă de sfârşitul lui 2015, ajungând la 2,2 milioane.

„De 13 ani suntem lideri de piaţă pe segmentul mobil, iar reţeaua este cea care ne pune la dispoziţie viteze pentru conexiunile de date. Şi ne‑am obişnuit cu cifre mari: de până la 375 Mbps viteze de download pentru 4G+. Ne-am obişnuit cu acoperire 4G de 98% pentru zona urbană. Ne-am obişnuit să ne bucurăm de conţinut în orice moment. Pentru că viteza ne-a influenţat definitiv modul în care ne bucurăm de conţinut, ne dorim experienţe cât mai imersive.

Tehnologia ne ajută să ne bucurăm de conţinut: augmented reality, virtual reality sunt noile realităţi în ceea ce priveşte divertismentul”, afirmă Ştefan Slavnicu. Dar, punctează el, toate aceste noi experienţe au nevoie de viteze din ce în ce mai mari şi o stabilitate crescută a conexiunii, inclusiv când ne aflăm în mişcare. Tocmai pentru a anticipa aceste nevoi, anul trecut Orange a realizat o premieră pentru România: streaming la viteze de peste 1 Gbps. A fost primul test demo realizat în România pentru acest nou prag de viteze, prin agregarea de spectru, modernizarea reţelei core de date, a reţelei de transport IP, a reţelei de acces radio, modernizarea arhitecturii disponibile în acest moment. „Astfel de viteze permit streaminguri cu imagini perfecte, fără întreruperi. Acest test prefigurează cum va arăta viitorul comunicaţiilor.”

Tot anul trecut, a fost organizată o demonstraţie live legată de viteza de download pe care o poate susţine reţeaua Vodafone, al doilea operator de telefonie mobilă de pe piaţă în funcţie de cifra de afaceri. Pentru a ajunge la o viteză de download de 1,35 Gbps, inginerii operatorului au folosit echipamente live din reţea dar şi unele instalate special pentru acest test, furnizate de firma chineză Huawei, care au permis companiei să agrege cinci benzi de frecvenţă pentru a folosi servicii de date.

Evoluţia serviciilor de voce şi date a avut un impact major reflectat preponderent în schimbarea felului în care utilizatorii s-au conectat la oportunităţi, în special cele din zona economică. Aportul pe care inovaţia în zona de reţea îl are este de a facilita transformarea digitală. „Astăzi, internetul şi conectivitatea sunt la fel de importante precum au fost alte inovaţii în epoci, de pildă electricitatea pentru Revoluţia Industrială”, spune CTO‑ul Orange România.

Digitalizarea nu a schimbat doar punctual modele de business, ci a mers până în punctul în care ne îndreptăm spre un nou model economic, în care cuvântul „sharing” este numitorul comun. Revoluţia digitală a reinventat relaţia dintre consumatori şi companii şi catalizatorul acestei transformări sistemice este conectivitatea. „De aceea investim constant în calitatea reţelei, cât şi în extinderea acoperirii”, susţine Ştefan Slavnicu.

Nu doar zona de business beneficiază de evoluţia serviciilor. Există proiecte în care transformarea digitală devine un element central pentru construcţia comunitară. „În această direcţie, vorbim deja de oraşe inteligente, iar proiectul pilot dezvoltat de Orange la Alba Iulia este un exemplu perfect în această direcţie”, spune CTO-ul Orange România. În acest proces al digitalizării, Orange, atât prin intermediul reţelei, cât şi prin intermediul produselor şi serviciilor, devine un integrator de soluţii, care anticipează nevoia tot mai mare de conectivitate. Acum 10 ani, o coexiune 3G de 3,2 Mbps era suficientă pentru a naviga, pentru browsing şi e-mail. Acum 5 ani o conexiune 3G+ de 43,2 Mbps începea să devină insuficientă pentru streaming video, videocalls, streaming audio şi cât şi pentru explozia social media.

În acest context, departamentul tehnic „are un rol esenţial în organizaţia noastră, având în vedere că serviciile telecom sunt core business-ul Orange. Aici se dezvoltă reţeaua mobilă, fixă şi TV, se testează şi se implementează tehnologii noi, se urmăresc performanţele reţelei, se intervine pe teren şi se monitorizează permanent reţeaua pentru a corespunde cerinţelor clienţilor”, punctează Ştefan Slavnicu. Departamentul tehnic numără aproximativ 400 de angajaţi şi este împărţit pe mai multe specializări; majoritatea celor care lucrează în departamentul tehnic sunt parte din echipa de Operare şi mentenanţă. „Ei sunt cei care realizează modificările parametrilor referitori la calitatea reţelei şi intervin rapid pentru a rezolva eventualele incidente.

Echipamentele IT sunt şi ele în grija acestui departament.” Un alt rol al echipei este de a monitoriza permanent calitatea reţelei, de a indentifica zonele de extindere a acoperirii, de a realiza lucrările de densificare a reţelei pentru a prelua creşterile de trafic, dar şi de a introduce noi tehnologii de acces radio (4G). „Tot în responsabilitatea echipei tehnice pe care o coordonez este şi zona de inovaţie dar şi toate lucrările de modernizare şi dezvoltare a reţelei”, adaugă Ştefan Slavnicu, care deţine de peste trei ani funcţia de CTO în cadrul Orange România. El are o carieră de peste 17 ani în cadrul companiei; şi-a început parcursul profesional în cadrul operatorului telecom în 2000, trecând de la funcţia de network expert, la cea de core network manager şi ajungând în anul 2011 head of infrastructure expansion.

„În cei 20 de ani de prezenţă în România, ne-am concentrat să anticipăm şi să înţelegem nevoile clienţilor. De când suntem prezenţi pe piaţa din România am investit în total 2,9 miliarde de euro”, spune Ştefan Slavnicu. O parte din această investiţie s-a concentrat atât pe achiziţionarea licenţelor, cât şi pe dezvoltarea infrastructurii, aceşti paşi fiind esenţiali pentru extinderea acoperirii şi introducerea de noi inovaţii, astfel încât, în momentul de faţă Orange a ajuns cea mai extinsă reţea 4G din România. „În continuare, ne vom concentra în această direcţie, conform strategiei Essentials 2018. Avem în plan să investim jumătate de miliard de euro în dezvoltarea operaţiunilor Orange în România”, conchide Ştefan Slavnicu.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.