Semnatura electronica

Postat la 03 martie 2006 1 afişăre

Asa cum unii poarta in geanta o stampila cu tus pentru a autentifica documente pe suport de hartie, altii poarta in buzunar un gen de card bancar cu care semneaza - prin intermediul computerului - documentele electronice.

Asa cum unii poarta in geanta o stampila cu tus pentru a autentifica documente pe suport de hartie, altii poarta in buzunar un gen de card bancar cu care semneaza - prin intermediul computerului - documentele electronice.

 

Cum putem fi siguri ca un e-mail vine intr-adevar de la persoana care apare in campul "de la"? Mai ales ca a trimite un mesaj fals, in numele altuia, nu e foarte greu. Pe de alta parte, in timpul transmiterii e-mailului prin Internet, acesta poate fi modificat de catre persoane rau intentionate si sa ajunga la destinatie sub o alta forma. Va dati seama ce scandal se poate isca! Aceste pericole pot fi inlaturate prin semnatura electronica.

 

Semnatura electronica reprezinta amprenta (certificatul de autenticitate) a unui document electronic, criptata cu o cheie privata care se gaseste doar la persoana care semneaza. Semnatura electronica este atasata documentului si este verificata prin procese de decriptare la destinatar. Un document semnat electronic este protejat impotriva modificarilor; o eventuala modificare elimina automat semnatura electronica de pe acel document.

 

Semnatura electronica este mai sigura decat semnatura clasica pentru ca aceasta ne asigura ca: documentul electronic a fost intocmit sau aprobat de persoana care a semnat electronic, persoana care a semnat nu poate nega ca a semnat acel document si ca documentul nu a fost modificat dupa ce a fost semnat. Pentru a semna electronic un document sunt necesare un certificat digital (care include cheia publica) si o cheie privata (un cod sub forma unui sir de biti) care sunt emise de o autoritate de certificare, in fapt o companie specializata in astfel de certificari.

 

Autoritatile de certificare difera intre ele prin gradul de incredere pe care il au (la nivel international, nivel national, nivel de companie etc.) si prin modul in care respecta legile in vigoare. Odata obtinut certificatul digital impreuna cu cheia privata, proprietarul acestora poate semna electronic un document electronic folosind aplicatii care au inclusa aceasta facilitate. De exemplu, in aplicatia cu care trimitem e-mailuri avem posibilitatea sa le semnam electronic.

 

Foarte importanta este pastrarea cheii private intr-un loc sigur. O metoda foarte folosita este stocarea cheii private pe un smart card, protejata de un cod PIN care trebuie introdus de fiecare data cand aceasta este folosita. Smart card-ul este de fapt un microcomputer de marimea unei carti de credit care stocheaza cheia privata si certificatul digital. Pentru a obtine informatiile de pe smart card exista cititoare ce pot fi integrate in tastatura sau dispozitive separate.

 

Beneficiile aduse de semnatura electronica sunt multiple: eliminarea necesitatii folosirii documentelor pe suport de hartie, colaborare electronica intr-un mod securizat, tranzactii electronice prin Internet.

Daca semnarea electronica se face conform legii in vigoare, documentul semnat electronic este recunoscut si din punct de vedere juridic.

 

George Onofrei - IT Consultant, Deloitte & Touche

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Semnatura electronica
/business-hi-tech/semnatura-electronica-977549
977549
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.