Gadget Review: cel mai bun mirrorless Canon - VIDEOREVIEW

Autor: Florin Casota Postat la 15 octombrie 2017 692 afişări

Canon şi Nikon sunt cele mai mari companii producătoare de echipamente foto şi video, însă de mult timp niciuna dintre aceste companii nu avea pe piaţă un aparat foto de tip mirrorless, ceea ce a permis unor jucători ca Fujifilm sau Sony să câştige cotă de piaţă. Răspunsul lui Canon? Canon EOS M5. Au mai rămas două întrebări: 1. Cât de bun e M5? 2. A venit prea târziu Canon la petrecerea mirrorless?

Canon EOS M5 este un mirrorless ce păstrează designul camerelor retro, este mic, încape confortabil în mână şi nu este atât de uşor pe cât te-ai aştepta - fără obiectiv are puţin peste 400 de grame. Calitatea materialelor de construcţie, deşi nu cea mai înaltă, este una bună şi aparatul nu se simte ieftin, iar asta este bine. Mi-a plăcut în mod special nuanţa modelului testat, un gri-albastru închis ce arată foarte bine. Pe spatele camerei se află un ecran tactil de 8 cm a cărui rezoluţie este una bună, imaginile arătate sunt clare şi saturate şi mai este şi util, atât în timpul fotografierii, cât şi după.

Cu ajutorul ecranului poţi seta punctul de focus; ce a adus nou Canon cu privire la acest capitol este faptul că poţi alege o anumită zonă a ecranului care să fie sensibilă la atingere, eliminând astfel schimbările accidentale, de pildă cu nasul, atunci când fotografiezi.

În majoritatea situaţiilor, camera de fotografiat alege un punct de focus corect şi într-un timp scurt, ceea ce rezultă în imagini cu o calitate foarte bună. Şi nu este de mirare: în interiorul M5 se află aceeaşi formulă de succes a DSLR-ului Canon 80D. Fotografiile obţinute au detalii bogate datorită senzorului excelent, iar imaginile JPG, procesate de software, au culori frumoase, nu prea saturate, iar expunerea automată, de cele mai multe ori, se descurcă bine în a deosebi scenele.

De asemenea, performanţa la nivel de zgomot în imagine este bună, deşi este indicat să nu treci de 3.200 ISO. Ar trebui să apelezi la 12.800 sau 25.600 ISO doar dacă chiar ai nevoie de acel cadru.

Una dintre caracteristicile acestui aparat este autofocusul foarte rapid şi precis atunci când ai un subiect uman în cadru. Aparatul este capabil să urmărească faţa subiectului chiar dacă aceasta se mişcă destul de mult în scenă. Mai mult, în combinaţie cu focalizarea automată la atingere şi tehnologia de focalizare STM, camera oferă tranziţii rapide ale focalizării. Asta în majoritatea cazurilor, deoarece am întâlnit anumite probleme de focalizare când am filmat detalii ale unor obiecte. De pildă la filmarea marginii unui laptop negru a fost nevoie să fac mai multe încercări pentru a obţine ceea ce doream.

Ceea ce mi-a plăcut la M5 este faptul că poţi trage de focus unde vrei. Poţi schimba focusul de pe faţa unui subiect pe fundal doar trăgând cu degetul pe ecran. Pentru un efect cinematic reuşit trebuie ca tranziţia de la un plan în ceaţă la unul clar să fie deopotrivă rapidă şi lină.

Un alt lucru pe care M5 îl face pentru a fi atrăgătoare pentru pasionaţii de video este faptul că M5 dispune de stabilizare digitală pe cinci axe. Chiar dacă nu veţi folosi un obiectiv dotat cu stabilizare optică, aparatul va stabiliza imaginea. Această tehnică va fi îmbunătăţită suplimentar atunci când se folosesc obiective EF-M sau EF-S compatibile cu Dynamic IS.

Camera foto are slot pentru un microfon extern, ecranul este rabatabil, însă nu complet şi este dificil să te filmezi sau să te fotografiezi singur. Totuşi, nu are un jack pentru căşti audio şi nici nu filmează 4K. Nu înţeleg de ce anumite camere foto încă nu sunt capabile să filmeze 4K, în condiţiile în care există smartphone-uri precum iPhone 8 Plus care nu numai că filmează 4K, dar o fac la 60 de cadre pe secundă. Aşadar, cei care se gândesc la Canon M5 pentru video ar trebui să ia în considerare şi alte opţiuni.

EOS M5 este destul de rapidă şi ar trebui să satisfacă nevoile oricărui consumator obişnuit. Camera permite realizarea până la şapte cadre pe secundă, în format RAW şi cu urmărirea focalizării automate (Servo AF), dar şi a nouă cadre pe secundă cu focalizare fixă. Ceea ce înseamnă că este perfectă pentru a surprinde subiecte vivace precum copii sau animalele de companie.

Eu am avut cu mine, pe lângă obiectivul standard (15-45 mm), şi alte trei obiective: macro, wide (11-22 mm) şi unul de zoom (50-200 mm). Ceea ce au făcut din M5 un arsenal complet pentru o vacanţă reuşită. M-am plimbat prin Italia cu rucsacul cu obiective, care mi-au acoperit toate nevoile: am reuşit să surprind peisajele întinse cu obiectivul wide, am obţinut cadre detaliu cu obiectivul macro şi niciun obiect sau scenă nu a fost prea departe pentru a putea fi fotografiat cu ajutorul obiectivului 50-200 mm. Toate obiectivele au stabilizare optică şi s-au descurcat bine în teste. Totuşi, cei care nu sunt mulţumiţi de ele au la dispoziţie un adaptor pe care-l pot achiziţiona pentru a ataşa şi alte obiective.

În schimb, Canon EOS M5 dezamăgeşte când vine vorba de autonomia bateriei şi este greu de crezut că te poate ţine o zi întreagă atunci când eşti plecat în vacanţă cu aparatul foto de gât. Drept urmare, am doar câteva fotografii realizate pe timp de noapte în timpul concediului. Chiar şi în modul economic şi cu luminozitatea ecranului scăzută la minimum, tot nu am reuşit să să-l folosesc o zi întreagă. Mai mult, camera nu are un sistem de hibernare bine pus la punct; chiar înainte ca avionul să decoleze am făcut o poză, apoi am uitat să-l închid şi am pus aparatul foto direct în rucsac. în camera de hotel, am constatat că bateria era complet consumată.

Precum şi alte camere foto, EOS M5 îţi permite să transmiţi imaginile înregistrate către un dispozitiv inteligent cu ajutorul tehnologiei NFC sau prin reţea wireless către calculator. Ceea ce este util atunci când eşti cu prietenii şi vrei să distribui pozele.

În concluzie, Canon EOS M5 este un mirorless bun pentru pasionaţii de fotografie, însă nu neapărat şi pentru cei interesaţi doar de video; aparatul realizează fotografii foarte bune, dar nu foarte multe, din cauza bateriei ce se consumă la fel de repede ca o bere pe timp de vară.

CASETĂ TEHNICĂ

SENZOR IMAGINE CMOS DE 22,3 X 14,9 MM

REZOLUŢIE 24,2 MEGAPIXELI