Dezvoltarea fantastică a industriei de IT din România din ultimii ani şi efervescenţa din ecosistemul de start-up-uri tech l-au determinat pe Sandu Băbăşan, antreprenor în serie

Autor: Ioana Niţă Postat la 17 mai 2022 239 afişări

Dezvoltarea fantastică a industriei de IT din România din ultimii ani şi efervescenţa din ecosistemul de start-up-uri tech l-au determinat pe Sandu Băbăşan, antreprenor în serie şi angel investor, să-şi reorienteze atenţia de la managementul unei singure companii (Blugento) către investiţiile în noile proiecte. „Pot ajuta mai mult implicându-mă în aceste noi proiecte, nu doar financiar, ci mai ales prin transferul de know-how”, spune el. Cum şi-a propus să ajute?

Sandu Băbăşan a investit până acum în trei start-up-uri de tehnologie – Bookr, StageMe.Live şi Autodeal, la care se adaugă şi proiectele proprii – Nooka Space (reţea globală de birouri smart),  Blugento, Robin Good (proiect de dezvoltare de business dedicat start-up-urilor din România), iVox (platformă online de sondare a opiniei publice) şi CashControl (aplicaţie online de administrare a finanţelor personale). Bugetul său anual pentru finanţarea unor astfel de proiecte se situează între 100.000 şi 200.000 euro în următorii trei ani.

„Ecosistemul de start-up-uri tech creşte extraordinar în România. Fiind în acest ecosistem din 2005, am văzut o dinamică fantastică şi încep să cred că suntem capabili să dezvoltăm produse de mare calitate. Dacă la un moment dat segmentul de IT din România era considerat un segment care îşi închiriază resursele, adică acel outsourcing clasic, astăzi toate companiile se uită la dezvoltarea de produse. Iar în acest proces de dezvoltare de produse tech în România cred că pot să contribui, pot să contribui cu know-how şi de ce nu, acum, datorită experienţei plăcute financiare pe care am avut-o în Blugento, pot să contribui şi financiar. Astfel, intru în categoria de smart money, iar de fiecare dată când interacţionez cu aceste start-up-uri mă simt extraordinar de util. Este ceea ce eu pot să dau comunităţii, dar totodată această comunitate îmi dă înapoi acea apreciere de care avem nevoie când ajungem la un punct de dezvoltare în carieră“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, Sandu Băbăşan.

El a adăugat că are trei direcţii diferite prin care face investiţii în start-up-uri – individual, în cadrul proiectului Robin Good şi alături de alţi business angels şi VC-uri. „La nivel personal şi aici pot să investesc între 100.000 – 200.000 de euro în fiecare an. Chiar îmi fac un plan să investesc în aproximativ două proiecte în fiecare an în următorii trei ani.“ Apoi, investeşte împreună cu partenerii săi, Alin Laurenţiu şi Florin Pop, în cadrul proiectului Robin Good, care este o platformă ce accelerează companii în special din segmentul tech, dar în zona de pree-seed. „Împreună cu ei putem să investim şi sume mai mari, dar obiectivul nostru este de fapt să venim şi să oferim know-how, să facem acest transfer de know-how, acel concept de mentoring şi de ce nu, să şi deschidem oportunitatea către alte pieţe prin ecosistemul pe care îl avem în jurul nostru“, a explicat Sandu Băbăşan. Două dintre investiţiile lui Sandu Băbăşan de până acum – Bookr (soluţie de booking pentru zona de beauty, dar şi pentru zona medicală) şi StageMe.Live (soluţie de live streaming pe zona de e-commerce) – au fost realizate prin platforma Robin Good în cadrul căruia este acţionar.

Cea de-a treia investiţie însă – în Autodeal (aplicaţie pentru gestionarea costurilor şi obligaţiilor auto), a fost realizată în mod individual. În prezent, el se află în negocieri cu alte două proiecte tech din România, unul în zona de digital marketing, iar altul în domeniul industry 4.0. „În acest moment încă negociez cu două proiecte noi, tot din România, în care sper să investesc pe parcursul acestui an. Unul este fix în segmentul în care sunt pasionat, adică în zona de digital marketing. Este un segment fantastic de frumos în care absolut toate activităţile sunt măsurabile şi aici trebuie să facem inovaţie, iar proiectul cu care astăzi negociez intrarea în parteneriat este un proiect foarte inovativ cu antreprenori cu multă experienţă şi cu ambiţii internaţionale. Celălalt proiect este într-un segment total diferit, este într-o zonă industrială în care segmentul de IoT şi senzoristică va veni să îmbunătăţească nişte procese în cadrul elementelor de producţie sau în procesele de producţie la nivel de fabrici. Şi chiar dacă nu am multă experienţă în segmentul acesta, am încredere atât în parteneri, dar am încredere şi în faptul că deja au validat produsul în piaţă şi au clienţi în portofoliu“, a punctat Sandu Băbăşan.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Investor Watch

Invitat: Sandu Băbăşan, antreprenor în serie şi angel investor


Start-upUpdate

1. Invitaţi: Adrian Trif, CEO & managing partner în cadrul MERO, şi Vlad Dobre, cofondator al Logbox

Ce e nou? Cele două companii se află în proces de fuziune,  în urma achiziţiei Logbox - sistem pentru gestiunea internă a unui salon de înfrumuseţare, de către MERO - soluţie pentru programări online la saloane de beauty.

Adrian Trif: „Anul acesta previzionăm o dublare a numărului de saloane de înfrumuseţare care folosesc soluţia noastră, plus o adăugare de 50%, în urma achiziţiei Logbox. Anul arată bine, în primul trimestru al acestui an suntem la 196% creştere faţă de acelaşi trimestru al anului 2021. Este loc de creştere organică şi se poate creşte încă foarte bine. Vom uni echipele şi va fi un efort de echipe pentru a obţine soluţia finală.”

Vlad Dobre: „Când am început dezvoltarea soluţiei Logbox, la finalul lui 2017 – începutul lui 2018, aveam în vedere gestiunea internă a unui salon de înfrumuseţare – programare, stocuri, gestiune, raportare, tot ce ţine de managementul intern al unui salon. Nu am fost competitor cu Mero, pentru că ei se axau pe atragerea de clienţi în saloanele de înfrumuseţare.”


2. Invitat: Cătălin Sporiş, cofondator SMSO - platformă de comunicare prin mesaje de tip text

Ce e nou? Platforma SMSO, pornită ca proiect în cadrul companiei locale NOOH Media în 2019, a reuşit să genereze venituri de 400.000 euro anul trecut, dublu faţă de 2020, iar ţinta pentru anul curent vizează din nou o dublare până la aproape de un milion de euro. Compania lucrează la o nouă arhitectură software a platformei, care îi va permite să adauge şi alte canale de comunicare, precum e-mail sau soluţii de instant messaging - WhatsApp, Telegram etc., finanţarea realizându-se momentan prin forţe proprii. Pentru o dezvoltare mai accelerată însă, SMSO ar avea nevoie de o investiţie de circa 600.000 euro care i-ar permite să se extindă şi în regiune mai rapid.

„Am reuşit să dublăm cifra de afaceri de la 209.000 de euro în 2020 la 410.000 de euro în 2021. Şi la începutul acestui an avem o creştere de 50% în primul trimestru în condiţiile în care martie a fost doar o creştere de 30% versus martie 2021 pe fondul situaţiei din Ucraina. Altfel, dacă lucrurile nu ar fi fost afectate de ce se întâmpla la graniţă, probabil ar fi fost o creştere de 80-90%, ceea ce este pe proiecţia noastră şi pe obiectivele noastre de a dubla cifra de afaceri în 2023 versus 2021 şi să ajungem undeva spre 900.000 -

1 mil. euro venituri. Aceasta este ţinta în condiţiile în care nu reuşim să atragem o rundă de finanţare la care lucrăm de ceva timp.”


Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şipe pagina de Facebook a Ziarului Fina r de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.